EADS nie wyklucza problemów z kolejnym modelem Airbusa

(Tadeusz Stasiuk)
05-10-2006, 12:51

EADS przyznał po raz pierwszy, że opóźnienie produkcji n A380 może zagrozić przyszłości projektowanego samolotu A350.

Zachodnioeuropejski koncern aerokosmiczny EADS przyznał w czwartek po raz pierwszy, że opóźnienie produkcji największego samolotu pasażerskiego świata Airbus A380 może zagrozić przyszłości projektowanego samolotu pasażerskiego dalekiego zasięgu A350.

Czwartkowy "Financial Times" zrelacjonował rozmowę z jednym z dwóch prezesów zarządu EADS Thomasem Endersem. Na pytanie, czy obecne kłopoty koncernu oznaczają niebezpieczeństwo dla programu A350, Enders odparł: "Nie mogę tego wykluczyć".

Jak zaznacza Reuter, na razie nie udało się uzyskać oficjalnego komentarza EADS w tej sprawie. Do koncernu należy 80 procent udziałów konsorcjum Airbus.

A350 ma być odpowiedzią Airbusa na szerokokadłubowy samolot pasażerski Boeing 787 Dreamliner, który zapewnił już swemu producentowi wiele zamówień. Pierwsze egzemplarze Dreamlinera mają trafić do użytkowników w 2008 roku, czym wyprzedzi on konkurencyjną maszynę o cztery lata.

Sytuacja jest dla Airbusa tym trudniejsza, że pierwsza wersja A350 spotkała się z negatywną oceną wielu potencjalnych klientów, którzy zażądali poszerzenia kadłuba samolotu. Zgodnie z ich życzeniami opracowywany jest obecnie zmodyfikowany wariant A350 XWB (Xtra Wide Body).

Według analityków, koszt wdrożenia produkcji A350 wzrośnie z pierwotnie planowanych 4 mld euro do 8 mld, co będzie dla konsorcjum dodatkowym obciążeniem finansowym. W ubiegły wtorek Airbus poinformował, iż opóźnienie o dwa lata seryjnej produkcji samolotu-giganta A380 pozbawi go do roku 2010 4,8 mld euro spodziewanych zysków.

Podłożem kłopotów z A380 jest wadliwe okablowanie samolotu. Strona niemiecka jest oburzona, że winą za to obciąża się niemieckich inżynierów, czemu towarzyszą zapowiedzi przeniesienia całości produkcji samolotu do francuskiej Tuluzy - co wykluczyłoby zakłady EADS w Hamburgu z programu A380.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Tadeusz Stasiuk)

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / EADS nie wyklucza problemów z kolejnym modelem Airbusa