Fali upadłości i restrukturyzacji nie ma — na razie

Kamil Pastor
opublikowano: 11-06-2019, 22:00

Biznes dostosował się już do trudniejszych warunków rynkowych — to optymistyczne wyjaśnienie spadku liczby niewypłacalności.

Jest też pesymistyczne. Maj był kolejnym miesiącem, w którym liczba nowych restrukturyzacji i upadłości w całej gospodarce nieznacznie spadła — wynika z najnowszego Raportu Niewypłacalności z cyklu SpotData Research. W „Monitorze Sądowym i Gospodarczym” ogłoszono niewypłacalność 84 podmiotów. Niewypłacalnych firm dość szybko przybywa w handlu i transporcie, natomiast w przemyśle i budownictwie ich liczba od ubiegłego roku się nie zmieniła. Dlaczego liczba niewypłacalności przestała rosnąć? Optymistyczna hipoteza autorów raportu brzmi: firmy dostosowały się już do nowych warunków rynkowych, np. szybkiego wzrostu kosztów wynagrodzeń, i ostrożniej planują budżety.

Negatywny scenariusz zakłada natomiast, że stabilizacja jest tylko przejściowa. Niewypłacalność ogłosiła tylko część najsłabszych firm, a pozostałym udało się odsunąć to w czasie, np. dzięki dobrej koniunkturze lub w wyniku ukrywania rzeczywistej skali problemów czy zadłużenia. Najgorsze dopiero przed nimi. Na przełomie maja i czerwca wiele mówiło się o rozpoczętej restrukturyzacji Zakładów Mięsnych Henryk Kania. W całej branży spożywczej sytuacja nie wygląda aż tak źle — roczna liczba przypadków niewypłacalności obniżyła się w porównaniu z ubiegłym rokiem. Droższe surowce, m.in. wieprzowina, i praca mogą jednak ten trend odwrócić. Tylko jedna firma meblarska ogłosiła niewypłacalność w maju, co sugeruje, że najgorszy okres branża ma już za sobą. Wskazuje na to również odbicie produkcji i popytu zagranicznego. Szybko rośnie natomiast liczba upadłości i restrukturyzacji w handlu, zwłaszcza hurtowym, i transporcie.

Artykuł powstał na podstawie jednego z 10 cyklicznych raportów centrum analiz SpotData, w których sygnalizujemy oraz analizujemy szanse i zagrożenia biznesowe. W skład SpotData Research wchodzą trzy moduły tematyczne: analizy makro, mapa ryzyka oraz monitoring branżowy. Teraz możesz subskrybować SpotData Research razem z „Pulsem Biznesu” w nowym pakiecie Premium+.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Pastor

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu