Eurocash obłowił się w Wielkanoc

Mateusz Wojtala
opublikowano: 28-08-2019, 22:00

Niezłe wyniki spółki nie były zaskoczeniem dla analityków, ale rynek przyjął je z entuzjazmem

Po publikacji wyników finansowych na twarzach akcjonariuszy Eurocashu mógł w końcu zagościć uśmiech. Przychody spółki w drugim kwartale 2019 r. były o prawie 12 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i sięgnęły 6,44 mld zł. Wartość EBITDA wyniosła 216 mln zł, natomiast na czysto spółka zarobiła blisko 47 mln zł wobec 36 mln zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 30 proc.

— Wyniki są raczej zgodne z konsensem rynkowym, czyli całkiem niezłe. Wynika to jednak z pozytywnego wpływu świąt wielkanocnych, a nie jakiegoś przełomu w spółce. Segment hurtowy wyszedł na prostą, ale to już widzieliśmy wcześniej. Natomiast detal jest wciąż w przebudowie, więc nie można oczekiwać cudów — uważa Łukasz Wachełko, analityk Wood & Company.

Ważną rolę odegrał segment hurtowy, którego zysk operacyjny w pierwszym półroczu był o ponad jedną trzecią wyższy rok do roku. Jak wyjaśnia Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash, kluczowa okazała się rosnąca sprzedaż wyrobów tytoniowych, która w pierwszym półroczu była o 10 proc. wyższy r/r.

— Zarząd na razie konsekwentnie realizuje zapowiedzi. Pozytywny trend w wynikach segmentu hurtowego został podtrzymany, co jest chyba największym plusem. Przychody są nieznacznie wyższe niż nasze prognozy, więc można mówić o niewielkiej niespodziance. Natomiast segmentowi detalicznemu ciągle ciąży prowadzona restrukturyzacja — mówi Piotr Bogusz, analityk w Domu Maklerskim mBanku.

Jeszcze będzie czas

Ekspert dodaje jednak, że również w segmencie detalicznym jest kilka pozytywów. Jego zdaniem cieszyć może rosnąca sprzedaż i wysoka dynamika wskaźnika like-for-like (który uwzględnia tylko organiczny wzrost sprzedaży). Jest on o tyle istotny, że tegoroczne przyrosty sprzedaży w detalu w dużej mierze wynikają z konsolidacji sieci supermarketów Mila i sklepów Lewiatan, przejętych — odpowiednio — w czerwcu ubiegłego i marcu bieżącego roku. W tym segmencie wzrost sprzedaży wyniósł w drugim kwartale 2019 r. ponad 34 proc. do blisko 1,5 mld zł, a w całym półroczu do 2,83 mld zł. Za wzrostem przychodów nie podążył jednak zysk operacyjny segmentu, który w pierwszych sześciu miesiącach wyniósł nieco ponad 13 mln zł, czyli o 15 proc. mniej r/r.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Osłabienie wyników segmentu detalicznego było wcześniej komunikowane przez spółkę, więc o negatywnej niespodziance nie można mówić. Osiągane rezultaty dobrze rokują dla przyszłych marż Eurocashu. Jest jednak za wcześnie, by mówić o lepszych czasach — jest to co najwyżej ich zwiastun. Niełatwo stwierdzić, jak długo koszty restrukturyzacji będą ciążyć na wynikach. Myślę że jej pozytywny wpływ zobaczymy najwcześniej w 2020 r. — uważa Piotr Bogusz.

Lekka przesada

Entuzjastycznie na wyniki zareagowali za to inwestorzy giełdowi. Na sesji w środę kurs rósł o 5 proc. przy sporych obrotach. Jest to miła odmiana dla akcjonariuszy, którzy w trakcie ostatnich dwóch miesięcy musieli pogodzić się z 10-procentową przeceną. Reakcja rynku jest jednak trochę przesadzona — uważa Łukasza Wachełko, który przekonuje, że brak negatywnych zaskoczeń nie jest wystarczającym usprawiedliwieniem dla takich wzrostów.

Jak jednak zauważają analitycy, w ostatnich tygodniach kurs był lekko zdołowany i to bez żadnych fundamentalnych przyczyn. Rynek być może dyskontował wyniki gorsze od oczekiwań, więc jak twierdzi Piotr Bogusz, poziom lekko powyżej konsensu był świetną okazją na odreagowanie.

— Na wyniki Eurocashu trzeba jednak spojrzeć w perspektywie półrocza, bo święta wielkanocne zaburzają nieco obraz. Analizując je w ten sposób, trzeba przyznać, że wyglądają raczej płasko. Widać stabilizację w segmencie hurtowym, rośnie sprzedaż w detalu, co w połączeniu z planowanym na trzeci kwartał tego roku zakończeniem restrukturyzacji powinno poskutkować poprawą w 2020 r. — tłumaczy Tomasz Sokołowski, analityk z Biura Maklerskiego Santandera.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mateusz Wojtala

Polecane