Dzienniki drożeją, bo wydawcy wykorzystują kryzys jako pretekst

RAF
05-01-2009, 00:00

Wydawcy prasy coraz poważniej przygotowują się do kryzysu. Oprócz zwolnień w redakcjach wprowadzają podwyżki cen egzemplarzowych.

Wydawcy prasy coraz poważniej przygotowują się do kryzysu. Oprócz zwolnień w redakcjach wprowadzają podwyżki cen egzemplarzowych.

Od stycznia "Gazeta Wyborcza" kosztuje 1,80 zł — o 30 gr więcej niż w poprzednim roku. Prenumeratorzy zaś zapłacą 1,30 zł (dotychczas 1 zł). Wzrosła też cena "Dziennika". Po podwyżce wydania od poniedziałku do czwartku kosztują 2 zł (wcześniej 1,80 zł), a piątkowe i sobotnie 2,50 zł (2 zł).

Zarząd Agory oznajmił, że decyzję o podniesieniu ceny "Wyborczej" podjął ze względu na przewidywany wzrost kosztów, m.in. produkcji. Wyższa cena ma też pozwolić spółce dalej rozwijać "Gazetę" i dostarczać czytelnikom "pismo najwyższej jakości". Podobnie jest z "Dziennikiem". Podwyżka ma pozwolić wydawcy zoptymalizować koszty i utrzymać "wysoką jakość" gazety. Wydania weekendowe "Dziennika" zdrożeją aż o 50 gr, podczas gdy codzienne o 20 gr. Według wydawcy ta różnica wynika z tego, że w piątki i soboty do gazety dokłada się dodatki ("Kultura", "Dziennik TV", "Magazyn Dziennika", "Europa" i "Podróże").

Axel Springer Polska już po raz drugi podniósł cenę "Dziennika". W maju wydania codzienne zdrożały o 30 gr, a sobotnie o 50 gr. W ciągu niespełna siedmiu miesięcy cena egzemplarzowa tej gazety wzrosła zatem od 25 do 39 proc. (w zależności od wydania). Gwoli ścisłości — raz w poprzednim roku zdrożała także "Rzeczpospolita". W styczniowych podwyżkach jej wydawca nie bierze jednak udziału.

Medioznawcy twierdzą, że wzrost cen "Dziennika" i "Gazety Wyborczej" to skutek stopniowego urealnienia cen gazet opiniotwórczych w Polsce, które następuje m.in. dlatego, że czytelnictwo prasy spada. Ma się tak dziać przede wszystkim za sprawą ludzi młodych, niegdyś stałych czytelników gazet, a dzisiaj o wiele chętniej sięgających do internetu, m.in. do serwisów plotkarskich.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RAF

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Media / Dzienniki drożeją, bo wydawcy wykorzystują kryzys jako pretekst