Era nie chce zostać z tyłu

Katarzyna Latek
opublikowano: 29-02-2008, 00:00

Przychody Ery w tym roku mają rosnąć znacznie szybciej niż w 2007. Spółka raczej nie zmieni nazwy na T-Mobile.

Przychody Ery w tym roku mają rosnąć znacznie szybciej niż w 2007. Spółka raczej nie zmieni nazwy na T-Mobile.

Era nadal jest trzecia na rynku komórkowym. Klaus Hartmann, prezes operatora, podtrzymuje, że celem na ten rok jest powrót na pozycję lidera pod względem przychodów. Mają one wzrosnąć w tym roku o ponad 7 proc., z 7,43 mld zł w 2007 r. W ubiegłym roku dynamika wzrostu przychodów wyniosła 4,1 proc.

EBITDA w 2007 r. zwiększyła się o 10,2 proc. — do 2,45 mld zł. Marża EBITDA wyniosła z kolei 32,9 proc., wobec 31,1 proc.

Era nadal traci klientów w segmencie prepaid, jednak szybko przybywa jej klientów korzystających z abonamentu (są najbardziej wartościowi). Na koniec ubiegłego roku z usług Ery korzystało 12,99 mln osób, z czego 5,4 mln stanowili właśnie klienci abonamentowi.

Użytkownicy Ery płacili operatorowi mniej niż w 2006 r.. Wskaźnik ARPU (średni miesięczny przychód na klienta) spadł z 51 zł do 47 zł. Według Klausa Hartmanna, wynika to m.in. ze spadku opłat interkonektowych. Zmniejszył się jednak również koszt pozyskania klienta — ze 109 zł do 104 zł.

Spółka chwali się też, że niewielu klientów abonamentowych rezygnuje z jej usług.

— Nasz wskaźnik churn wyniósł w zeszłym roku 0,7 proc. Pod tym względem jesteśmy najlepsi w Polsce i utrzymujemy się w czołówce Europy — podkreślał Klaus Hartmann.

Poinformował, że rośnie sprzedaż usług innych niż typowe usługi komórkowe. Na koniec ubiegłego roku Era miała 300 tys. klientów Blueconnect i ponad 120 tys. korzystających z usługi stacjonarnej Era Domowa. W pierwszej połowie tego roku operator chce uruchomić również usługi stacjonarnego internetu dzięki BSA (na bazie infrastruktury Telekomunikacji Polskiej).

Jednym z celów Ery na ten rok jest rozbudowanie sieci sprzedaży o 10 proc. Obecnie jest 1080 salonów. Firma ma skończyć też zmianę ich wizualizacji. Jest to związane z odświeżeniem marki Era. Raczej nie będzie więc w tym roku rebrandingu na T-Mobile (wcześniej spółka tego nie wykluczała).

— Taką decyzję podejmuje właściciel. Z tego, co nam wiadomo, nie ma takich planów na 2008 rok. Jesteśmy bardzo zadowoleni z marki Era, której rozpoznawalność wynosi 90 proc. — mówi Klaus Hartmann.

Wyniki z 2007 r.

- PTC

Przychody 7,42 mld zł

EBITDA 2,45 mld zł

Liczba klientów 12,99 mln

 

- Centertel

Przychody 8,06 mld zł

EBITDA 3,15 mld zł

Liczba klientów 14,16 mln

Źródło: Spółki

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy