Drop się nie sprzedał,ale dał sporo zarobić

Sebastian Gawłowski
opublikowano: 05-12-2007, 00:00

Sytuacja na rynku pierwotnym znów sprzyja kupującym akcje

Kurs spółki zajmującej się recyklingiem ciężkich odpadów zwyżkował w debiucie nawet 60 proc. Ostatecznie na zamknięciu wzrósł o 58,3 proc. i wynosił 28,5 zł (cenę emisyjną ustalono na 18 zł). Drop dał sporo zarobić niewielkiej grupie szczęśliwców (a może raczej rutyniarzom), którzy objęli zaledwie 17 proc. wszystkich akcji przeznaczonych do sprzedaży w ofercie publicznej. Ostatnie premiery na GPW są udane dla odważnych, którzy kupowali walory nowicjuszy. Wreszcie inwestorzy nie przepłacają, kupują tyle akcji, ile chcą i na dodatek sporo zyskują.

Oferta Dropa przeszła właściwie bez echa. Firma musiała stawić czoła listopadowej przecenie. Popyt na jej papiery był bardzo niski, chociaż spółka sprzedawała swoje walory po rozsądnej cenie. Wartość wskaźnika P/E dla Dropa wynosiła zaledwie 8, wobec 17 dla indeksu WIG. Firma ma również ciekawe perspektywy, będąc jednym z większych przedsiębiorstw na rynku zarządzania odpadami. Rozwój tego sektora mocno wspiera proekologiczna strategia rozwoju Unii Europejskiej. Mimo to branża nie jest popularna wśród inwestorów. Świadczą o tym chociażby notowania innego niedawnego debiutanta — Orła Białego. Kurs spółki zajmującej się utylizacją i odzyskiwaniem ołowiu wyraźnie ostatnio zniżkował, choć podniosła ona prognozy.

Giełdowi kandydaci już nie dyktują inwestorom warunków. Wielton i City Inter- active sprzedawały się bez redukcji. Wszystkich akcji, oprócz Dropa, nie sprzedało Konsorcjum Stali. Spółki znacznie obniżały oczekiwania cenowe. Chętni dostawali tyle walorów, na ile się zapisali, co do niedawna było niemożliwe. Redukcje sięgały nawet 99 proc. Wzrosty kursów na pierwszej sesji sięgały nawet kilkudziesięciu procent.

Na pieniądze z giełdy liczy jeszcze wiele spółek. To oznacza, że nadal na rynku pierwotnym warunki będą dyktować inwestorzy. „PB” zawsze podkreślał, że nowicjusze giełdowi powinni uwzględniać dyskonto w cenie emisyjnej. Świadczy o tym chociażby ostatnia fala redukcji prognoz wyników. Wiele spółek nie sprosta obietnicom, które składały, starając się sprzedać akcje po wyśrubowanych cenach.

Drop wszedł, choć nie sprzedał całej emisji (uzyskał jedynie 6 mln zł, planowano 48 mln zł). Podobną decyzję podjęło Konsorcjum Stali. W poprzednich latach sprzedaż tylko części oferty uznawano za porażkę. Wówczas firmy rezygnowały z giełdy. Teraz nie rezygnują co dowodzi, że zależy im po prostu na statusie spółki giełdowej. Jeśli emitent, już jako firma giełdowa, przekona inwestorów do siebie, będzie mu zdecydowanie łatwiej sprzedać

21

proc. Tyle zyskały akcje Wieltonu w debiucie 28 listopada.

25

proc. O tyle zdrożały walory City Interactive.

Spółka debiutowała w piątek.

55

proc. A tyle zyskały we wczorajszej premierze akcje Dropa.

Sebastian Gawłowski

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sebastian Gawłowski

Polecane