Etyczna piętnastka "Pulsu Biznesu"

opublikowano: 03-04-2017, 22:00

Prowadzenie biznesu w sposób etyczny to ciężka praca, ale kiedy już przychodzi do zbierania jej plonów, satysfakcja jest ogromna

— Zaszczytem jest znaleźć się w gronie tych, którzy prowadząc biznes, przykładają wagę do najwyższych standardów etycznych — stwierdził podczas gali wręczenia nagród trzeciej edycji konkursu Etyczna Firma Mirosław Kochalski, wiceprezes PKN Orlen do spraw korporacyjnych. O zaszczycie i wzruszeniu mówili niemal wszyscy zebrani na uroczystości, która odbyła się 30 marca 2017 r. w warszawskiej restauracji Belvedere. Jeszcze więcej mówiono o obowiązku, jaki wiąże się z zakwalifikowaniem do grona najbardziej etycznych polskich przedsiębiorstw.

Etyczna Firma - plebiscyt "Pulsu Biznesu"
Wyświetl galerię [1/17]

Etyczna Firma - plebiscyt "Pulsu Biznesu"

— Nelson Mandela powiedział kiedyś, że zdobywając jedno wielkie wzgórze, odkrywamy, że za nim jest wiele kolejnych do zdobycia. To właśnie czują laureaci tego konkursu. Wybraliśmy sobie drogę piękną, ale trudną i wymagającą, bo właśnie takie jest etyczne prowadzenie biznesu — zauważył Artur Nowak-Gocławski, członek zarządu ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych. Pomysł, by wśród polskich przedsiębiorstw szukać tych, które w swoich działaniach kierują się przede wszystkim normami etycznymi, narodził się trzy lata temu w redakcji „Pulsu Biznesu”. Partnerami konkursu są firmy PKN Orlen i GE. Wsparcia merytorycznego udziela PwC Polska. Patronat honorowy objęło Ministerstwo Rozwoju.

— To konkurs, w którym wyłania się i nagradza firmy prowadzące działania na rzecz budowy i wzmacniania kultury organizacyjnej opartej na etyce w sposób najbardziej kompleksowy i systemowy — powiedział prowadzący tegoroczną galę Marcin Dobrowolski, dziennikarz „Pulsu Biznesu”. Pomysł się przyjął i sprawdził na tyle, że w tym roku chęć udziału zgłosiło 225 firm, czyli o 20 proc. więcej niż w poprzedniej edycji. Co więcej, ponad połowa tegorocznych wniosków pochodziła od firm małych i średnich. — Fundamentem każdej etycznej firmy są ludzie. Nigdzie nie widać tego tak dobrze, jak na przykładzie mniejszych przedsiębiorstw, które często nie mają funduszy na prowadzenie szeroko zakrojonych działań promujących etyczne postawy i na wdrażanie rozwiązań, dzięki którym można kontrolować wszystkie procesy. Jak nigdzie indziej widać więc, jak pojedynczy ludzie i ich uczciwość decydują o tym, czy cała firma jest, czy nie jest etyczna — zaznaczył Adam Krasoń, prezes PwC Polska. Z 225 zgłoszonych firm wybrano 15 laureatów. Pięciu z nich odebrało nagrodę po raz trzeci z rzędu. Nagrodzeni to: EDF Polska, Cemex Polska, Pramerica Życie Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji, PZU, ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych, PCC Exol, Budimex, Nationale Nederlanden, Siemens, Janssen-Cilag Polska, Bama Logistics, Johnson & Johnson Poland, Raben, Bank Handlowy w Warszawie oraz Moneygram Payments Systems w Polsce.

Po pierwsze: ludzie

Wśród odbierających nagrody nie było osoby, która nie wspomniałaby o tym, że jej firma nie znalazłaby się w gronie najbardziej etycznych polskich przedsiębiorstw, gdyby nie zaangażowanie pracowników.

