EBOiR podwyższył ocenę polskiego sektora finansowego

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 14-11-2005, 19:45

Po raz pierwszy od 2001 roku, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju w swoim najnowszym "Transition Report 2005" podwyższył Polsce dwie oceny za postęp osiągnięty w sektorze finansowym oraz za poprawę zarządu nad firmami i ich restrukturyzację (do 4 minus z 3 plus w skali ocen 1 do 4 plus).

Po raz pierwszy od 2001 roku, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju w swoim najnowszym "Transition Report 2005" podwyższył Polsce dwie oceny za postęp osiągnięty w sektorze finansowym oraz za poprawę zarządu nad firmami i ich restrukturyzację (do 4 minus z 3 plus w skali ocen 1 do 4 plus).

"Polska dokonała postępu w sektorze finansów, co znalazło wyraz w zmniejszeniu roli banków państwowych i usprawnieniu nadzoru. Poprawiła też zarządzanie i zrestrukturyzowała przedsiębiorstwa. Robi to tym większe wrażenie, że stało się mimo dużej politycznej niepewności (w okresie funkcjonowania mniejszościowego rządu Marka Belki - PAP)" - ocenia doroczny "Transition Report" EBOR.

Uzasadnienie uwypukla restrukturyzację hutnictwa, nowe próby reformowania dużych przedsiębiorstw państwowych, rosnące przeświadczenie mniejszościowych udziałowców, że ich prawa są respektowane, poprawę ochrony klienta w sektorze usług finansowych i nadzoru bankowego oraz częściową prywatyzację PKO BP w połączeniu z restrukturyzacją.

Innymi czynnikami przemawiającymi za podwyższeniem oceny Polski, nie związanymi z poprawą zaobserwowaną w ostatnich 12 miesiącach, są rynkowe reformy realizowane przez szereg lat z rzędu, które zaowocowały poprawą klimatu dla biznesu.

Najniższą ocenę (3), Polska ma w zakresie polityki konkurencyjności, a najwyższą (4 plus) w zakresie małej prywatyzacji i liberalizacji cen. Reformę infrastruktury i prywatyzację na dużą skalę w Polsce EBOR ocenia na 3 plus.

Spośród krajów zaliczonych przez EBOR do tej samej grupy ośmiu krajów, co Polska (Europa Centralna, łącznie ze Słowenią oraz republiki bałtyckie) swoje oceny poprawiły również Czechy. Węgry i Litwa uzyskały dwie wyższe oceny, a żadnemu z krajów oceny nie obniżono.

Dużą poprawę zaobserwował EBOR w Polsce, jeśli chodzi o przeciętny czas pomiędzy skierowaniem sprawy do sądu przeciwko firmie nie wywiązującej się z zaległej płatności, a uzyskaniem orzeczenia. Czas ten skrócił się z 15 tygodni w 2002 roku do 11 tygodni w br.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

"W 18 miesięcy po wstąpieniu do UE osiem krajów nadal odnosi korzyści z akcesji, która pod wieloma względami okazała się łatwiejsza i bardziej udana, niż przewidywano" - napisał we wstępie do raportu Steven Fries - p/o głównego ekonomisty banku, wskazując na ekspansję ich eksportu.

Fries zwraca zarazem uwagę na szybki rozwój rynku kredytowego, który wprawdzie przyczynia się do potrzebnego tym krajom wzrostu sektora finansowego, ale nie jest wolny od ryzyka.

"Jak dotąd ryzyko dla sektora finansowego i makroekonomicznej stabilizacji nie wymknęło się spod kontroli. Nie ma powodu, by miało być inaczej pod warunkiem, iż deficyty fiskalne będą nadal zmniejszane po to, by zwiększyć pole dla pożyczek prywatnych, a ryzyko kredytowe i rynkowe związane z pożyczkami jest odpowiednio oceniane i zarządzane" - napisał Fries.

Pełną konwergencję z krajami starej UE w odniesieniu do przychodów na głowę mieszkańca i stopnia nasycenia finansowych usług uważa on za stosunkowo odległą perspektywę. Taki sam wniosek formułuje w przypadku skuteczności funkcjonowania administracji publicznej i ram prawnych.

We wszystkich 29 krajach działania, największą poprawę odnotował EBOR w funkcjonowaniu instytucji wspierających rynek. Także reformy dotyczące zarządzania i restrukturyzacji przedsiębiorstw były w ubiegłym roku bardziej zdecydowane niż we wcześniejszych latach.

"Pięć krajów Europy Centralnej i republiki bałtyckie są znaczenie bardziej zaawansowane w wielu dziedzinach zarządzania ekonomicznego i stopniowo zbliżają się do poziomu występującego w innych krajach UE. Najbardziej istotnymi przeszkodami dla biznesu w nich są regulacje prawa i rynku pracy i oparte na korupcji praktyki przyznawania rządowych zamówień" - napisali autorzy raportu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane