Eurocash urośnie dzięki Społem

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 08-04-2009, 00:00

Eurocash podpisał umowę, dzięki której do 2012 r. w orbitę jego wpływów ma przejść nawet 1300 sklepów Społem.

Nad projektem czuwa znany przedsiębiorca Zbigniew Komorowski

Eurocash podpisał umowę, dzięki której do 2012 r. w orbitę jego wpływów ma przejść nawet 1300 sklepów Społem.

Po zatwierdzeniu przez sąd układu Krajowej Agencji Handlowej Społem (KAH) z wierzycielami projekt konsolidacji sieci sklepów Społem (4 tys. placówek i 7 mld zł rocznych obrotów) znowu zaczął rozpalać wyobraźnię firm handlowych. Tymczasem z akt sądowych dotyczących upadłości KAH wynika niezbicie, że od dawna jest już faworyt rywalizacji o względy spółdzielców. Już w październiku 2008 r. giełdowy Eurocash podpisał z KAH Społem ramową umowę, która przewiduje współpracę przy projekcie konsolidacji. Z nowego biznesplanu KAH znajdującego się w aktach sądowych wynika, że współpraca obu podmiotów ma dotyczyć organizacji dostaw towarów dla sklepów Społem, a także pozyskiwania sklepów spółdzielczych do sieci franczyzowych z grupy Eurocash (głównie Delikatesy Centrum).

Wielkie łowy

KAH szacuje, że w 2009 r. liczba sklepów Społem korzystających z zaopatrzenia Eurocasha sięgnie 550, rok później 750, a w 2012 r. dojdzie do 1100.

"Eurocash zobowiązuje się wypłacać Krajowej Agencji Handlowej comiesięczne wynagrodzenie wysokości 1,5 proc. od obrotu sklepu, na które składa się 1 proc. marży doliczanej do cen w cenniku operatora i 0,5 proc. od obrotu realizowanego przez Eurocash ze sklepami" — czytamy w biznesplanie.

Eurocash stawia jednak warunki. KAH zainkasuje marżę wysokości 0,5 proc. od obrotu sklepu, jeśli średni miesięczny obrót placówki wyniesie minimum 30 tys. zł. Przedstawiciele obu stron nie ujawniają na razie szczegółów oferty handlowej Eurocash dla sklepów biorących udział w projekcie, tłumacząc że są one wciąż przedmiotem ustaleń.

— Grupa Eurocasha z pewnością zaoferuje sklepom Społem korzystne warunki handlowe, żeby skłonić je do współpracy. Opłacalne i stałe warunki zaopatrzenia to bardzo ważny czynnik sukcesu w branży detalicznej, zwłaszcza dla słabiej radzących sobie sieci sklepów — ocenia Adam Wroczyński, ekspert Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Z biznesplanu wynika też, że za pozyskanie jednego sklepu spółdzielczego do sieci franczyzowej Delikatesy Centrum Eurocash będzie płacił KAH 60 tys. zł. KAH prognozuje, że do 2012 r. zdoła nakłonić do tego 200 sklepów spółdzielczych. Mocnym argumentem za przechodzeniem spółdzielców do sieci Delikatesy Centrum będzie wyjątkowo wysoki na tle branży poziom osiąganych w niej średnio obrotów na metr kwadratowy powierzchni handlowej, który sięga 26 tys. zł rocznie.

Ojciec pożyczył

Dzięki tym prowizjom i opłatom KAH ma uzyskać wielomilionowe przychody i zyski, dzięki którym do 2012 r. zamierza spłacić wierzycieli. A po redukcji zadłużenia o 30 proc. spółka jest im wciąż winna ponad 25 mln zł. Na liście wierzycieli KAH są tak znane firmy, jak Coca-Cola, Animex, Hortex, Graal, Hoop, Cash Flow, MM Logistik czy ING Bank Śląski.

