Dwa mocne ciosy znokautowały Elstar

Kamil Zatoński
opublikowano: 07-09-2010, 00:00

Kurs producenta oleju rzepakowego i estrów spadł do najniżej od czternastu miesięcy

Elstar Oils był czerwoną latarnią wczorajszej sesji na GPW. Notowania spadały nawet o 6,5 proc. po tym, jak okazało się, że firma nie znalazła się w grupie dostawców estrów dla PKN Orlen. To nie pierwsza gorzka pigułka, jaką w ostatnim czasie musieli przełknąć akcjonariusze elbląskiej firmy. Kilka dni temu przedstawiła ona bardzo słabe rezultaty z pierwszego półrocza. Wzrost przychodów był symboliczny. Aż o 97 proc. spadł za to zysk operacyjny. Pojawiła się też strata netto.

Gorsze wyniki firma tłumaczy niesprzyjającym otoczeniem rynkowym, którego konsekwencją był spadek marż. Wzrost cen rzepaku, jaki nastąpił od początku tego roku, nie przełożył się proporcjonalnie na wzrost cen oleju rzepakowego. Ponadto mroźna zima i problemy firm paliwowych z mieszaniem estrów z paliwami doprowadziły do nadpodaży oleju rzepakowego, co dodatkowo obniżyło marże w segmencie spożywczym. W pierwszym kwartale marża ta była ujemna. W sumie marża brutto ze sprzedaży spółki spadła o połowę, do 4,2 proc. Przy porównywalnych przychodach z tymi sprzed roku z trudem pokryte zostały rosnące koszty sprzedaży i koszty ogólnego zarządu. Stąd symboliczny wynik operacyjny — zaledwie 690 tys. zł, wobec ponad 24 mln zł zysku przed rokiem. Rentowność EBITDA wyniosła 2 proc., wobec 8,2 proc. przed rokiem.

Analitycy KBC Securities natychmiast zareagowali na kiepskie wyniki spółki i w raporcie z 30 sierpnia obniżyli rekomendację z "trzymaj" do "sprzedaj", a cenę docelową o 35 proc., do 5,66 zł. Prognozę zysków na ten rok ścięto o 78 proc., do 5,8 mln zł, a na 2011 r. o 50 proc., do 17,7 mln zł. Te szacunki nie uwzględniały jeszcze wspomnianej informacji o braku zamówień z PKN Orlen. Ich brak stawia duży znak zapytania przy prognozach zarządu dotyczących sprzedaży estrów w tym i przyszłym roku (odpowiednio — 70 i 80 tys. ton, to 70-80 proc. mocy produkcyjnych zakładu w Malborku). Zwłaszcza, że otoczenie też nie sprzyja.

"Sytuacja na rynku biodiesla w Europie pozostaje niestabilna. Ceny estrów znajdują się pod silną presją podaży, korekt regulacji prawnych i istniejącej znacznej nadwyżki mocy produkcyjnych w Europie Zachodniej" — napisał Stanisław Rosnowski, prezes Elstar Oils, w liście do akcjonariuszy.

Spółka podkreśla, że marże w segmencie spożywczym w ostatnim czasie wzrosły, ale z drugiej strony zbiory rzepaku w tym roku są kiepskie. Może to oznaczać wzrost cen kluczowego surowca i ryzyko powtórki problemów z pierwszych sześciu miesięcy tego roku.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane