Dziś w PB: samochody osobowe nie będą udawać ciężarówek

29-07-2002, 08:03

Kierowane przez Marka Pola Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje rozporządzenie zmieniające zasady homologacji samochodów. Firmy leasingowe twierdzą, że jeśli hatchbacki i kombi nie będą uznawane za ciężarówki, zmniejszy to i tak słaby popyt na samochody.

Zanosi się na kolejną rewolucję na rynku motoryzacyjnym — niezbyt przyjemną dla przedsiębiorców. Resort infrastruktury przygotowuje rozporządzenie zmieniające zasady homologacji samochodów osobowych jako ciężarowe.

— Pracujemy nad projektem. Mogę tylko powiedzieć, że chodzi o zmiany przepisów o homologacji, dostosowujące je do dyrektyw Unii Europejskiej — mówi Witold Przychodzeń, naczelnik Wydziału Warunków Technicznych Pojazdów w Ministerstwie Infrastruktury.

Nie ujawnia szczegółów projektu. Według naszych informacji, resort chce wprowadzić zakaz homologowania samochodów typu kombi i hatchback jako ciężarówki. Oznacza to, że podmioty gospodarcze, które kupią takie auta, nie będą mogły odliczać podatku VAT wliczonego w ich cenę. Stracą na tym również firmy leasingowe.

— Do tej pory, przy zakupie samochodu z homologacją ciężarową, VAT mógł być odliczany dwukrotnie — przy zakupie pojazdu przez firmę leasingową i następnie przez klientów, którzy mogli odliczać ten podatek od rat leasingowych — tłumaczy Piotr Kaczmarek, prezes Europejskiego Funduszu Leasingowego, największej firmy leasingowej w Polsce.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej wstrzymują się z komentowaniem sprawy.

— Nie znamy treści rozporządzenia — mówi Jerzy Pniewski, dyrektor sprzedaży krajowej w Daewoo FSO.

Dodaje, że w Daewoo samochody osobowe z homologacją ciężarową stanowią 12 proc. przychodów sprzedaży. Tego typu pojazdy są w ofercie praktycznie wszystkich producentów.

Niezależnie od opinii branży leasingowej, polskie przepisy zostaną dostosowane do wymogów UE. Problem leży jednak gdzie indziej.

— Rozumiemy konieczność wprowadzenia zmian, ale dyrektywy UE pozostawiają kwestie opodatkowania zakupu samochodów osobowych i ciężarowych do wewnętrznych regulacji. Rozsądne wydaje się przełożenie zmian zasad homologacji o rok — do czasu wprowadzenia nowych, bardziej racjonalnych przepisów podatkowych — mówi prezes EFL.

Za przykład przedstawiciele branży podają Czechy, gdzie przy zakupie samochodu przez podmioty gospodarcze odliczyć można połowę VAT, a segment motoryzacyjny stanowi prawie połowę rynku leasingowego.

W 2001 r. wartość wyleasingowanych aut sięgnęła 2,58 mld zł. Większość stanowiły samochody osobowe z homologacjami ciężarowymi. W tym samym okresie wartość przekazanych w leasing aut osobowych wyniosła 157 mln zł.

Przepisy homologacyjne dla samochodów osobowych były w ostatnich latach kilkakrotnie zmieniane. Najpierw homologację ciężarową przyznawano tylko wybranym pojazdom osobowym. Później — określonym typom aut. Rosnąca liczba samochodów osobowych przerabianych na ciężarowe (m.in. dzięki zwiększeniu ładowności i monotowaniu słynnej metalowej kratki za siedzeniami), skłoniła rząd do podjęcia prac nad ograniczeniem tego procederu. Pojawiały się kolejne propozycje — ograniczenia liczby miejsc siedzących do dwóch, później do czterech, czy przyznawania homologacji ciężarowej wyłącznie samochodom „co do których nie ma wątpliwości, że są ciężarówkami”. Najbardziej kontrowersyjnym pomysłem, który nie wszedł w życie, było uzależnienie przyznania ciężarowej homologacji od tego, czy w bagażniku zmieści się sześcian o boku 60 cm. Dziś aut nie można już przerabiać, a o typie pojazdu decyduje homologacja fabryczna.

Wprowadzenie zmian powinno zwiększyć wpływy do budżetu. Według Wojciecha Drzewieckiego z firmy badawczej Samar, w 2001 roku w Polsce sprzedano około 100 tys. aut osobowych z homologacją ciężarową. Zakładając, że średnia wartość samochodu to 40 tys. zł, łączna wartość odliczeń VAT dokonanych przez podmioty gospodarcze (w tym także firmy leasingowe) wyniosła 720 mln zł.

Więcej w poniedziałkowym „Pulsie Biznesu”.

Zapraszamy do lektury!

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Dziś w PB: samochody osobowe nie będą udawać ciężarówek