EIU: konkurencja zachodnioeuropejskich koncernów pobudzi tworzenie międzynarodowych korporacji

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 04-10-2005, 19:13

Konkurencja ze strony zachodnioeuropejskich koncernów i chęć ekspansji na nowych rynkach na Wschodzie spowoduje, że w nowych krajach członkowskich UE powstaną silne międzynarodowe korporacje - uważają analitycy Economist Intelligence Unit (EIU).

Konkurencja ze strony zachodnioeuropejskich koncernów i chęć ekspansji na nowych rynkach na Wschodzie spowoduje, że w nowych krajach członkowskich UE powstaną silne międzynarodowe korporacje - uważają analitycy Economist Intelligence Unit (EIU).

    Według nich, korporacje te będą nastawiały się na umacnianie w swoim regionie, ponieważ rozumieją, że aby sprostać konkurencji z krajów dawnej "piętnastki" muszą być duże, a także dlatego, iż będą szukały nowych możliwości działania u swoich sąsiadów na Wschodzie.

    W opublikowanym we wtorek raporcie ("Rethinking Central Europe") brytyjski ośrodek badawczy stwierdza, iż jednym ze skutków rozszerzenia UE będzie to, że firmy z nowych krajów członkowskich będą pomostem pomiędzy UE, Rosją, Ukrainą i Bałkanami.

    "Nowe kraje UE nie staną się tanią bazą produkcji dla bogatszych krajów, tak jak Meksyk dla USA. Firmy z regionu Europy Centralnej zbudują pomost pomiędzy UE, a krajami WNP otwierając duże i chłonne rynki, których zachodnioeuropejskie firmy nie do końca rozumieją" - wyjaśniają autorzy raportu.

    Według nich, zjawiska te zachodzą już od pewnego czasu, co wyraża się w tym, że małe firmy szukają ekspansji w swoim regionie albo podłączają się pod łańcuch dostaw międzynarodowych koncernów obecnych na ich lokalnym rynku.

    Jeszcze inne rozumieją potrzebę wykreowania odrębnej marki i starają się konkurować nie tylko niskimi cenami, ale także jakością. Możliwości oparcia się konkurencji i ekspansji stwarza też powstawanie grup firm o zbliżonym profilu działalności. Jedna z takich grup powstaje np. na Słowacji i zajmuje się dostawami do zakładów samochodowych w Czechach i Polsce.

    EIU nie wyklucza też, iż dojdzie do połączenie sił polskiego PKN Orlen, węgierskiego MOL i czeskiego Unipetrolu (w którym PKN Orlen kontroluje 63 proc. udziałów), po to by przeciwstawić się umocnieniu Rosjan na lokalnym rynku paliw. Największy potencjał dla rozwoju międzynarodowych firm w dawnych krajach postkomunistycznych analitycy EIU dostrzegają szczególnie w sektorze usług, w którym do ekspansji nie jest potrzebny duży kapitał.

    "Bez względu na przyszłość procesu rozszerzenia UE rynki rosyjski, ukraiński i turecki będą odgrywały kluczową rolę w dalszym rozwoju produkcji i handlu w Europie. Jeszcze przed 2010 rokiem, Rosja dla wielu europejskich korporacji będzie największym rynkiem, przynajmniej jeśli chodzi o wolumen obrotów. Europa Centralna będzie w dogodnej pozycji wysuniętego przyczółku pomiędzy wysoko wycenionym rynkiem Europy Zachodniej, a dużym, tanim i szybko rosnącym rynkiem krajów WNP" - podkreślają eksperci EIU.

 

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane