Drogowa dyrekcja została PPP-promotorem autostrad

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 02-07-2008, 00:00

Czeski film na polskich autostradach wyjaśniony. Wiadomo, dlaczego państwowa instytucja rozmawia o kredycie dla prywatnych firm.

Czeski film na polskich autostradach wyjaśniony. Wiadomo, dlaczego państwowa instytucja rozmawia o kredycie dla prywatnych firm.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zwróciła się do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) o współfinasowanie koncesyjnych odcinków A2 z podwarszawskiego węzła Konotopa do podłódzkiego Strykowa i dalej na A1 do Pyrzowic (blisko Katowic). Przez kilka dni nie potrafiła jednak wyjaśnić „PB”, dlaczego stara się o finansowanie, choć projekty mają być realizowane przez prywatne konsorcja w modelu publiczno-prywatnego partnerstwa (PPP). Przedstawiciele firm snuli różne domysły. Sprawę wyjaśnia EBI.

— Bank publikuje na swoich stronach internetowych informacje o projektach, które ocenia pod kątem udzielenia finansowania. Zazwyczaj podmiot, który składa wniosek o kredyt, jest jednocześnie pożyczkobiorcą. W projektach infrastrukturalnych i inwestycjach miejskich, realizowanych w modelu PPP, zdarza się jednak tak, że z wnioskiem występuje tzw. promotor, czyli strona publiczna, ale faktycznie kredyt jest udzielony podmiotowi, który będzie realizować określoną inwestycję — wyjaśnia Michał Lubieniecki, szef polskiego biura EBI.

Tak też jest w przypadku GDDKiA, która jako promotor występuje o kredyt, ale faktycznie będą mogły z niego korzystać konsorcja, które wygrają kontrakty na A1 i A2.

— Miło słyszeć. Takie zaangażowane dyrekcji uwiarygodni projekty i koncesjonariuszy — mówi Dariusz Słowiński, prezes Strabaga, który jest jednym z członków konsorcjum startującego do trasy Stryków — Pyrzowice.

Jednocześnie przedstawiciele firm biorących udział w przetargach mają dyrekcji za złe, że nie poinformowała ich wcześniej o działaniach w EBI.

Na kredytową promocję przez GDDKiA liczą teraz także przedstawiciele firm, które w modelu publiczno-prywatnego partnerstwa mają realizować inne autostradowe odcinki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu