Czytasz dzięki

E-faktury: duże zainteresowanie, na razie mało wdrożeń

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 19-09-2005, 15:01

Faktury elektroniczne (e-faktury) cieszą się dużym zainteresowaniem, ale na razie mało firm zdecydowało się na ich wdrożenie - wynika z poniedziałkowego seminarium "Faktura elektroniczna - pierwsze doświadczenie". Jeszcze w tym roku e-faktur będą używały niektóre sieci handlowe w kontaktach ze swoimi dostawcami.

Faktury elektroniczne (e-faktury) cieszą się dużym zainteresowaniem, ale na razie mało firm zdecydowało się na ich wdrożenie - wynika z poniedziałkowego seminarium "Faktura elektroniczna - pierwsze doświadczenie". Jeszcze w tym roku e-faktur będą używały niektóre sieci handlowe w kontaktach ze swoimi dostawcami.

    Rozporządzenie ministra finansów z 14 lipca br. wprowadziło do polskiego prawa instytucję faktury elektronicznej, która może być wystawiona i przesłana drogą elektroniczną (np. poprzez internet).

    Taki sposób wysyłania faktur będzie możliwy po uzyskaniu uprzedniej akceptacji odbiorcy faktury. Według rozporządzenia, każda e-faktura musi zostać podpisana przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

    Dyrektor ds. rozwoju Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (jednego z czterech centrów certyfikacyjnych w Polsce zajmujących się wydawaniem certyfikatów używanych przy podpisie elektronicznym) Bartosz Zawisza powiedział PAP, że do Wytwórni zgłasza się dużo firm zainteresowanych e-fakturami, w tym duzi, masowi nadawcy faktur papierowych, ale do tej pory jeszcze żaden z nich nie rozpoczął stosowania faktur elektronicznych.

    Podobnie jest w innym centrum certyfikacyjnym - w Krajowej Izbie Rozliczeniowej (KIR) - która do tej pory wydała kilkadziesiąt kart do podpisów elektroniczych dla podmiotów, chcących korzystać z e-faktur. Jak powiedział PAP Robert Popłoński z KIR, podpis elektroniczny na potrzeby e-faktur kupują na razie średnie firmy, lecz także duże przedsiębiorstwa są nimi zainteresowane.

    "Barierą jest obowiązek zgłoszenia jej używania naczelnikowi urzędu skarbowego. Od nowego roku będzie można stosować e-faktury bez potrzeby zgłaszania, więc uważam, że na poważnie zaczną być stosowane w 2006 roku" - uważa Zawisza. 

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

    Dodał, że do tego czasu PWPW chce przygotować rozwiązania, które pozwolą na lepsze wykorzystanie możliwości, jakie daje e-faktura. "Istotne będzie nie samo wysłanie faktury przez internet, ale przetwarzanie e-faktury wewnątrz firmy przez programy finansowo-księgowe" - zaznaczył Zawisza.

    Według niego, PWPW nie zajmie się tworzeniem oprogramowania finansowo-księgowego, lecz będzie w tym zakresie współpracowało z firmami informatycznymi.

    Bartłomiej Wójtowicz z Comarchu poinformował PAP, że do końca tego roku e-faktur mają zacząć używać 4 sieci marketów. Według niego, pierwszy będzie Carrefour, który ma to zrobić w październiku. W kolejce za nim są sklepy Aholda.

    "Dla tych sieci używanie faktur elektroniczych nie jest niczym nowym. Do tej pory robiły to za pomocą systemu elektronicznej wymiany dokumentów (EDI), który jednak wymagał, by na koniec miesiąca przesłać wszystkie wysłane faktury w formie papierowej. Przy użyciu podpisu elektronicznego znika ten obowiązek" - powiedział Wójtowicz.

    EDI jest w Polsce używany od 2001 roku, kiedy Ahold rozpoczął elektroniczną wymianę dokumentów z 1,5 tys. swoich dostawców. Obecnie używa go 20 sieci handlowych i 4,5 tys. przedsiębiorców. Miesięcznie EDI przekazuje 3,6 mln faktur.

    Podpis elektroniczny pozwala na potwierdzanie autentyczności dokumentu i tożsamości jego nadawcy przy wymianie informacji drogą elektroniczną. Istnieją dwa rodzaje e-podpisu: zwykły i bezpieczny. Ten drugi musi mieć certyfikat, wydawany przez centrum certyfikacji, który dodatkowo potwierdza autentyczność danych nadawcy. Jego stosowanie jest droższe. E-faktura musi być potwierdzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane