Czytasz dzięki

Emilewicz: na przełomie września i października zwroty za wycieczki wykupione przed pandemią

  • PAP
opublikowano: 31-08-2020, 14:51

Mam nadzieję, że na przełomie września i października firmy turystyczne będą mogły zwracać środki turystom, którzy wykupili wycieczki przed pandemią - powiedziała w poniedziałek wicepremier, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

Jadwiga Emilewicz
Zobacz więcej

Jadwiga Emilewicz fot. Marek Wiśniewski

Chodzi, jak mówiła dziennikarzom wicepremier Emilewicz, o Turystyczny Fundusz Zwrotów, który ma wesprzeć branżę turystyczną.

"Ten Fundusz Zwrotów został przyjęty przez Sejm, mamy nadzieję, że Senat będzie bardzo szybko procedował, tak że firmy turystyczne będą mogły zwracać środki turystom, klientom, którzy zakupili wycieczki jeszcze przed pandemią. Mamy nadzieję, że to nastąpi na przełomie września i października" - mówiła Emilewicz. Zapewniła: "Jesteśmy do tego przygotowani technicznie".

Minister zaznaczyła, że największe spadki w sektorze turystycznym w II kwartale tego roku dotyczą "szerokorozumianej branży gwarantującej bazę noclegową w Polsce, branży gastronomicznej". "Rząd niemiecki już teraz udziela wsparcia firmom turystycznym, udzielającym zwrotów na podobnych zasadach; to podobne rozwiązanie, jak to, które my przyjęliśmy w naszej ustawie" - mówiła.

W połowie sierpnia Sejm uchwalił nowelizację ustawy, która ma wprowadzić kolejne rozwiązania mające pomóc turystyce w dobie koronawirusa. Jej najważniejszy element to kwestia rekompensat za opłacone i nieodbyte imprezy turystyczne.

Zgodnie z nowymi przepisami, organizator turystyki za pośrednictwem systemu teleinformatycznego będzie mógł złożyć do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego(UFG) wniosek o udzielenie wypłaty. Będzie on musiał do wniosku dołączyć wykaz umów, od których odstąpili klienci. Z ustawy wynika również, że wniosek do UFG będzie składał też podróżny, który ubiega się o rekompensatę.

Według nowych rozwiązań UFG po otrzymaniu wniosków od organizatora turystyki oraz podróżnego będzie je weryfikował, a następnie dokonywał wypłat na rzecz podróżnych. Taka weryfikacja ma trwać maksymalnie do czterech miesięcy, a rekompensaty mają być wypłacane w ciągu 14 dni od jej zakończenia.

Środki na wypłaty mają pochodzić z nowo utworzonego Turystycznego Funduszu Zwrotów, który stanowić będzie wyodrębniony rachunek w BGK. Źródłem finansowania zadań Funduszu mają być m.in. wpłaty z budżetu państwa, czy Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Emilewicz wyraziła nadzieję, że w "wypoczynku weekendowym, międzysezonowym, na którym zależało branży turystycznej" - znajdującej się w trudnej sytuacji z powodu pandemii - pomoże także bon turystyczny. Chodzi, jak wyjaśniła, o "trudny okres między wakacjami a feriami". "Mam nadzieję, że i w tym okresie bon turystyczny, który wsparł przede wszystkim rodziny i dzieci (...), będzie sprzyjał branży" - wskazała. Przypomniała, że zarejestrowanych beneficjentów bonu, z którego można korzystać do marca 2022 r., jest ponad 2 mln, a zrealizowanych płatności - ponad 200 mln zł. "1 sierpnia pierwsze płatności były przez beneficjentów realizowane, a to oznacza, że mieliśmy już ponad 16 tys. podmiotów gospodarczych, u których możemy bon realizować" - wskazała Emilewicz.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane