Energetyka magnesem dla innowacji

Puls Biznesu, Patner publikacji: PGNiG
opublikowano: 17-05-2018, 22:00

Przywiązanie do innowacyjności od dawna przestało być kwestią mody, lecz wyrosło na biznesową konieczność w warunkach nasilającej się konkurencji — to podstawowe wnioski z debaty „Innowacje oraz badania i rozwój w energetyce”, zorganizowanej podczas katowickiego EKG.

Andrzej Wicik, prezes Enea Innovation, gotów był bronić tezy, że energetyka jest najbardziej innowacyjną gałęzią polskiego przemysłu. Całkowicie identyfikuje się z nią także Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

JASNE ZASADY: Przedstawiciele firm z branży energetycznej przyznali, że jeśli chodzi o innowacje lecz takie rozwiązania, które sprzyjają poprawie efektywności działania przedsiębiorstw.
Zobacz więcej

JASNE ZASADY: Przedstawiciele firm z branży energetycznej przyznali, że jeśli chodzi o innowacje lecz takie rozwiązania, które sprzyjają poprawie efektywności działania przedsiębiorstw. fot.rafał klimkiewicz-edytor

Liczy się efekt

— Dziś innowacje w naszym sektorze nie są już jak yeti, o którym wszyscy wiedzą, ale nikt go nie widział. Są naszą codziennością — podkreślał Leszek Hołda. Podobnie ocenił sytuację w PGNiG wiceprezes tej spółki Łukasz Kroplewski.

— PGNiG przestało kojarzyć się już tylko z gazownią. Jako grupa kapitałowa zajmujemy się energią od A do Z. Poza podstawową działalnością, poszukiwaniem i wydobyciem gazu, zajmujemy się dystrybucją błękitnego paliwa — to ponad 180 tysięcy kilometrów gazociągów, wytwarzamy prąd i ciepło. Obrót detaliczny, poza sprzedażą gazu, zapewnia całościowy, komplementarny pakiet usług dla ponad 7 milionów klientów. Sięgamy do niekonwencjonalnych źródeł gazu, w tym po metan z pokładów węgla — opisywał pola aktywności największego gazowego gracza Łukasz Kroplewski. Nieprzypadkowo więc Grupa PGNiG angażuje setki milionów złotych rocznie właśnie w rozwój i innowacje — zarówno te autorstwa własnych inżynierów, specjalistów, jak i te spoza GK, w tym pochodzące ze znakomitej współpracy ze start-upami.

— Nasze działania badawczo- -rozwojowe dotyczą wielu dziedzin: od upstreamu, czyli m.in. zagospodarowania małych złóż, zmniejszenia kosztów wierceń, pozyskania metanu z węgla, poprzez dystrybucję w obszarze budowy i ekploatacji sieci gazowej, innowacyjne zastosowania CNG i LNG aż po nowe rozwiązania w zakresie współpracy z klientem i dotyczące ochrony środowiska — wymieniał wiceprezes PGNiG.

— Dysponujemy nowoczesnymi technologiami, współpracujemy z instytucjami naukowymi i laboratoriami. Dokładnie wiemy, czego chcemy. Filozofia zarządu w podejściu do innowacyjności jest taka, że ma ona sprzyjać budowie potencjału grupy kapitałowej — tłumaczył Łukasz Kroplewski.

Aktywność PKP Energetyki — co sygnalizuje już sama nazwa — ogniskuje się na dwóch dziedzinach: energetyce i przewozach kolejowych. Także i tu innowacyjności nie łączy z fajerwerkami, lecz z prakty nymi rezultatami.

— Szukamy takich rozwiązań które rokują, że będziemy je gli skomercjalizować — mów Leszek Hołda. Dalej, odwołując się do konk nego przykładu, sprecyzowa — Jako firma, która utrzymu kolejową sieć trakcyjną, przy towaliśmy system pozwalają unikać jej zamarzania w warunkach zimowych. Dziś, kie pociągi w polskich warunkac mogą już jeździć 250 kilome trów na godzinę, takie oblodzenie może sparaliżować ru na torach. To prosty przykła innowacji, której walorem jest właśnie praktyczne zastosowanie — podkreślał Leszek Hołda.

Korzyść dla firmy i klienta

Przykłady innowacyjnego podejścia w energetyce, a ściślej — w ciepłownictwie — mnożyła też Małgorzata Mika-Bryska, menedżer z Veolia Energia Polska.

— Ciepłownictwo, albo — jak wolę je określać — ogrzewnictwo przechodzi głębokie przeobrażania. Składa się na nie między innymi kurs na niską emisję, dekarbonizację i tak dalej. Dziś zmniejszenie zużycia energii w tej dziedzinie o 85-90 proc. to wcale nie jest jakieś science fiction. Zmieniają się postawy i świadomość ekologiczna konsumenta, który chce już kupować nie tyle ciepło, co komfort cieplny wraz z całym pakietem podnoszących go usług. Weźmy za przykład regulowanie temperatury w domu przez telefon pod nieobecność właściciela — wyjaśniała Małgorzata Mika-Bryska.

Wskazywała między innymi na sukces i liczne korzyści dla klientów wynikające z wprowadzenia inteligentnej sieci ciepłowniczej w Warszawie. — Warszawiacy już odczuli, w postaci właśnie wyższego komfortu ogrzewania, co to jest inteligentna sieć — przekonywała przedstawicielka Veolii Energia Polska. Innym przykładem innowacyjnego rozwiązania, łączącego aspekt ekonomiczny i ekologiczny, jest ogrzewanie 50 budynków w Poznaniu ciepłem odpadowym. Odpadowym, czyli pochodzącym z procesów technologicznych u kontrahenta Veolii, które dotąd „szło w komin”. Mimo że innowacyjne rozwiązania, o których wspominali uczestnicy katowickiej debaty, są bardzo różnorodne, łączy je jedna cecha wspólna — zainteresowanie spółek z sektora energetycznego mogą wzbudzić tylko te innowacyjne rozwiązania, które mogą się przełożyć na praktyczne zastosowania, korzystne dla firm i ich klientów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Puls Biznesu, Patner publikacji: PGNiG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Energetyka / Energetyka magnesem dla innowacji