Fiat oraz FSO dodały gazu

PJ
13-11-2007, 00:00

W październiku polskie zakłady opuściło blisko 72 tys. aut osobowych. To tegoroczny rekord. Na wzrost zapracowały Tychy i Żerań.

W październiku polskie zakłady opuściło blisko 72 tys. aut osobowych. To tegoroczny rekord. Na wzrost zapracowały Tychy i Żerań.

W ubiegłym miesiącu produkcja samochodów w Polsce przyspieszyła. Według danych firmy Samar, w największym segmencie rynku — aut osobowych — nasze fabryki opuściło 71,9 tys. sztuk. To o 17,8 proc. więcej niż we wrześniu i 21,7 proc. więcej niż przed rokiem. Łącznie w ciągu dziesięciu miesięcy z taśm zjechało 551,5 tys. sztuk wozów, co oznacza 8,5-procentowy skok w porównaniu z 2006 r.

„500” nakręca Fiata

Liderem segmentu pozostaje Fiat. Jego tyską fabrykę opuściło od początku roku nieco ponad 283 tys. aut, o 20,1 proc. więcej niż rok wcześniej. W październiku produkcja wyniosła 36,9 tys., co daje 37,7-procentową dynamikę. To zasługa zarówno dobrze sprzedającej się Pandy, jak i nowej „500”.

— Dotychczas zmontowano ponad 40,5 tys. sztuk tego ostatniego modelu. Tym samym wyprzedził on już poziom produkcji Seicento, wynoszący ostatnio 33,1 tys. sztuk — zauważa Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

Drugą pozycję zajmuje Opel, który wyprodukował od początku roku 151,6 tys. aut, o 4,7 proc. mniej niż w 2006 r. Z kolei z poznańskiej fabryki Volkswagena wyjechało blisko 61,7 tys. pojazdów, o 17,3 proc. mniej. Uwagę zwraca ożywienie produkcji w FSO, jeszcze dwa lata temu stojącej na progu bankructwa. Z fabryki na warszawskim Żeraniu wyjechało w tym roku 55,2 tys. samochodów. To aż 42-procentowy wzrost. Prawdziwe odrodzenie zapowiada się jednak dopiero w 2008 r. wraz z pełnym rozruchem uruchomionej niedawno produkcji Chevroleta Aveo.

Najlepiej w półroczu

Październik poprawił także nastroje wśród dilerów aut. W ubiegłym miesiącu sprzedano w Polsce 24,7 tys. nowych aut osobowych, o 8,4 proc. więcej niż we wrześniu i 18,2 proc. więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem. To obecnie najlepszy miesięczny wynik w drugim półroczu. Liderem nadal pozostaje Toyota.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PJ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Fiat oraz FSO dodały gazu