Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie wyniosła średnio 5,6% - analitycy

b/Mirek Kuk
21-12-2004, 16:11

Dynamika sprzedaży w listopadzie mogła być nieco słabsza z powodu wysokiej bazy w zeszłym roku, ale już po pierwszym kwartale przyszłego roku powróci stabilna dynamika bliższa 10% w ujęciu rocznym, a będzie to spowodowane polepszającą się sytuacją na rynku pracy i wykorzystaniem dopłat dla rolników.

Ekonomiści ankietowani przez agencję ISB spodziewają się listopadowej dynamiki sprzedaży detalicznej na poziomie 3,1-9,0% r/r przy średniej na poziomie 5,6%.

W październiku sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,7% wobec września i wzrosła o 4,0% w ujęciu rocznym. Analitycy ankietowani przez agencję ISB spodziewali się wzrostu tego wskaźnika o średnio 7,3% roku.

„Spodziewam się dynamiki na poziomie 3,5% w ujęciu rocznym. Listopadowa sprzedaż detaliczna była niższa z powodu efektu bazy. Jest to osłabienie w porównaniu z dynamiką sprzed kilku miesięcy, ale trzeba pamiętać, że baza z zeszłego roku była bardzo wysoka” – powiedział Michał Dybuła, ekonomista BNP Paribas.

Jego zdaniem, niska dynamika sprzedaży detalicznej nie utrzyma się zbyt długo.

„Może nie powrócimy do wyższych dynamik w pierwszym kwartale, ale od drugiego kwartału tempo sprzedaży detalicznej wzrośnie, gdzieś do poziomu 6-8% w ujęciu rocznym” – uważa ekonomista BNP Paribas.

Wpływ na to będzie miała stopniowa poprawa na rynku pracy i rosnące płace.

„Nie można zapominać także o rolnikach, otrzymujących dopłaty bezpośrednie. Te 8,5 mld zł nie będzie wydane wyłącznie na konsumpcję, jednak będzie to istotny czynnik zwiększający spożycie gospodarstw domowych” – powiedział także Dybuła.

Na inne zjawisko w sprzedaży detalicznej zwraca uwagę Przemysław Remin z Raiffeisen Banku.

„Postrzegamy dobrze rozwijające się trendy, aczkolwiek jest tu zjawisko, którego nie było wcześniej – ten gigantyczny import samochodów do Polski, który miał miejsce to ok. 700.000 sztuk importowanych w tym roku” – powiedział ekonomista Raiffeisen Banku.

Jego zdaniem, powoduje obciążenia w budżetach gospodarstw domowych.

„Jeżeli nabywców znalazło tyle samochodów, to wiadomo, że inne towary nie są już tak chętnie kupowane. Należy także wziąć pod uwagę kwestię spłaty kredytów pod te samochody. W sklepach takiego ruchu, jak w zeszłym roku. A udział samochodów w sprzedaży detalicznej jest znaczący" – dodał Remin.

Główny Urząd Statystyczny (GUS) poda dane o listopadowej sprzedaży detalicznej w środę, 22 grudnia, o godzinie 10:00.

Instytucja Sprzedaż detaliczna w XI r/r (%)

BGŻ 5,6

PKO BP 8,1

BRE 9,1

Millennium 3,1

Pekao 5,9

Citibank 5,0

CA IB 5,3

TMS 6,4

Raiffeisen 6,0

BNP 3,5

ING 3,8

ŚREDNIA 5,6

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: b/Mirek Kuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Gospodarka / Dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie wyniosła średnio 5,6% - analitycy