Czytasz dzięki

Faktoring lekiem na niedostępny kredyt

opublikowano: 05-09-2019, 22:00

O pieniądze z banków coraz trudniej, więc mali i średni przedsiębiorcy szukają ratunku w innych formach finansowania.

Co kwartał Narodowy Bank Polski (NBP) w swojej ankiecie informuje, że banki zaostrzają kryteria przyznawania kredytów, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorców. W pierwszej połowie 2019 r. banki odmówiły kredytu co piątej firmie — pokazuje z kolei badanie NFG, spółki faktoringowej należące do grupy Kaczmarski. Przedsiębiorcy wiedzą, że z dostępnością tego rodzaju finansowania jest coraz trudniej. Jak wynika z badania Centrum Badań Marketingowych Indicator, przeprowadzonego niedawno dla Związku Banków Polskich (ZBP), aż 64 proc. firm nie zamierza w tym roku w ogóle starać się o bankowy kredyt inwestycyjny.

— Barierą, w przypadku finansowania firm przez banki, jest ocena ryzyka kredytowego. Duża część przedsiębiorstw, zwłaszcza krótko funkcjonujących na rynku, nie posiada żadnej zdolności kredytowej możliwej do udokumentowania w banku. Wciąż ponad 70 proc. działalności small biznesu finansowane jest więc z własnych pieniędzy — mówi Maciej Wilk, dyrektor regionu małopolskiego w spółce eFaktor.

Problemy z finansowaniem nie pozostają bez wpływu na nastroje przedsiębiorców. Niedawno opisywaliśmy wyniki badania „Skaner MŚP”, z których wynika, że optymizm w tym sektorze spada. Do tego

wskaźnik PMI dla Polski, badający koniunkturę w przemyśle, już dziesiąty miesiąc z rzędu wynosi poniżej 50 pkt. Jednocześnie przedsiębiorcy coraz częściej jako alternatywę dla kredytu wybierają faktoring.

— Rynek faktoringu w Polsce nabrał w ostatnich latach dużego rozpędu. Zdecydowana większość dużych faktorów i spora część graczy średniej wielkości odnotowała dwucyfrowe wzrosty, niekiedy bardzo wysokie. Jeden podmiot z rynkowej czołówki może pochwalić się wzrostem nawet ponad 100-procentowym — komentował ostatnie wyniki rynku Sebastian Grabek, przewodniczący komitetu wykonawczego Polskiego Związku Faktorów (PZF).

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Natomiast Maciej Wilk zwraca uwagę, że rośnie udział faktoringu w finansowaniu przedsiębiorców.

— Coraz częściej ta usługa to złoty środek dla spółek, które odbiły się od drzwi banku, a nie mają wystarczająco dużo własnej gotówki, żeby działalność finansować samodzielnie — mówi Maciej Wilk.

Dodaje, że w przypadku faktoringu ocena ryzyka odbywa się inaczej niż przy kredycie. Zabezpieczeniem są pieniądze już zarobione przez przedsiębiorców i wystawione przez nich faktury.

— Ponadto w przypadku faktoringu również branże, które mają obecnie spore trudności, mogą liczyć na pieniądze. Nie zamykamy się na nie, pod warunkiem że pozytywnie wypadnie ocena jakości ich należności oraz portfela odbiorców — przekonuje Maciej Wilk.

20,6 proc. Tylu przedsiębiorcom w 2019 r. banki odmówiły kredytu — wynika z badania Instytutu Keralla „Percepcja faktoringu w MŚP” zrealizowanego na zlecenie NFG.

21 proc. Taki wzrost odnotował rynek faktoringu w pierwszej połowie tego roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane