Dylemat kariery – public relations czy relacje inwestorskie?

Miro Konkel
opublikowano: 12-04-2011, 11:41

5 poniższych pytań pomoże ci w podjęciu decyzji: pracować w public relations czy może przeskoczyć do działu relacji inwestorskich.

(1) Czy lubisz dzielić włos na czworo i wchodzić w szczegóły?

Public relations prowadzi kampanie skierowane do całego otoczenia firmy. Zwykle korzysta z mediów masowych. Gdy raz kontakty zostaną nawiązane, dalsza współpraca może przebiegać płynnie i bez większych niespodzianek.

Investor relations koncentruje się co prawda tylko na jednej grupie otoczenia komunikacyjnego firmy - społeczności finansowej - jest to jednak grupa wysoce zróżnicowana: akcjonariusze, inwestorzy, analitycy, media finansowe. Praktyka dowodzi, że inwestorzy różnią się poziomem wiedzy finansowej, dziennikarze potrzebują innego rodzaju informacji niż przedstawiciele inwestorów instytucjonalnych. Jeśli zostaja wyróżniona specjalna grupa (np. inwestorzy zwracający uwagę na społeczną odpowiedzialność firm), trzeba dla nich zaprojektować oddzielne komunikaty i oddzielne kanały kontaktu. Co oznacza - sporo pracy, która osobom nielubiącym szczegółów szybko może się znudzić.

(2) Czy dobrze radzisz sobie z pracą zgodnie z przepisami?

Z wyjątkiem kilku branż (używki, hazard, usługi prawne) PR generalnie nie jest związany w swojej działalności regulacjami prawnymi.

IR natomiast nie tylko muszą je brać pod uwagę, ale i ściśle wypełniać w zakresie obligatoryjnych obowiązków informacyjnych; błąd skutkuje poważnymi sankcjami finansowymi nałożonymi na spółkę oraz uszczerbkiem na reputacji. Trzeba lubić dyscyplinę i umieć działać mając przed oczami ograniczenia.

(3) Czy lubisz korzystać z wielu obszarów wiedzy?

Zakres informacji przekazywanych poprzez działania IR jest zdecydowanie odmienny i bardziej bogaty niż w PR; obejmuje szczegółowe historyczne dane finansowo-ekonomiczne, oczekiwania, prognozy, obszary ryzyka, a także założenia dotyczące otoczenia - makroekonomicznych uwarunkowań prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z prawnymi ograniczeniami prowadzenia IR, specjaliści tej dziedziny muszą też sprawnie poruszać się po przepisach prawnych i nie dać się dołować żargonem prawniczym.

(4) Jak radzisz sobie z odpowiedzialnością?

Zakres odpowiedzialności osób związanych z IR jest zdecydowanie większy niż z PR.

Pracownicy IR muszą zapewniać wypełnianie określonych prawnie obowiązków informacyjnych, zagrożonych różnymi sankcjami finansowymi i pozafinansowymi zarówno w stosunku do spółki, jak i osób pracujących w firmie; w przypadku PR taka odpowiedzialność nie występuje.

Ponadto IR mają dostęp do informacji strategicznych i poufnych, obejmujących całokształt działań firmy i jej obecności na rynku. Zakresu tych informacji nie można zawęzić czy ograniczyć, tak jak to bywa w przypadku PR, w przeciwnym razie równie dobrze można zamknąć dział IR.

(5) Czy lubisz bezpośrednie kontakty z ludźmi?

Zarówno IR, jak i PR starają się pozyskać informacje zwrotne od otoczenia.
Środki komunikacji wykorzystywane w PR i IR są zbieżne, przy czym IR częściej wykorzystują narzędzia polegające na bezpośrednim kontakcie z inwestorami, dziennikarzami, akcjonariuszami: w szczególności road shows, spotkania indywidualne, konferencje dedykowane, walne zgromadzenia akcjonariuszy.

Jeśli na powyższe pytania twoje odpowiedzi to radosne 5 razy TAK, dział relacji inwestorskich będzie dla ciebie dobrym miejscem pracy. Jeśli jednak na któreś z pytań twardo rzucasz NIE, sensowniejszym wyjściem będzie trzymanie się obecnego zajęcia, ew. pójście w kierunku public relations.

Inspiracją tekstu jest książka "Relacje inwestorskie. Ewolucja - Funkcjonowanie - Wyzwania" Danuty Dziawgo (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Miro Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Dylemat kariery – public relations czy relacje inwestorskie?