Ekonomista: To nie przez Chiny wzrosły ceny ropy

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 28-10-2005, 11:02

Chiny nie zgadzają się z tezą, że to przez ten kraj na świecie doszło do dramatycznego skoku cen ropy naftowej. W tym kontekście chińskie media cytują w piątek opinię ekonomisty z Państwowego Ośrodka Informacyjnego, Niu Li, odrzucającego twierdzenia o istnieniu "zagrożenia energetycznego" ze strony Chin.

Chiny nie zgadzają się z tezą, że to przez ten kraj na świecie doszło do dramatycznego skoku cen ropy naftowej. W tym kontekście chińskie media cytują w piątek opinię ekonomisty z Państwowego Ośrodka Informacyjnego, Niu Li, odrzucającego twierdzenia o istnieniu "zagrożenia energetycznego" ze strony Chin.

    Niu Li nie ukrywa, że w 2004 roku zużycie ropy zwiększyło się w Chinach o 15 proc., import zaś - o ponad 34 proc. Naukowiec zwraca jednak uwagę, że w ubiegłym roku Chiny zużyły 310 milionów ton ropy, co stanowiło "tylko" 8 procent globalnej konsumpcji. W tym samym czasie na zaspokojenie własnych potrzeb Stany Zjednoczone zużyły 938 mln ton.

    W tym samym roku Chińczycy sprowadzili z zagranicy 149 mln ton (6 proc. globalnego importu tego surowca), Amerykanie - 590 mln t.  60 proc. konsumowanej ropy Chiny wydobywają u siebie, będąc jej szóstym producentem na świecie. Chińska energetyka jest tylko w 23 proc. oparta na tym surowcu. Zdecydowanie dystansuje go węgiel (68 proc.).

    Według prognoz, za ok. 20 lat Chiny kupować będą na rynkach międzynarodowych już 60 proc. ropy, niezbędnej dla niezakłóconego funkcjonowania gospodarki.

    Chiński ekonomista uważa, że ropa drożeje za sprawą zagrożenia terroryzmem i obaw o bezpieczeństwo dostaw oraz z powodu spekulacji. Oba te czynniki mają w 30-35 proc. przyczyniać się do wzrostu cen.

 

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane