Dyrektywa w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych

  • Materiał zewnętrzny
opublikowano: 22-07-2021, 09:52

17 kwietnia 2019 r. Parlament Europejski oraz Rada UE przyjęły Dyrektywę w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE. Termin jej wdrożenia upłynął 7 czerwca 2021 r.

Agata Witkowska, radca prawny, Patpol Legal

Jednak do dziś Polska nie przedstawiła projektu nowej ustawy. Jakie istotne zmiany przewidują nowe regulacje unijne dla sektora kreatywnego?

Nie ulega wątpliwości, że wraz z rozwojem internetu zmienia się sposób korzystania z zasobów kultury oraz efektów pracy sektora kreatywnego. Okres pandemii skutkujący zamknięciem kin, teatrów, galerii, odwołaniem koncertów jedynie potwierdził ten fakt. Szybko zmieniające się realia powodują konieczność zmian w prawie autorskim, tak aby zapewnić twórcom i wydawcom skuteczną ochronę w przestrzeni online. Taki też cel przyświeca twórcom dyrektywy. Przyjrzyjmy się najbardziej kontrowersyjnym regulacjom przewidzianym w dyrektywie, które z jednej strony mogą mieć wpływ na kształt modelu biznesowego tworzonego przez platformy internetowe oraz podmioty agregujące treści innych wydawców, a z drugiej wzmacniają pozycję twórców i wydawców.

Jedną z najistotniejszych zmian – i zarazem najbardziej kontrowersyjnych – jest przeniesienie odpowiedzialności za przestrzeganie prawa autorskiego przez dostawców usług udostępniania treści online. Przede wszystkim chodzi tu o platformy internetowe, takie jak YouTube. Zgodnie z treścią art. 17 Dyrektywy platformy będą zobowiązane do zawierania umów licencyjnych z podmiotami praw autorskich. Co ważne, to dostawcy będą odpowiadać prawnie za publikację przez użytkowników treści, co do których nie została zawarta właściwa umowa licencyjna, chyba że wykażą, że dołożyli wszelkich starań, aby do tego nie dopuścić. Nadal legalnym działaniem będzie publikowanie treści stanowiących formę cytatu, krytyki, recenzji, karykatury, parodii i pastiszu. Wydaje się, że w ten sposób zostałaby wzmocniona pozycja podmiotów, którym przysługują autorskie prawa majątkowe do utworów publikowanych na platformach internetowych. Twórcy mogliby partycypować m.in. w zyskach z reklam na platformach internetowych.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Inną ogromną zmianą jest przyznanie ochrony prawnej wydawcom prasowym w zakresie cyfrowego korzystania z ich publikacji prasowych. Takie rozwiązanie ma na celu przede wszystkim zapewnienie możliwości zawierania umów licencyjnych z podmiotami, które agregują wiadomości ze źródeł innych niż swoje, takimi jak np. Google News. Konieczność wnoszenia opłat z tytułu wykorzystywania materiałów innych wydawców niewątpliwie wpłynie na funkcjonowanie agregatorów i aplikacji dostarczających tego rodzaju treści. Wyjątkiem będzie możliwość publikowania bardzo krótkich fragmentów tekstu. Przewidziana ochrona prawna nie obejmuje również korzystania z publikacji przez indywidualne osoby w celach niekomercyjnych, a także linkowania.

Dopóki dyrektywa nie zostanie wdrożona, obowiązuje nas w dalszym ciągu prawo krajowe. Co jednak ważne, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do aktualnie obowiązujących polskich przepisów, należy stosować ich prounijną wykładnię. I o tym powinni pamiętać polscy przedsiębiorcy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane