Emilewicz: chcemy wzmocnić apetyt polskich firm na eksport

PAP
opublikowano: 16-10-2018, 11:49

Chcemy wzmocnić apetyt naszych firm na eksport - mówiła we wtorek minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Podkreśliła, że dobrze i szybko rozwijające się gospodarki to takie, w których przedsiębiorcy chcą wychodzić na zagraniczne rynki.

Jadwiga Emilewicz
Zobacz więcej

Jadwiga Emilewicz fot. Marek Wiśniewski

Minister Emilewicz uczestniczyła we wtorkowej konferencji prasowej zapowiadającej "PAIH EXPO 2018 - Pierwsze Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą", które odbędzie się 25 października na PGE Narodowym.

"Rynek 38-mln jest rynkiem, który rozpieszcza polskich przedsiębiorców. Stąd tak mocne wsparcie instytucjonalne i finansowe, aby wychodzić na zewnętrzne rynki. I stąd tak wielkie wydarzenie, jakie przygotowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu" - podkreśliła szefowa MPiT.

Jak przypomniała Emilewicz, "Moda na eksport" to jeden z programów zainicjowanych w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii kilka miesięcy temu. "Ale tak naprawdę wsparcie aktywności proeksportowej, rozbudzenie apetytu na wychodzenie poza granice Polski, to praca rozpoczęta jeszcze przez premiera Mateusza Morawieckiego, kiedy zarządzał resortem rozwoju" - mówiła.

Minister Emilewicz zaznaczyła, że jest to realizowane poprzez "poważną reformę" systemu wsparcia eksportowego. "Na czym ona polega? Na tym, że powstało 60 zagranicznych biur handlowych, które nie będąc placówkami dyplomatycznymi stały się aktywnym ramieniem wsparcia biznesowego. Mają bardzo mocno przedsiębiorczy profil, starając się wspierać przedsiębiorców" - wskazała. Dodała, że chodzi o dostarczanie firmom wiedzy na temat rynków, na których te biura działają, ale też szukanie tam partnerów biznesowych dla polskich przedsiębiorców. Wsparcie polega też na "budowaniu polskiej marki na tych rynkach, na których dotychczas nas nie było, ale mamy potencjał, by zaistnieć" - tłumaczyła.

Mówiąc o wsparciu finansowym, Emilewicz wskazała na programy znajdujące się w dyspozycji PAIH, ale też w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). "To małe granty, ale istotne, ponieważ pomagają małym i średnim przedsiębiorcom znaleźć się na targach i ważnych imprezach branżowych, na których tym przedsiębiorcom bardzo zależy" - mówiła.

Dodała, że są też instrumenty wsparcia znajdujące się w Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) i Korporacji Ubezpieczeniowej Kredytów Eksportowych (KUKE), które są "dokładnie szyte na miarę przedsiębiorców, chcących wychodzić na rynki zagraniczne".

Innym rodzajem wsparcia jest, jak powiedziała, organizowanie wspólnie z krajami partnerskimi "wydarzeń szytych na miarę konkretnych branż", takich jak np. targi przemysłowe w Hanowerze, czerwcowe forum biznesowe w Izraelu czy formum polsko-niemieckie, które ma się obyć w I kw. przyszłego roku.

Obecny na konferencji prezes PAIH Tomasz Pisula zachęcił przedsiębiorców do udziału w PAIH EXPO. "Mamy 13 dużych stref, gdzie będziemy prowadzili warsztaty, gdzie będziemy prezentowali raporty sektorowe" - powiedział.

Pisula podkreślił, że 18-20 proc. polskich przedsiębiorców eksportuje na rynki światowe, a 83 proc. polskiego eksportu trafia na rynek Unii Europejskiej. "Kondycja polskich firm jest dobra, dobrze sobie radzą sprzedając na rynku polskim, dobrze sobie radzą sprzedając na rynku UE, ale my wierzymy, że następny krok w rozwoju polskiej przedsiębiorczości będzie polegał na eksporcie na rynki pozaeuropejskie" - zaznaczył i wyraził nadzieję, że PAIH EXPO stanie się imprezą cykliczną.

Jak dodała minister Emilewicz, wstęp na PAIH EXPO, na Stadionie Narodowym, 25 października będzie bezpłatny. "Eksperci PAIH, ale także przedstawiciele innych instytucji skupionych w Polskim Funduszu Rozwoju są tego dnia do dyspozycji przedsiębiorców" - zaznaczyła.

Podczas imprezy kierownicy 54 zagranicznych biur handlowych PAIH oraz eksperci zewnętrzni doradzą, jak zadebiutować w roli eksportera czy inwestora lub umocnić swoją pozycję.

Jak czytamy w komunikacie PAIH, zakres merytoryczny wydarzenia skoncentrowany będzie wokół takich zagadnień jak: informacja o rynkach i branżach priorytetowych, nawiązanie relacji biznesowych, identyfikacja potencjalnych partnerów, identyfikacja barier wejścia na rynek, czy kultura biznesowa na danym rynku. Wieczorem ma się odbyć sesja networkingowa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Emilewicz: chcemy wzmocnić apetyt polskich firm na eksport