Dwa cele - w Rosji i w Niemczech

Katarzyna Kozińska
24-12-2003, 00:00

Polpharma chciała kupić od ICN rosyjskie fabryki leków, ale uprzedził ją Roman Abramowicz. Polska firma walczy dalej.

Wczoraj Skarb Państwa sprzedał za 208 mln zł 22-proc. pakiet akcji Polpharmy ze Starogardu Gdańskiego. Po tym zakupie Spectra Holding, spółka Jerzego Staraka, będzie kontrolować już 95 proc. udziałów największego polskiego producenta leków.

Drugie podejście

Właściciel Polpharmy oczekuje, że sfinalizuje ona zakup fabryki leków w Rosji.

— To rynek, który szybko rośnie, a polskie leki nadal cieszą się tam dużą renomą — mówi Jerzy Starak.

Polpharma nie zrezygnowała z rynku rosyjskiego mimo porażki w pierwszym przetargu o firmę, którą sprzedawał amerykański koncern ICN. W takim starciu nie wstyd jednak przegrać, bo ostatecznie pięć fabryk i sieć aptek kupił głośny rosyjski biznesmen Roman Abramowicz.

Pavel Mirovsky, prezes Polpharmy, twierdzi, że na akwizycję zagranicznej fabryki spółka może przeznaczyć nawet kilkaset milionów dolarów.

— Równocześnie negocjujemy nabycie dwóch innych zagranicznych firm — jednej na Wschodzie i jednej w Niemczech — zapewnia prezes Mirovsky.

Jerzy Starak dodaje, że planowany zakup w połowie sfinansuje bank.

Nie zostać w tyle

Ostatni rok był dla Polpharmy gorszy od poprzednich. Firma nie jest jednak wyjątkiem — większość producentów leków dotknęły skutki opieszałości urzędów sterujących rynkiem.

— Około 80 mln zł straciliśmy w przychodach z powodu opóźnionego wprowadzenia nowych list refundacyjnych i rejestrowania nowych leków. Jednak wynik finansowy nie będzie gorszy niż w 2002 r., a obroty, dzięki bardzo dobrej sprzedaży w grudniu, wzrosną w tym roku o 6-8 proc. — mówi szef Polpharmy.

Do 2007 r. firma zamierza zainwestować ponad 600 mln zł. We własnych laboratoriach fabryka pracuje nad technologią produkcji nowych leków. Zarząd spółki liczy, że uda się przygotować 71 nowych preparatów.

Z 12-proc. udziałem spółka zajmuje pierwsze miejsce na rynku pod względem ilości sprzedanych leków. Według wartości sprzedaży, Polpharma ma 5,4 proc. rynku, a największy konkurent — GSK — 7 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Dwa cele - w Rosji i w Niemczech