Choć biznesplan KAH może napawać optymizmem, to nie ma jednak gwarancji, że spełnią się zawarte w nim prognozy. Źródłem trudności może się okazać skomplikowana natura relacji KAH ze spółdzielniami Społem z całego kraju. Problem w tym, że KAH nie ma nad nimi kontroli. Jest z nimi związana m.in. przez swojego udziałowca, którym jest Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Spożywców Społem (KZRSS) zrzeszający ponad 270 spółdzielni w Polsce. Jednak największym udziałowcem KAH jest osoba fizyczna — to Piotr Komorowski, syn Zbigniewa Komorowskiego, znanego biznesmena, twórcy m.in. Bakomy oraz Polskich Młynów. Jak wynika z akt, ojciec wspiera projekt m.in. pożyczkami. Na korzyść KAH przemawia to, że w 2006 r. na wniosek spółdzielni zrzeszonych w KZRSS Społem spółka otrzymała mandat na przeprowadzenie procesu konsolidacji sklepów Społem.

Trzeba czasu

Przedstawiciele branży handlowej pytani przez "PB" podkreślają, że w kraju nie brakuje spółdzielni, które słabo sobie radzą na rynku i szukają oparcia w większej organizacji. Nie brakuje jednak również dużych spółdzielni, jak np. Społem z Białegostoku, które nie palą się do projektu konsolidacji KAH, bo same świetnie sobie radzą.

— Po zatwierdzeniu układu przez sąd piłka znalazła się teraz po stronie KAH Społem. Spółka ma za zadanie pozyskać do wspólnego projektu jak najwięcej spółdzielni. My pracujemy z kolei nad szczegółami oferty dla spółdzielni Społem. Na rezultaty trzeba więc jeszcze trochę poczekać — mówi Jan Domański, rzecznik Eurocasha.

Tymczasem Przemysław Morysiak, prezes KAH, zapewnia, że chęć udziału w projekcie wyraziło już ponad 70 spółdzielni Społem, które prowadzą blisko tysiąc sklepów.

Nie

zawinili,

a teraz

płacą

Artur Kawa

My też rozmawialiśmy z przedstawicielami Krajowej Agencji Handlowej Społem (KAH). Mieliśmy jednak wątpliwości, czy sklepy spółdzielcze zechcą, by przychody, jakie mogłyby uzyskać ze współpracy z wybranym przez siebie dystrybutorem hurtowym, były przeznaczane na spłatę ponad 25-milionowego zadłużenia spółki KAH, a nie bezpośrednio na intensywny rozwój sklepów spółdzielczych.

Plan KAH zakłada, że na spłatę historycznych długów będzie uzyskiwać przychody z prowizji od obrotów realizowanych przez Eurocash ze sklepami biorącymi udział w projekcie oraz jednorazowych przychodów za każdy sklep, który wejdzie do współpracy na zasadzie franczyzy do sieci Delikatesy Centrum. Czy to jest korzystne dla spółdzielni Społem, aby najpierw spłacić stare długi niezawinione przez sklepy spółdzielcze? Na to pytanie odpowiedzą wkrótce sami spółdzielcy.

Trudno powiedzieć, jak dużą część sieci Społem uda się skonsolidować firmie KAH we współpracy z Eurocashem. To pytanie najlepiej zadać bezpośrednio przedstawicielom spółdzielni, bo to oni po zapoznaniu się z celem, na jaki mają iść prowizje za ich ewentualną współpracę z Eurocashem, podejmą ostateczne decyzje o współpracy z KAH. My mamy uzasadnione wątpliwości, czy sklepy spółdzielcze będą zainteresowane taką współpracą.

W sieci Społem drzemie wielki potencjał

4

tys. Na tyle szacowana jest łączna liczba spółdzielczych sklepów detalicznych działających pod szyldem Społem.

7

mld zł Tyle, według ostatnich szacunków, sięgają łączne, roczne przychody tych sklepów.

1,3

tys. Tyle placówek Społem ma być — według prognoz z biznesplanu Krajowej Agencji Handlowej Społem — zaopatrywanych przez Grupę Eurocash do 2012 r.

2,2

mld zł O tyle mogłyby wzrosnąć roczne przychody grupy Eurocash, gdyby udało się w pełni zrealizować biznesplan Krajowej Agencji

Handlowej Społem.

6,1

mld zł Tyle wyniosły skonsolidowane przychody ze sprzedaży grupy Eurocash w 2008 r. Jej zysk netto przekroczył 78 mln zł.

Wiktor

Szczepaniak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy