Elektro ScaleUp wyłowi innowacje

Dorota Zawiślińska
02-10-2017, 22:00

Start-upowcy, którzy chcą testować nowe rozwiązania elektromobilne, dostaną granty na współpracę z dużymi graczami

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) uruchomiła konkurs na akcelerator, który wypracuje z ok. 30 młodymi spółkami pionierskie rozwiązania w nowej branży, na którą mocno stawia rząd.

SOLIDNA DIAGNOZA:
Zobacz więcej

SOLIDNA DIAGNOZA:

Patrycja Klarecka, prezes PARP, podkreśla, że w wypracowaniu założeń pilotażu uczestniczyły wszystkie zainteresowane strony sektora elektromobilnego — zarówno przedstawiciele młodych spółek, akceleratorów, średnich i dużych przedsiębiorstw, jak i jednostek naukowych oraz samorządowych odpowiedzialnych za zakup taboru transportu publicznego. [FOT. ARC]

— Sektor elektromobilny ma duże znaczenie dla wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Chcemy we współpracy m.in. z przedsiębiorcami osiągać ambitne cele w tym obszarze. Przygotowany przez PARP kolejny program dla branży — Elektro ScaleUP — ułatwi nam te zadania — uważa Michał Kurtyka, wiceminister energii, który odpowiada za rządowy plan rozwoju elektromobilności w Polsce.

Jego zdaniem, rząd podchodzi kompleksowo do rozwoju tego sektora, wspierając go nie tylko pod kątem finansowym. Pracuje też nad ostatecznym szlifem ustaw dotyczących tej dziedziny i powstaniem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Napęd przyszłości

Elektro ScaleUp to także odpowiedź na zapowiedzi programów flagowych zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

— Pilotaż jest adresowany do spółek technologicznych, które chcą opracować rozwiązania dla sektora elektromobilności, w tym najbardziej skomplikowane dotycząceelektrycznego napędu przyszłości. Jakie one będą? Litowo-jonowe czy wodorowe? Odpowiedzi na te pytania, które dzisiaj zadaje sobie cały elektryczny świat, uzyskamy za dwa lata, bo tyle będzie trwać cykl akceleracji w Elektro ScaleUp — wyjaśnia Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju. PARP chce wybrać najlepszy zespół — swojego rodzaju zakład rzemieślniczy 4.0. Agencja jest otwarta również na zagranicznych partnerów biznesowych — pod warunkiem że zdecydują się zarejestrować swoją działalność w Polsce. Od średnich i dużych firm, które będą uczestniczyć w programie, PARP oczekuje przede wszystkim wkładu intelektualnego, ale też drobnego zaangażowania finansowego w projekt.

— Chcemy, aby Elektro ScaleUp przyniósł konkretne efekty dla rozwoju branży, a start-upy otrzymały pierwsze zlecenia. Dlatego założenia programu wypracowaliśmy we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami tego sektora, czyli przedstawicielami młodych spółek, akceleratorów, średnich i dużych przedsiębiorstw, jednostek naukowych i samorządowych odpowiedzialnych za zakup taboru transportu publicznego — podkreśla Patrycja Klarecka, prezes PARP. Jak dodaje, przy tworzeniu programu rządowa agencja czerpała z doświadczeń we wdrażaniu programu ScaleUP, którego zadaniem jest wspieranie nowatorskich projektów małego biznesu.

— Mam nadzieję, że za dwa lata będziemy mieć blisko 20 spółek, których produkty znajdą zapotrzebowanie zarówno na naszym rynku krajowym, jak i będą odpowiedzią na globalne wyzwania — mówi Jadwiga Emilewicz.

Znawca rynku

Anna Brussa, dyrektor departamentu rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności w PARP, wyjaśnia, że akceleratorem, który skoncentruje wokół siebie wszystkich uczestników rynku elektromobilnego, może być park naukowo-technologiczny, inkubator przedsiębiorczości lub inna instytucja otoczenia biznesu.

— Chcemy go wybrać i podpisać z nim umowę jeszcze w grudniu tego roku, po to, aby od stycznia 2018 r. start-upy mogły zgłaszać się do pilotażu — wyjaśnia Anna Brussa.

Czego oczekuje rządowa agencja od akceleratora? Przede wszystkim znajomości rynku, partnerów biznesowych działających w tym sektorze i znających jego potrzeby. Oprócz młodych spółek do programu będą mogły zgłaszać się również średnie i duże firmy, które stawiają na elektryczny transport. Na rodzimym rynku ich nie brakuje. Wśród nich są m.in. Ursus, Solaris czy Trigo.

PARP liczy na to, że rozwiązania start-upowców będą związane m.in. z budową pojazdów elektrycznych. Mogą one dotyczyć podzespołów do e-aut czy e-autobusów, a także wpisywać się w rozwój infrastruktury ładowania wspomnianych pojazdów. W grę wchodzą też projekty dotyczące baterii i oprogramowania do samochodów i autobusów elektrycznych. Anna Brussa zwraca ponadto uwagę, że rządy i instytucje publiczne w Europie chętnie wspierają rozwój tego jeszcze słabo rozwiniętego sektora.

— Polska, obok takich krajów, jak Norwegia, Niemcy, Francja czy Wielka Brytania, szuka rozwiązań i technologii w tej branży. Dzięki pilotażowi chcemy zobaczyć więcej pomysłów w tym obszarze i konkretne zlecenia dla start-upów — mówi dyrektor z PARP.

Niewielki budżet

W porównaniu z innymi programami rządowymi budżet Elektro ScaleUp jest niewielki, bo wynosi 10 mln zł. Ale z perspektywy budowania nowego rynku i wykorzystywania do tego potencjału młodych spółek — zdaniem Anny Brussy — jest to mimo wszystko znacząca kwota. — Będziemy zapraszać przedstawicieli średniego i dużego biznesu, aby uczestniczyliw kosztach pilotażu. Doświadczenia związane z realizowanym przez nas programem ScaleUP pokazują, że przedsiębiorstwa są na to gotowe — tłumaczy dyrektor z PARP.

Start-up dostanie grant w wysokości od 100 do 500 tys. zł. — Na wsparcie może liczyć maksymalnie 80 pomysłodawców. Jednak oczekujemy, że średnia dotacja wyniesie ok. 260 tys. zł, co pozwoli sfinansować 30 rozwiązań — zaznacza Anna Brussa.

Z puli 10 mln zł PARP przeznaczy 1 mln zł na usługi doradcze i związane z prowadzeniem młodego biznesu. Kolejny milion będzie pochodził od średnich i dużych firm. Natomiast granty w wysokości 8 mln zł sfinansują rozwój produktów, usług i technologii. Rządowa agencja liczy, że program będzie kontynuowany również w przyszłości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Elektro ScaleUp wyłowi innowacje