Ekologia wpływa na usługi finansowe

PG
opublikowano: 11-10-2018, 22:00

Rozwój odnawialnych źródeł energii jest faktem, a jedyną zmienną jest skala i tempo zielonej rewolucji. Oznacza ona głębokie przemiany na rynku leasingu, m.in. dlatego, że niesie ze sobą zmiany przepisów.

— Klienci będą korzystali z ekorozwiązań, jeśli będą osiągali z tego realne korzyści. Jeśli słyszymy, że ruch miejski w kolejnych stolicach będzie ograniczany dla samochodów z wyjątkiem elektrycznych, to jest to silna motywacja dla naszych klientów, by pomyśleć o zakupie aut elektrycznych — mówi Robert Bendlewski, dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Departamencie Pojazdów Idea Getin Leasing.

Robert Bendlewski, dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Departamencie Pojazdów Idea Getin Leasing spodziewa się, że ograniczenia w ruchu aut, z silnikami spalinowymi w centrach, miast przyczynią się do rozwoju leasingu pojazdów elektrycznych.
Zobacz więcej

ZMIANA TECHNOLOGII:

Robert Bendlewski, dyrektor ds. sprzedaży bezpośredniej w Departamencie Pojazdów Idea Getin Leasing spodziewa się, że ograniczenia w ruchu aut, z silnikami spalinowymi w centrach, miast przyczynią się do rozwoju leasingu pojazdów elektrycznych. Fot. ARC

Coraz większa popularność pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi i hybrydowymi wiąże się z nowym regulacjami, dotyczącymi poruszania się po obszarach miejskich. Kolejne duże miasta ogłaszają wprowadzenie w najbliższych latach zakazu wjazdu do centrów: Berlin, Amsterdam, Oslo. To idzie w parze ze zmianami w prawodawstwie i innych obszarach, mających zachęcić Polaków do inwestycji w czyste środki lokomocji. Od lutego obowiązuje ustawa o elektromobilności, w której jako zachęty wskazane są m.in. niższa akcyza, bezpłatne miejsca postojowe dla „elektryków”, czy ogólnodostępne stacje ładowania. Ale dla biznesu korzystającego z leasingu nawet bardziej istotna jest kwestia odpisów amortyzacyjnych. I tutaj resort finansów wyszedł naprzeciw oczekiwaniom rynku, ponieważ w projekcie zmian przepisów, dotyczących leasingu, otworzył furtkę dla posiadaczy aut elektrycznych.

Zapowiedź odnosi się do nowego limitu kosztów amortyzacji samochodów osobowych. Minister Czerwińska zapowiedziała, że resort zamierza podwyższyć próg limitu wartości takiego auta z 20 tys. EUR do 150 tys. zł, gdy odpisy amortyzacyjne są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

— Należy pamiętać, że intencją wprowadzenia ograniczenia kwotowego w zakresie kosztów amortyzacji samochodów osobowych było m.in. ograniczenie możliwości pełnej amortyzacji samochodów premium, których klasa znacznie przewyższała gospodarcze przeznaczenie takiego środka trwałego. Dziś dysponując kwotą 20 tys. EUR nie jest łatwo kupić nowy samochód klasy średniej, zaś zakup samochodu powszechnie uważanego za „luksusowy" nie jest w ogóle możliwy — komentuje Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

I tutaj pojawia się rozwiązanie, przeznaczone dla posiadaczy ekosamochodów. Ponieważ w ramach projektu rozporządzenia wyjątkiem będą pojazdy z napędem elektrycznym: aby być w zgodzie z uchwaloną w styczniu ustawą o elektromobilności pułap kwoty amortyzacji jest podniesiony do 225 tys. zł. Ta różnica może mieć istotny wpływ na decyzje klientów, odnoszących się do ich planów leasingowych na przełom lat 2018/2019. Jak na razie liczba sprzedawanych e-samochodów to kilkadziesiąt sztuk miesięcznie, przy czym prym wiodą marki popularne i bardziej przystępne cenowo, jak Nissan, czy Hyundai. Możliwe jednak, że nowe regulacje wpłyną istotnie na decyzje klientów, ponieważ zarówno większe możliwości (brak zakazu wjazdu dla spalinowych aut), jak i większe oszczędności (wyższe odpisy amortyzacyjne) są pożądane w każdym biznesie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PG

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Gospodarka / Ekologia wpływa na usługi finansowe