Czytasz dzięki

Stępień: Spór polityczny nie jest związany z gospodarką

opublikowano: 12-07-2020, 22:24

Wynik wyborów nie wpłynie na gospodarkę w krótkim terminie, ale może na sprawę kluczową: postrzeganie nas przez Brukselę – mówi Wojciech Stępień, ekonomista BNP Paribas.

Wynik wyborów skomentował dla „PB” Wojciech Stępień, ekonomista BNP Paribas:

BNP Paribas
Zobacz więcej

BNP Paribas fot. BENOIT TESSIER/Reuters/Forum

Badanie exit poll pokazało minimalne zwycięstwo Andrzeja Dudy. Jak takie rozstrzygnięcie oceniają ekonomiści? 

- Na podstawie obecnych sondaży trudno jednoznacznie powiedzieć kto wygrał te wybory. Niezależnie od tego jednak trzeba pamiętać, że polityka gospodarcza na ten rok została już ustalona i tutaj prezydent i tak nie miałby wpływu na jej zmianę, tym bardziej, że Rafał Trzaskowski zapowiedział utrzymanie najważniejszych programów socjalnych rządu. Znakiem zapytania są kolejne lata, kiedy, mam nadzieję, wyjdziemy już z kryzysu. Jednakże z kampanii wyborczej w wyborach parlamentarnych nie przypominam sobie jakiś postulatów gospodarczych prezentowanych przez PiS, które ten chciałby w najbliższych 3 latach wprowadzić a ewentualny prezydent Trzaskowski mógłby zablokować – to, o co toczyć się będzie ewentualny spór polityczny nie jest związane z gospodarką – mówi Wojciech Stępień, ekonomista BNP Paribas: 

Jego zdaniem kluczowe dla losów polskiej gospodarki będą relacje z Komisją Europejską. 

- W krótkim okresie to, kto zostanie prezydentem po dzisiejszych wyborach może się zatem okazać tylko w jednej, za to bardzo ważnej kwestii, mianowicie negocjacjach nad kryzysowym budżetem unijnym na kolejne 7 lat. Jeśli „oszczędna czwórka”, czyli Austria, Dania, Szwecja i Holandia postawią na swoim i wysokość pomocy unijnej będzie uzależniona od praworządności w krajach członkowskich, Bruksela może inaczej spoglądać na Polskę jeśli prezydentem będzie bardziej przychylny jej Trzaskowski, choć w tym kontekście są to czyste spekulacje – dodaje Wojciech Stępień. 

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane