e-krwiobieg nowej gospodarki

Łukasz Mazurkiewicz, prezes ARC Rynek i Opinia
opublikowano: 18-10-2017, 22:00

O metodzie tworzenia listy e-Gazel Biznesyu 2017.

Po raz czwarty instytut badawczy ARC Rynek i Opinia przygotował ranking e-Gazel Biznesu — firm reprezentujących młodą i prężną branżę e-commerce, która od lat jest jedną z wizytówek nowej polskiej gospodarki. W rankingu znalazło się 315 podmiotów — osób prowadzących działalność gospodarczą oraz przedsiębiorstw, które w roku 2016 osiągnęły obroty z przedziału 50 tys. — 100 mln zł, a przy tym miały dodatni wynik finansowy, a także zanotowały wzrost przychodów między rokiem 2015 a 2016. Znalezienie się w rankingu i otrzymanie tytułu e-Gazeli Biznesu nie wiąże się z jakimikolwiek opłatami czy innymi świadczeniami, co należy podkreślić jako wyróżnik na tle wielu innych, czysto komercyjnych zestawień i laurów. Warto przyjrzeć się portretowi e-Gazel, a także opiniom wyrażanym przez ich przedstawicieli w badaniu towarzyszącym przygotowaniu rankingu. E-gazele to niemal wyłącznie firmy z czysto polskim kapitałem (98 proc.), co jest od lat jednym z wyróżników tej branży. Prawie 60 proc. funkcjonuje w formie działalności gospodarczej. Imponująco prezentuje się średni współczynnik wzrostu przychodów, który wyniósł ponad 70 proc. E-Gazele sprzedają produkty z różnych branż, choć wyraźnie dominuje wyposażenie domu i ogrodu (łącznie 35 proc. firm zadeklarowało posiadanie tych towarów w swoim asortymencie). Na uwagę zasługują także artykuły dla dzieci (12 proc.), odzież i obuwie (10 proc.) oraz kategoria zdrowie i uroda (10 proc.). Aż 60 proc. e-Gazel prowadzi zarówno sprzedaż stacjonarną, jak i internetową. Jak można sądzić, w wielu przypadkach podjęcie sprzedaży online to po prostu naturalny etap w rozwoju firmy, która ze zwykłego sklepu czy hurtowni przekształca się w nowoczesny podmiot e-commerce. Po raz pierwszy zapytaliśmy w tym roku o udział sprzedaży krajowej i zagranicznej w obrotach e-Gazel. W najbardziej popularnych kategoriach produktów przeważa sprzedaż na rynek polski (około 90 proc.). Warto zauważyć, że w przypadku odzieży i obuwia odsetek ten jest niższy na rzecz sprzedaży zagranicznej (ta ostatnia stanowi 14 proc. obrotów). Z kolei około trzech czwartych towarów sprzedawanych przez e-Gazele pochodzi z krajów Unii Europejskiej (nieco mniej — 66 proc. — jedynie w przypadku artykułów dla dzieci).

Zakupione towary trafiają do klienta końcowego przede wszystkim za pośrednictwem Poczty Polskiej i Poczteksu — 55 proc. badanych e-Gazel korzysta w tym zakresie z usług tego operatora. Niemal wszyscy współpracują zarazem z różnymi firmami kurierskimi. Warto podkreślić w tym miejscu, że przesyłki trafiają do odbiorców bardzo szybko — w większości następnego dnia po złożeniu zamówienia. Partnerzy logistyczni branży handlu internetowego zasługują więc na szczególne uznanie jako kluczowy element całego procesu. Cechą charakterystyczną polskiego rynku e-commerce jest od lat dominacja płatności za pobraniem oraz przelewów (zarówno bankowego, jak i pay-by-link). Płatność kartą to wciąż niewielki odsetek transakcji (około 6 proc.). Każda kolejna edycja rankingu e-Gazel Biznesu pokazuje coraz większą dynamikę polskiej branży e-commerce, która z dużą odwagą podąża za trendem cyfryzacji przestrzeni handlu i marketingu. Codzienny ruch tysięcy przesyłek ze sklepów online do klientów to prawdziwy krwiobieg nowej polskiej gospodarki. © Ⓟ

315 Tyle firm zakwalifikowało się do rankingu e-Gazele Biznesu 2017.

71 proc. Tyle wynosi średni współczynnik wzrostu przychodów osiągnięty przez firmy e-Gazele Biznesu 2017. Rok wcześniej wyniósł on 56 proc., a przed dwoma laty 65 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Mazurkiewicz, prezes ARC Rynek i Opinia

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / e-krwiobieg nowej gospodarki