— Najistotniejsze w upowszechnianiu etyki w firmie jest przekonanie do niej ludzi. Oni muszą być pewni, że to ważne — przekonywał Włodzimierz Chołuj, członek zarządu, dyrektor działu prawnego firmy Cemex Polska. Zebrani dzielili się spostrzeżeniami dotyczącymi tego, jak niewiele może zdziałać zarząd, jeżeli nie przekona pracowników do swoich pomysłów.

— Ta nagroda to podziękowanie dla wszystkich naszych pracowników i współpracowników, bo zarząd jedynie nadaje kierunek działaniom, a całą resztę robią pracownicy — komentowała Helena Gosk, wiceprezes spółki Pramerica Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji. Jeszcze mocniej wybrzmiało to w przemówieniu Artura Nowaka-Gocławskiego, który powiedział:

— To nasi ludzie są bohaterami tej nagrody.

Różne drogi

Wśród tegorocznych laureatów znalazły się firmy, dla których hasła etycznego prowadzenia biznesu i społecznej odpowiedzialności nie są odkryciem ostatnich lat. Przykładowo firma EDF, która istnieje od 1946 r., a w Polsce działa od 1998 r., uznaje etykę za oczywisty filar jakichkolwiek działań biznesowych.

— Dla EDF etyka biznesu jest źródłem unikatowej kultury organizacyjnej i wpisana jest w każdą z dziedzin działania firmy. Zdolność godzenia celów ekologicznych i społecznych z celami biznesowymi jest czynnikiem wyróżniającym firmę — mówił Thierry Doucerain, prezes EDF Polska. Jednak nie zabrakło i takich firm, które nie zawsze w swojej historii mogły pochwalić się transparentnością działań. Znalezienie się w gronie laureatów konkursu Etyczna Firma ma dla nich szczególny wymiar. — Siemens obchodzi w tym roku 170. rocznicę istnienia. Dziesięć lat temu firma stanęła na krawędzi upadku przez problemy właśnie z etyką. Fakt, że dziś odbieramy tę nagrodę, dowodzi, że odrobiliśmy lekcję i jesteśmy przykładem, iż można zmienić kulturę organizacyjną firmy o 180 stopni — deklarował Marcin Szczepański, dyrektor do spraw compliance w Siemensie.

Etyczna masa krytyczna

W tym roku podobnie jak w poprzednim organizatorzy zdecydowali się wyróżnić firmę, która odznaczyła się szczególnie w promowaniu kultury etyki i przeciwdziałaniu nadużyciom w biznesie.

— W ubiegłym roku postanowiliśmy po raz pierwszy przyznać specjalne wyróżnienie firmie, która najlepiej, naszym zdaniem, promuje mechanizmy przeciwdziałania nadużyciom w biznesie. Uznaliśmy, że będziemy kontynuować ten pomysł. Przedstawiciel firmy, która w tym roku została przez nas wyróżniona, powiedział podczas zeszłorocznej gali, że ma nadzieję, iż ten konkurs doprowadzi w Polsce do wytworzenia się krytycznej masy etycznej. Wydaje mi się, że jesteśmy coraz bliżej tego, by tak się rzeczywiście stało — opowiadał Marcin Klimczak, partner, lider zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć w PwC Polska. Nagrodę specjalną odebrała firma Johnson & Johnson Poland, której przedstawicielka mówiła, że jednym z głównych celów przedsiębiorstwa jest rozwijanie w jego pracownikach przekonania, iż etyczne działania są czymś oczywistym, nad czym nie trzeba się nawet zastanawiać.

— W branży, w której działamy na co dzień, jest mnóstwo pokus, by nie zawsze wybierać działanie zgodne z przyjętymi standardami etycznymi. Jednak wiemy to i staramy się uświadamiać pracownikom, że decydowanie się na postępowanie etyczne tworzy przewagę konkurencyjną firmy. To coś, z czego możemy być dumni — podkreśliła Weronika Ciepluch-Dratwa, Johnson & Johnson Poland.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy