Emilewicz: Na rynku amerykańskim działa dzisiaj ok. 60 polskich firm

PAP
04-04-2018, 14:28

Na rynku amerykańskim działa ok. 60 polskich firm. Odnotowujemy rosnącą wymianę handlową - powiedziała w środę minister przedsiębiorczości i rozwoju Jadwiga Emilewicz. W jej dalszym rozwoju ma pomóc powołana właśnie Polska Izba Handlowa w Waszyngtonie.

"Ubiegły rok był szczytowym, dobrym momentem w relacjach biznesowych polsko-amerykańskich. Wzrost naszej wymiany handlowej osiągnął rekordowy poziom 13 mld dol., to jest 22 proc. więcej niż w roku poprzednim 2016." - powiedziała na środowej konferencji prasowej minister Emilewicz. Dodała, że na rynku amerykańskim działa dziś ok. 60 polskich przedsiębiorstw.

Zobacz więcej

Jadwiga Emilewicz Fot. Marek Wiśniewski

Jak wyjaśniła szefowa MPiT, chodzi nie tylko o "dużych graczy z pierwszej ligi", ale także małych i średnich, którzy "coraz częściej rozglądają się poza polski rynek".

Dodała jednak, że biorąc pod uwagę potencjał polskich firm, to "zdecydowanie za mało", bo w CEIDG zarejestrowanych jest ponad 2 mln podmiotów. "Część z nich przynajmniej za sprawą obecności i dobrej aktywności polsko-amerykańskiej Izby Handlowej w Stanach Zjednoczonych będzie zainteresowana wejściem na tamten rynek" - zaznaczyła.

Emilewicz przypomniała, że wzmocnienie relacji gospodarczych między Polską a USA jest jednym z celów zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. "Ten rok w realizacji tej strategii ma jeden szczególny wymiar - premier Morawiecki zobowiązał nas w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, żeby to był rok promocji mody na eksport. Chcemy tę modę wzmacniać i chcemy ułatwiać, aby te procesy były dla polskich przedsiębiorców nie tylko możliwe, ale też łatwe" - zapowiedziała.

Jak podkreśliła, polskie firmy mają potencjał. "Informatycy, programiści, zdolności algorytmiczne są tymi, które napędzają transformację w stronę przemysłu 4.0. A zatem jest to też ten potencjał, który mam nadzieję za sprawą polskiej Izby Handlowej będziemy mogli promować, dobrze pokazywać" - zaznaczyła.

Obecny na środowej konferencji nowo mianowany prezes Polskiej Izby Handlowej w Stanach Zjednoczonych Chris Jamroz powiedział, że ostatnie inwestycje amerykańskich firm w Polsce oraz "plany polskich inwestycji w USA wskazują na ważność stosunków polsko-amerykańskich, które dzięki działalności Izby będą mogły się znacząco umacniać".

Zadaniem powołanej w środę Polskiej Izby Handlowej w USA z siedzibą w Waszyngtonie ma być promowanie i umacnianie współpracy gospodarczej między Polską a Stanami Zjednoczonymi, m.in. poprzez ułatwianie wymiany handlowej oraz inwestycji między amerykańskimi firmami oraz prywatnym i publicznym sektorem w Polsce - wyjaśniono w komunikacie MPiT. Ma również pełnić rolę "partnera amerykańskich przedsiębiorstw uruchamiających lub rozwijających działalność" na polskim rynku.

Pierwszym członkiem Izby został PKO Bank Polski. Obecny na konferencji prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło podkreślił, że jego firma "konsekwentnie wdraża strategię polegającą na wspieraniu rodzimych przedsiębiorstw" działających na międzynarodowych rynkach. "Poprzez uczestnictwo PKO BP w działaniach Polskiej Izby Handlowej w Waszyngtonie chcemy (...) realizować ten cel na rynku amerykańskim. Wzrost wartości eksportu i inwestycji zagranicznych jest jednym z kluczowych czynników zwiększających tempo rozwoju gospodarczego naszego kraju" - podkreślił Jagiełło.

Jedną z pierwszych decyzji banku jako członka Izby jest wsparcie grupy nastolatków z Polski, którzy w swojej grupie wiekowej wygrali polską edycję Olimpiady Kreatywności w ramach idei Destination Imagination. Nagrodą jest udział w Globalnych Finałach w amerykańskim Knoxville w maju. Finansowanie wyjazdu zapewni Fundacja PKO BP, a wsparcie na miejscu - Izba - wyjaśnił Jamroz.

Jak podało MPiT, w 2017 roku USA były ósmym partnerem Polski ze względu na wartość obrotów handlowych z udziałem 2,7 proc. w eksporcie i 2,9 proc. w imporcie. Według GUS obroty handlowe naszego kraju ze Stanami Zjednoczonymi w 2017 r. osiągnęły rekordowy poziom 12,7 mld dol. - o 22 proc. więcej w stosunku do 2016 r., gdy wartość obrotów wyniosła 10,5 mld dol.

Z kolei eksport z Polski do USA, jak podkreśliło MPiT, wyniósł w 2017 r. 6,1 mld dol. i zwiększył się o 28 proc. w porównaniu z rokiem 2016. W tym samym roku import z USA do Polski wyniósł 6,6 mld. dol. (wzrost o 16 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim). Wartość amerykańskich inwestycji w Polsce szacuje się na ok. 42 mld dol.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Emilewicz: Na rynku amerykańskim działa dzisiaj ok. 60 polskich firm