Ekolodzy zwrócą się do premiera ws. decyzji o przebiegu drogi Via Baltica

Polska Agencja Prasowa SA
21-01-2005, 18:13

Organizacje ekologiczne domagają się  jednoznacznego potwierdzenia informacji o przebiegu międzynarodowej trasy Via Baltica na obszarze województwa podlaskiego. O takie potwierdzenie zwrócą się w specjalnym piśmie do premiera Marka Belki - poinformowała w piątek PAP Małgorzata Znaniecka z WWF-Światowego Funduszu na Rzecz Przyrody.

Organizacje ekologiczne domagają się  jednoznacznego potwierdzenia informacji o przebiegu międzynarodowej trasy Via Baltica na obszarze województwa podlaskiego. O takie potwierdzenie zwrócą się w specjalnym piśmie do premiera Marka Belki - poinformowała w piątek PAP Małgorzata Znaniecka z WWF-Światowego Funduszu na Rzecz Przyrody. 

W ubiegłym tygodniu w Białymstoku pełnomocnik rządu ds. budowy dróg i autostrad, wiceminister infrastruktury Jan Kurylczyk powiedział, że rząd podjął w styczniu nieodwołalną decyzję o tym, że Via Baltica na Podlasiu będzie przebiegać przez Białystok, a nie przez Łomżę, jak chcieli tego ekolodzy.

Ekolodzy byli do tej pory przekonani, że o ostatecznym przebiegu Via Baltica zadecyduje dopiero dokument - ocena strategiczna oddziaływania na środowisko - jaki ma być przygotowany dla obu wariantów przebiegu Via Baltica  białostockiego i łomżyńskiego.

Takie były ustalenia po wizycie w 2003 r. na Podlasiu ekspertów Unii Europejskiej, którzy przejechali po protestach ekologów wysyłanych do UE w sprawie przebiegu Via Baltica. Kurylczyk powiedział tymczasem, że decyzja o przebiegu trasy zapadła, a ocena strategiczna będzie dotyczyła rozwiązań technicznych, jakie należy wdrożyć i gdzie, żeby droga jak najmniej zagrażała przyrodzie.

Ekolodzy uważają, że przebieg Via Baltica na odcinku Białystok - Augustów zagraża Bagnom Biebrzańskim, bo będzie przebiegać przez fragment Biebrzańskiego Parku Narodowego, przetnie szlaki migracyjne zwierząt, a także zaszkodzi przyrodzie jednego z największych kompleksów leśnych - Puszczy Knyszyńskiej. Według nich, pokierowanie Via Baltiki przez Łomżę jest bezpieczniejsze dla przyrody.

"Chcemy otrzymać potwierdzenie od premiera, że decyzje rzeczywiście zapadły. Na razie możemy wyrazić ubolewanie, że rząd polski łamie środowiskowe prawo polskie i unijne" - powiedziała Znaniecka.

"4 grudnia 2003 r. Rada Europy zarekomendowała Polsce wykonanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko i wyłonienie na podstawie tej ekspertyzy optymalnego pod każdym względem wariantu przebiegu drogi Via Baltica" - napisali w stanowisku przekazanym PAP przedstawiciele innej organizacji ekologicznej, Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot.

Ekolodzy uczestniczą od wielu miesięcy w przygotowaniach do ogłoszenia przetargu na ocenę strategiczną dla Via Baltica. Przetarg miała przygotowywać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ale według Znanieckiej, która uczestniczy w tych pracach, sprawę przejęło Ministerstwo Infrastruktury, bo okazało się, że według wymogów Komisji Europejskiej ocena powinna dotyczyć całego korytarza transportowego, więc także kolei, a nie tylko dróg. 

 "Wszystko coraz bardziej się oddala, a +zabawa+ trwa. Zaczęły się tymczasem remonty drogi niezależnie od tego, czy będziemy ją nazywać Via Baltica, czy nie" - dodała Znaniecka.

Via Baltica ma być międzynarodową drogą ekspresową. To szlak komunikacyjny łączący Europę północną z południową i zachodnią. Nie chodzi tu o budowę nowej trasy, a remonty i podnoszenie parametrów dróg już istniejących. Jan Kurylczyk mówił w ubiegłym tygodniu w Białymstoku, że decyzja o przebiegu Via Baltica znajdzie się jeszcze raz na posiedzeniu rządu w lutym, kiedy będzie on chciał przedstawić rządowi cały, nowy program budowy dróg w Polsce na lata 2005-2013.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Ekolodzy zwrócą się do premiera ws. decyzji o przebiegu drogi Via Baltica