Energa przedstawiła strategię na lata 2016-2025

Energa przedstawiła strategię do roku 2025 oraz wieloletni plan inwestycji strategicznych grupy - również z horyzontem 9-letnim.

Za przesłankę stworzenia nowej strategii uznano spadek rentowności w sektorze elektroenergetycznym w ostatnich latach.

Zobacz więcej

Dariusz Kaśków, prezes Energi Fot: Grzegorz Kawecki, "Puls Biznesu"

Czytaj także: Dywidendowa rewolucja

Zarząd Energi uważa, że działanie w oparciu o aktualny model biznesowy będzie skutkować w średnim okresie obniżeniem wyników spółek energetycznych oraz ich wartości. Utrzymanie lub poprawa wyników finansowych będą wymagały dostosowania do nowych trendów: rozwoju generacji rozproszonej i odnawialnych źródeł energii (OZE), dążenia do poprawy efektywności energetycznej, pojawiania się na rynku nowych technologii, podmiotów i modeli biznesowych. T

W strategii zawarto dwa obszary rozwoju biznesu i tworzenia wartości - infrastrukturę i klienta. 

W tym pierwszym założono rozwój nowoczesnej infrastruktury energetycznej, w sposób pozwalający na posiadanie stabilnej bazy przychodów, zależnych głównie od jakości dostarczanych usług, a nie od czynników typowo rynkowych.

Planuje się rozbudowę inteligentnej i niezawodnej sieci dystrybucji energii elektrycznej dającej możliwości wprowadzenia magazynowania i lokalnego zarządzania energią, rozwój infrastruktury szerokopasmowego dostępu do Internetu, wykorzystanie regulacji stabilizujących przychody w zakresie rynku mocy i taryf na ciepło oraz utrzymanie silnej pozycji w zakresie OZE dzięki realizacji projektu budowy elektrowni wodnej w ramach drugiego stopnia na Wiśle oraz nnych projektów OZE.

Energa planuje wdrożenie nowego modelu biznesowego zorientowanego na klientów i rozwój nowych obszarów działalności - wynikiem realizacji programu będzie ok. 100 nowych produktów, dedykowanych dla trzech segmentów klientów: indywidualnych, biznesowych oraz jednostek samorządowych i administracji publicznej.

Celem EBITDA jest jej wzrost do 2,4 mld zł w 2020 roku i 3,0 mld w 2025 roku. Na docelową wartość EBITDA Grupy ENERGA wpłynie 100 mln zł z nowych produktów i usług w 2020 roku i 300 mln zł w 2025 roku, oraz program poprawy efektywności w wysokości 130 mln zł w 2020 roku i 150 mln w 2025 roku.

W strategii znalazł się też fragment o dywidendzie. Zaniechano polityki dywidendowej, prezentowanej w prospekcie z 2013 r. Nowa polityka "zostanie dostosowana do potrzeb finansowych procesu inwestycyjnego, w którym zakończenie ponoszenia najbardziej znaczących wydatków przewiduje się w 2023 roku". 

Tymczasem łączne nakłady na inwestycje podstawowe i dodatkowe Grupy Energa planowane na lata 2016-2025 w celu realizacji strategii wynoszą ok. 20,6 mld zł, z czego 9,5 mld zł w latach 2016 - 2020.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Energetyka / Energa przedstawiła strategię na lata 2016-2025