EXPO: pół roku promocji polskiej branży spożywczej

opublikowano: 26-05-2015, 00:00

Wystawa Światowa: Misje, giełdy, tygodnie regionów… W sumie kilkadziesiąt wydarzeń na najbardziej prestiżowym wydarzeniu wystawienniczym. Tu warto się promować

Od początku maja oczy całego gospodarczego świata skierowane są na Mediolan. Tu wystartowało EXPO 2015, największe na świecie wydarzenie promocyjne, podczas którego na 110 ha prezentuje się niemal 150 państw. Za nami pierwsze tygodnie spotkań i konferencji — a to dopiero początek. Stolica Lombardii będzie stanowiła centrum wystawienniczego świata przez kilka najbliższych miesięcy, aż do końca października. W tym czasie EXPO według szacunków może odwiedzić nawet 20 mln zwiedzających.

Symbolem jabłko

Mediolańska wystawa odbywa się pod hasłem „Wyżywienie planety, energia dla życia” — i w szczególny sposób promuje branże związane z tymi obszarami. W tym roku nie będzie lepszej okazji do promocji rodzimego sektora spożywczego. Wie o tym doskonale Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która przygotowywała polski pawilon i program wydarzeń propagujących biznes i produkty znad Wisły.

— Zaplanowaliśmy bardzo dużo wydarzeń gospodarczych. Targi, misje, spotkania B2B, działania dotyczące polskiej żywności — to tylko niektóre z zaplanowanych atrakcji. Będziemy w ten sposób promować przemysł rolno-spożywczy, chcemy wspierać polskich przedsiębiorców w poszukiwaniu nowych rynków zbytu i budowaniu trwałych relacji handlowych z zagranicznymi partnerami — mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.

— Są to targi międzynarodowe, więc liczymy, że uda nam się znaleźć klientów również spoza Włoch — mówi Kamil Cendrowski, dyrektor ds. eksportu z firmy Eko-Vit prezentującej się w Mediolanie. Polski pawilon jest czwartym co do wielkości wśród wszystkich krajów biorących udział w wystawie. Symbolika naszej ekspozycji kręci się wokół naszego eksportowego hitu, czyli jabłek.

Przypomnijmy, że pod względem produkcji jabłek zajmujemy czwarte miejsce na świecie i nie mamy sobie równych w UE. Dlatego polski pawilon wygląda jak wielka skrzynka na jabłka. Głównym jego elementem jest sad jabłkowy otoczony lustrami. To tylko symbol, ale w Mediolanie promować będziemy całą branżę. Wartość jej eksportu wynosi niemal 20 mld EUR, czyli ponad 13 proc. całego polskiego eksportu.

— Temat przewodni tegorocznego EXPO daje Polsce wyjątkową okazję do zaprezentowania swoich atutów. Cały sektor rolno- -spożywczy to jeden z fundamentów naszego eksportu, to jedna z najsilniejszych i najbardziej innowacyjnych gałęzi polskiej gospodarki. Aby jednak wykorzystać w pełni ten potencjał, musimy stale poszukiwać nowych rynków zbytu dla naszych produktów. EXPO jest idealnym miejscem dla promocji polskiej marki i wymiany doświadczeń — mówi Arkadiusz Bąk, wiceminister gospodarki.

— We Włoszech jest bardzo wielu Polaków, jednak polskie towary nie są tu zbyt dobrze znane. Dlatego EXPO to dla polskich przedsiębiorców bardzo duża szansa na promocję, zwłaszcza jeśli chodzi o produkty mające duży potencjał — uważa Alessandro de Pedys, ambasador Włoch w Polsce.

Wiele okazji do spotkań

Przed nami jeszcze pięć miesięcy wydarzeń promocyjnych. Warto zwrócić uwagę na Tygodnie Regionów realizowane latem przez Polską Organizację Turystyczną. W każdym z nich odwiedzający będą mogli poznać m.in. turystyczne atrakcje, ofertę kulinarną i kulturalną poszczególnych zakątków kraju. W ten sposób promowanych będzie dziewięć polskich regionów.

— Te wszystkie inicjatywy mają na celu budowanie zainteresowania polskimi produktami,markami i firmami, szczególnie z branży spożywczej. Chcemy pokazać Polskę jako kraj otwarty, nowoczesny i kreatywny, a także jako państwo, którego tradycje kulinarne zbliżone są do tradycji włoskich — mówi prezes PARP.

Jakie inicjatywy zostaną organizowane dla polskiego biznesu w czerwcu? Na początku miesiąca odbędzie się konferencja mająca na celu poprawę współpracy gospodarczej między Polską i Włochami. Jej hasło to „rynek włoski szansą dla MSP”. Kilka dni potem polscy przedsiębiorcy z sektora spożywczego przyjadą do Lombardii z misją gospodarczą.

Jedną z najciekawszych inicjatyw jest tydzień sektora technologii kosmicznych, który odbędzie się od 15 do 21 czerwca. Po letnich Tygodniach Regionów kolejna runda wydarzeń wystartuje we wrześniu. Na uwagę zasługują m.in. tygodnie wzornictwa przemysłowego i polskiego sektora ICT. Jesienią nie zabraknie też misji gospodarczych dla polskich przedsiębiorców. Jedna obejmie zainteresowane współpracą firmy z sektorów life science (nauki o życiu), a druga będzie dotyczyła efektywności i zarządzania zasobami w rolnictwie. Patronem medialnym udziału Polski w EXPO jest „Puls Biznesu”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu