Federacja Transportowców rozpoczęła kontrole w polskich portach

Polska Agencja Prasowa SA
10-10-2005, 14:09

Inspektorzy Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF) rozpoczęli w poniedziałek kontrolę we wszystkich polskich portach. Przez pięć dni będą sprawdzać, w jakich warunkach odbywają się przeładunki i praca na statkach.

Inspektorzy Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF) rozpoczęli w poniedziałek kontrolę we wszystkich polskich portach. Przez pięć dni będą sprawdzać, w jakich warunkach odbywają się przeładunki i praca na statkach.

    Inspektorzy sprawdzą także, czy załogi statków są zatrudnione w oparciu o układy zbiorowe akceptowane przez ITF.

    To część akcji nazwanej przez związkowców Bałtyckim Tygodniem Kampanii ITF, która obejmie wszystkie znaczące porty Morza Bałtyckiego. Cała akcja jest częścią międzynarodowej kampanii zorganizowanej przez Federację, wymierzonej przeciwko zatrudnianiu przy przeładunkach niewykwalifikowanych pracowników, np. marynarzy pracujących na statkach.

    Kampania, do której mają włączyć się także portowcy, głównie dokerzy, ma być również protestem przeciwko planowanej przez Unię Europejską liberalizacji przepisów, które ograniczają możliwość zatrudniania przy przeładunku przypadkowych pracowników.

    Koordynator akcji w portach Szczecina i Świnoujścia, inspektor Adam Mazurkiewicz, powiedział PAP, że są już pierwsze efekty kontroli.

    "Euroafrica Linie Żeglugowe, która jest armatorem statku m/s+Inowrocław+, chce negocjować układ zbiorowy z załogą. Kapitan już zadzwonił do armatora" - poinformował Mazurkiewicz. Dodał, że według jego wiedzy, takiego układu nie było na tym statku od dwóch lat - poprzedni został wypowiedziany przez Euroafrikę, a nowego nie podpisano. Załoga jednostki liczy 24 osoby. Marynarze to Polacy.

    Pytany, na czym najbardziej zależy ITF, inspektor wymienił przede wszystkim wielkość wynagrodzenia (obecnie np. starszy mechanik otrzymuje na tym statku co drugi miesiąc 1.250 USD, a związki chcą by marynarz zarabiał miesięcznie 1.400 USD). Związkowcy chcą też, by jednostka podlegała polskiej, a nie jak dotąd cypryjskiejjurysdykcji; chcą też pisemnej gwarancji pracy dla portowców, czyli zawarcia układu zbiorowego z tzw. klauzulą dokerską.

    Mazurkiewicz powiedział, że ITF będzie chciała doprowadzić do zawarcia układu zbiorowego także na innym statku tego samego armatora - m/f "Mikołaj Kopernik". W obydwu przypadkach warunki zatrudnienia będą musiały jeszcze zaakceptować związki zawodowe krajów, do których pływają obie jednostki - w pierwszym przypadku fińskie, a w drugim szwedzkie.   

    ITF skupia około 500 związków z ponad 125 krajów. Reprezentuje ponad 5 mln członków związków zawodowych wywodzących się z branży transportu. Blisko milion to marynarze i portowcy. Federacja została założona w 1896 roku w Londynie.

    Polskie związki w ITF reprezentują: Krajowa Sekcja Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność", Sekcja Krajowa Portów Morskich NSZZ "Solidarność", Związek Zawodowy Polskich Oficerów i Marynarzy, Federacja Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków Dalekomorskich oraz Związek Zawodowy Kapitanów Żeglugi Wielkiej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Federacja Transportowców rozpoczęła kontrole w polskich portach