Ekologia zmienia sposób myślenia

opublikowano: 16-12-2020, 02:34

W najbliższych dekadach branża tradycyjnych paliw przejdzie rewolucję. Firmy z nią związane już dziś muszą szukać nowych rozwiązań.

Inwestycje w kadrę: Odpowiednio zadbani pracownicy będą równie dobrze troszczyć się o klientów – przekonuje Grzegorz Przewarski, założyciel i właściciel marki Szip Trade.
Inwestycje w kadrę: Odpowiednio zadbani pracownicy będą równie dobrze troszczyć się o klientów – przekonuje Grzegorz Przewarski, założyciel i właściciel marki Szip Trade.

Szip Trade Grzegorz Przewarski rozwija usługi transportowe i handel hurtowy w branży paliwowej. Jej początki były zgoła inne – założona w 2013 r. firma zajmowała się handlem samochodami ciężarowymi, ciągnikami siodłowymi i naczepami.

– Przez pierwsze lata sprowadzałem używane pojazdy z krajów UE i sprzedawałem je w Polsce. W pewnym momencie postanowiłem zostawić jeden zestaw i wykorzystać go do transportu, a potem kolejne – opowiada Grzegorz Przewarski, założyciel i właściciel marki Szip Trade.

W sierpniu 2016 r. firma uzyskała koncesję na obrót paliwami ciekłymi. W kolejnym roku udało się jej pozyskać kredyty i gwarancje bankowe, dzięki czemu mogła z powodzeniem startować w przetargach publicznych, co stanowi ważną część jej strategii. Obecnie obsługuje m.in. lokalne zakłady komunikacji miejskiej w całej Polsce.

Jednocześnie zaznacza, że podstawą w tej trudnej i konkurencyjnej branży są relacje z kontrahentami, dostawcami. Główne kontrakty (ponad 80 proc. obrotów) firma realizuje z dwoma gigantami rynkowymi: PKN Orlen i BP Europa.

Grzegorz Przewarski przyznaje, że konkurencja w branży paliwowej jest duża. Jednocześnie popiera obostrzenia związane z wejściem w życie pakietu paliwowego, który uporządkował od 2016 r. zasady przywozu paliw do Polski. Przepisy te wywołały całkowitą rewolucję na rynku, uszczelniając system poboru podatku VAT i dławiąc tym samym szarą strefę. Obecnie dużym wyzwaniem w biznesie jest kwestia pozyskania poręczeń bankowych, ubezpieczeniowych, które są warunkiem sine qua non dla uczestnictwa w przetargach.

– Do branży trudno też wejść ze względu na długotrwałą i niełatwą procedurę uzyskania koncesji z Urzędu Regulacji Energetyki – zwraca uwagę Grzegorz Przewarski.

Z kolei teraz, w dobie pandemii COVID-19, cała branża boryka się ze spadkiem popytu na paliwo o prawie 10 proc. w skali kraju.

– Do tego towarzyszy nam, tak jak wielu innym sektorom, duża niepewność o dalsze losy gospodarki. Stąd wiele firm wstrzymuje plany inwestycyjne. Wbrew temu wygenerowany poziom przychodów i zysków Szip Trade w 2020 r. zapewnia stabilizację firmie i jej pracownikom. Pozytywnym aspektem jest w tej sytuacji spadek cen ropy, który spowodował w ciągu kilku miesięcy obniżki cen paliwa na poziomie 20–30 proc. To ogranicza koszty działalności przedsiębiorców w tych trudnych czasach – opowiada Grzegorz Przewarski.

Stara się nie poddawać nastrojowi niepewności. W planach ma budowę warsztatu napraw samochodów. Dodaje, że rynek paliw w najbliższych dekadach będzie się bardzo zmieniał i już dziś trzeba szukać rozwiązań w alternatywnych źródłach energii, z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, dlatego myśli m.in. o produkcji oleju rzepakowego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane