Z opublikowanych dziś danych o nastrojach polskich konsumentów można wnioskować, że wykazują ostrożność w ocenie sytuacji. GUS poinformował o lekkim wzroście swoich wskaźników ufności konsumenckiej, Ipsos – wykazał spadek Wskaźnika Optymizmu Konsumentów
GUS-owski BWUK (bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej) stopniowo poprawia się po tym, jak w marcu spadł do poziomu ostatni raz widzianego w 2004 r. Osiągnął minus 30,3 pkt. W lipcu miał minus 22,5 pkt, czyli o 1,8 pkt więcej niż miesiąc wcześniej. Zwiększył się też WWUK, czyli wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, opisujący oczekiwane w kolejnych miesiącach tendencje w zakresie konsumpcji indywidualnej. Osiągnął minus 30,9 pkt wobec minus 32,8 pkt w czerwcu i minus 42,2 pkt, gdy kształtował tegoroczny dołek w marcu. Co ciekawe, Polacy lepiej oceniają zmianę sytuacji finansowej własnego gospodarstwa domowego zarówno w ostatnich 12 miesiącach, jak i najbliższych 12 miesiącach niż zmianę ogólnej sytuacji ekonomicznej w kraju. Postrzeganie koniunktury gospodarczej zarówno w ostatnich 12 miesiącach, jak i w kolejnych 12 miesiącach pogorszyło się w lipcu w porównaniu z czerwcem. Znaczący wzrost nastąpił natomiast w zakresie skłonności do dokonywania ważnych zakupów. Te elementy składają się na bieżący wskaźnik ufności.