EM&F chce otworzyć 60-70 sklepów w 2007 r., zainwestować 100 mln zł

Internet Securities
opublikowano: 15-11-2006, 17:26

Grupa EM&F zamierza otworzyć w Polsce 50-60 sklepów i maksymalnie 10 sklepów na Ukrainie w 2007 r. Łączne nakłady inwestycyjne w przyszłym roku w Polsce i za granicą wyniosą 100 mln zł, powiedział Maciej Dyjas, prezes zarządu grupy EM&F.

Grupa EM&F zamierza otworzyć w Polsce 50-60 sklepów i maksymalnie 10 sklepów na Ukrainie w 2007 r. Łączne nakłady inwestycyjne w przyszłym roku w Polsce i za granicą wyniosą 100 mln zł, powiedział Maciej Dyjas, prezes zarządu grupy EM&F.

„W przyszłym roku chcemy otworzyć łącznie 50-60 sklepów nie licząc Ukrainy, przy czym 7-8 w mniejszych miastach, gdzie będą powstawać Empiki” - powiedział Dyjas.

Na pierwszy kwartał 2007 r. planowane jest otwarcie 9 sklepów o łącznej powierzchni handlowej 4 tys. m.kw, w centrum handlowym Złote Tarasy, którego inauguracja była pierwotnie planowana na koniec 2006 r.

W przyszłym roku na inwestycje realizowane w Polsce i za granicą spółka przeznaczy około 100 mln zł.

Na Ukrainie powstanie maksymalnie 10 sklepów, w tym 3-4 Empiki i 4-5 Smyków.

W ciągu pierwszych trzech kwartałów wydatki inwestycyjne grupy EM&F wyniosły 53,9 mln zł wobec 52,6 mln zł rok wcześniej.

W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku grupa otworzyła 28 sklepów i punktów usługowych w tym trzy szkoły językowe Speak Up, sklep Galerii Centrum i trzy salony Zara, powiększając tym samym łączną powierzchnię handlową o 13,07 tys. m.kw.

Na koniec tego roku łączna liczba nowootwartych sklepów i punktów usługowych powinna wynieść 40, o łącznej powierzchni handlowej ponad 18,6 tys. m.kw.

W trzecim kwartale EM&F podpisał umowę sprzedaży Galerii Centrum spółce „Vistula&Wólczanka”. Cena sprzedaży udziałów wyniosła 10 mln zł, a zwrot długu przyniósł spółce kolejne 20,9 mln zł.

„Sprzedaż Galerii Centrum pozwoliła nam zaoszczędzić ponad 80 mln zł, bowiem dla osiągnięcia efektu skali musielibyśmy ponieść nakłady inwestycyjne około 50 mln zł. Te środki przeznaczymy na bardziej efektywne inwestycje” – powiedział Dyjas.

W tym roku, pomimo polepszających się wyników Galeria Centrum przyniesie stratę netto.

W końcu ubiegłego roku EM&F uruchomił sprzedaż internetową poprzez Empik.com. Spółka spodziewa się w tym roku 15-20 mln zł sprzedaży.

„Uważamy to za sukces, bo nie inwestowaliśmy w marketing. Przy tym poziomie sprzedaży jesteśmy blisko zera w EBITDA”- powiedział Dyjas.

Grupa będzie także rozwijać działalność na zagranicznych rynkach, głównie na Ukrainie.

Dyjas poinformował, że uzyskał już pozwolenie ukraińskiego urzędu antymonopolowego na objęcie 65% udziałów w spółce Bukva, która posiada 27 sklepów na Ukrainie.

Obecnie Empik prowadzi rozmowy na temat otwarcia kolejnych 2-3 sklepów. Będą to dużopowierzchniowe sklepy, które zostaną otwarte w 2007 r.

Z kolei Smyk czeka na zgodę ukraińskiego urzędu na zakup 65% udziałów w spółce Parytet Service właściciela dwóch sklepów „Kinderland” z asortymentem dla matek i dzieci.

Prezes spodziewa się, że łączne obroty obu spółek ukraińskich wyniosą 35-40 mln zł na koniec 2007 roku.

„Docelowo chcielibyśmy, aby ich obroty wynosiły 200-300 mln zł. Tego nie da zrobić się w rok, czy dwa lata, bo dopiero rozwijamy tam działalność. Aby zrobić ten poziom obrotów trzeba otworzyć 30-40 Empików i Smyków” – powiedział Dyjas.

Do końca przyszłego roku na Ukrainie grupa otworzy około 3-4 Empiki i 4- 5 Smyków.

EM&F planuje także rozszerzenie działalności franczyzowej na Ukrainie poprzez rozszerzenie umowy z ALDO. Obecnie szuka lokalizacji dla sklepów z butami.

Dyjas powiedział, że bardzo dobrze został przyjęty pilotażowy sklep „Smyk” w Berlinie.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego sklepu. Podpisaliśmy już umowy najmu na dwa kolejne sklepy. W przyszłym roku powinniśmy otworzyć 3-4 sklepy, a pod koniec roku zaczniemy rozmowy w sprawie otwarcia Smyków w innych miastach” – powiedział Dyjas.

Prezes powiedział, że na razie spółka nie jest zainteresowana prowadzeniem działalności w Czechach i na Słowacji.

„Jeśli podejmiemy decyzję o rozwoju na kolejnych rynkach, to wówczas, gdy biznes na Ukrainie i w Niemczech będzie już dobrze działał” – powiedział Dyjas.

Po dziewięciu miesiącach tego roku sprzedaż grupy EM&F wyniosła 704,15 mln zł (bez uwzględnienia wyników Galerii Centrum) wobec 640,67 mln zł rok wcześniej. Jednak po odjęciu od wyniku za trzy kwartały ubiegłego roku wyniku sprzedaży udziałów w Zara Polska oraz odpisów aktualizacyjnych, sprzedaż w I-III kw. 2005 r. wyniosła 582,62 mln zł. W takim ujęciu sprzedaż grupy EM&F po trzech kwartałach 2006 r. licząc rok do roku wzrosła o 20,9%.

EBITDA wzrosła do 44,67 mln zł wobec 34,34 mln zł rok wcześniej.

Zysk netto z działalności kontynuowanej na koniec września wyniósł 17,3 mln zł w stosunku do 34,4 mln zł w analogicznym okresie 2005 r. Na wyniki za analogiczny okres roku poprzedniego, znaczny wpływ miał przychód ze sprzedaży większościowych udziałów w Zara Polska w wysokości 43,4 mln zł.

Zysk netto po trzech kwartałach wyniósł 9,92 mln zł wobec 8,65 mln zł rok wcześniej.

Zysk netto, wyłączając transakcje z Zara Polska oraz odpisy aktualizacyjne, wyniósłby na koniec września 18,2 mln zł w w porównaniu do 10,4 mln zł na koniec trzeciego kwartału 2005 r.

Marża brutto wyniosła 41% wobec 39,4% rok wcześniej (brutto z wyłączeniem sprzedaży Zara Polska w 2005 r.). (ISB)

amo/maza

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Internet Securities

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / EM&F chce otworzyć 60-70 sklepów w 2007 r., zainwestować 100 mln zł