FIAT I GM: NOWA FABRYKA DIESLI

Paweł Janas
opublikowano: 05-07-2000, 00:00

FIAT I GM: NOWA FABRYKA DIESLI

Dwa koncerny wyłożą na produkcję silników 1 mld zł

CIĄGLE PIERWSI: Na stabilizującym się polskim rynku nowych samochodów FIAT (na zdj. Massimo Gentilini, szef FAP) ciągle utrzymuje pozycję lidera. Byłoby trudniej, gdyby nie głośne kłopoty Daewoo. fot. ARC

FIAT i General Motors zainwestują ponad 1 mld złotych w uruchomienie produkcji silników wysokoprężnych w Bielsku-Białej. Będą one wytwarzane w zakładach, w których obecnie powstają samochody FIAT-a. Niebawem ich produkcja zostanie przeniesiona do Tychów.

Ponad 1 mld złotych kosztować będzie uruchomienie produkcji silników wysokoprężnych JTD w Bielsku-Białej. Będą one wytwarzane w fabryce, którą jeszcze opuszczają samochody osobowe FIAT-a. Według Macieja Brzozowskiego z Fiat Polska, docelowo produkcja wyniesie 460 tys. silników rocznie. Większość z nich trafi na eksport.

Produkcję uruchomi spółka joint venture, utworzona przez firmy FIAT i General Motors.

Według Macieja Brzozowskiego, rozmowy zakończą się do sierpnia, a nowa firma rozpocznie w Polsce działalność wczesną jesienią. Plany przewidują również utworzenie podobnej spółki zajmującej się zakupami na potrzeby produkcyjne. Powołanie w Europie i na świecie spółek joint venture pomiędzy oboma koncernami przewidywało porozumienie podpisane 13 marca 2000 roku (GM został wówczas współwłaścicielem Fiata).

Przywileje podatkowe

Projekt produkcji silników wysokoprężnych w Bielsku-Białej został zgłoszony przez FIAT-a w ubiegłym roku. Włosi uwarunkowali jednak rozpoczęcie produkcji w tym mieście od możliwości uzyskania korzystnych przywilejów podatkowych. Okazję dała decyzja Rady Ministrów z 30 czerwca, włączająca teren bielskiej fabryki FIAT-a (ok. 35 ha) do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W drugiej połowie lipca ma się ukazać rozporządzenie w tej sprawie, podpisane przez ministra gospodarki.

— Firmy, które zainwestują do końca tego roku w KSSE, mogą liczyć na dziesięcioletnie zwolnienia z płacenia podatku dochodowego. Później do końca istnienia strefy (czyli do roku 2016) będą mogły skorzystać z 50-proc. ulgi — mówi Piotr Wojaczek, prezes KSSE.

Rozszerzenie KSSE ma związek z przeciwdziałaniem negatywnym skutkom utraty przez Bielsko-Białą statusu miasta wojewódzkiego oraz z tworzeniem miejsc pracy dla osób zwalnianych w FIAT Auto Poland.

Auta tylko w Tychach

Pracę w nowym zakładzie znaleźć ma 1-1,2 tys. osób spośród ponad 3-tys. załogi bielskiej fabryki. Piotr Wojaczek ma nadzieję, że w rozszerzonej KSSE pojawią się również kooperanci FIAT-a, co w sumie może dać ponad dwa tysiące nowych miejsc pracy. To szansa dla osób, które odejdą w tym roku z fabryki FIAT-a w Bielsku-Białej. W ciągu ostatnich tygodni kilkuset osobom, przewidzianym do zwolnienia, zaproponowano na razie pracę w tyskim zakładzie FIAT-a.

Restrukturyzacja zatrudnienia w firmie FIAT Auto Poland wiąże się z planami przeniesienia produkcji samochodów do Tychów. Będą tam wytwarzane modele Palio Weekend, Siena i Uno. Przeniesienie produkcji pierwszych dwóch modeli ma nastąpić po postoju remontowym w bielskiej fabryce, którego zakończenie zaplanowano na połowę sierpnia.

Bogusław Cieślar z FIAT Auto Poland tłumaczy plany przeniesienia produkcji do Tychów koniecznością obniżenia kosztów wytwarzania poprzez stworzenie jednego ośrodka produkcyjnego w Polsce.

Bez maluchów

Kolejne zwolnienia w Bielsku-Białej wiążą się z planami zakończenia produkcji Fiata 126. Niewykluczone, że nastąpi to jeszcze na jesieni. Sprzedaż maluchów systematycznie spada. Do końca maja tego roku sprzedano zaledwie 7,7 tys. sztuk Fiata 126 EL, o 7 tys. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane