Filary sukcesu w dobie technologicznych przemian globalnych firm

Materiał partnera
opublikowano: 29-12-2017, 13:28
aktualizacja: 29-12-2017, 13:36

Jedna z najbardziej wpływowych liderek biznesu pokazuje jak powinna działać innowacyjna korporacja. Zastosowanie nowoczesnych technologii całkowicie zrewolucjonizowało biznes. Drogą do sukcesu firm jest obecnie takie wykorzystanie dostępnych technologii, by móc wdrażać innowacje w każdym obszarze.

Nowe technologie mają wpływ na ceny produktów, zatrudnienia czy wydajność firm. Wpłynęły w nieodwracalny sposób na reguły prowadzenia biznesu. Badania pokazały, że aż 96% zarządzających przedsiębiorstwami zagranicznymi i 95% szefów polskich firm uważa, że innowacje technologiczne pociągają za sobą powstawanie nowych oczekiwań klientów.1 Firmy, które potrafią włączyć technologie i innowacyjne rozwiązania do strategii rozwoju, mogą liczyć na odniesienie sukcesu w skali globalnej.

Sophie Blum, wiceprezes ds. marketingu i budowania marki na Europę, Indie, Bliski Wschód i Afrykę w Procter and Gamble, która jest jedną ze 100 najbardziej wpływowych liderów biznesu w Szwajcarii, wymienia obszary, które należy brać pod uwagę w zarządzaniu innowacyjnością.

Po pierwsze konsumenci. Powinni być w centrum uwagi i to z myślą o nich powinny rodzić się wszystkie innowacyjne rozwiązania. Zanim jednak powstaną, trzeba doglębnie zrozumieć potrzeby konsumentów. Do tego niezbędne są między innymi szerokie dane, dostępne w czasie rzeczywistym.

Sophie Blum: Dostęp do danych w czasie rzeczywistym jest absolutnie kluczowy, bo one dostarczają nam miliony cennych informacji. Ale bardzo istotne jest także to, by wiedzieć jakie są te konkretne wyzwania, które stoją przed naszym biznesem? I jakie dane są nam potrzebne, by na te wyzwania odpowiedzieć? To wszystko sprowadza się do znalezienia odpowiedzi na podstawowe pytanie o oczekiwania naszych konsumentów. Dane mogą nam ten proces tylko ułatwić oraz przyspieszyć i przede wszystkim pozwolić być jeszcze bliżej konsumentów, nawet 24 godziny na dobę. Dane jakościowe powinny być więc wzbogacane o dane ilościowe, a my powinniśmy stale podnosić poprzeczkę, by dostarczać konsumentom przekonujące propozycje.

Blum uważa, że wiedza, którą jesteśmy w stanie zgromadzić w dzisiejszych czasach jest naprawdę imponująca i pozwala na coraz lepszą obsługę obecnego, coraz bardziej wymagającego konsumenta. Technologia porządkuje wiedzę pochodzącą z danych, jakie mają do dyspozycji firmy, co umożliwia ich szybszą analizę i wyciąganie wniosków, niezbędnych do tworzenia coraz lepszych rozwiązań dla konsumentów.

Średnio codziennie mamy styczność z 5 mld konsumentów, więc Big Data to dla nas chleb powszedni. Technologia umożliwia nam zrozumienie konsumentów, w czasie rzeczywistym, pozwalając na podejmowanie natychmiastowego działania. Weźmy na przykład: oceny i recenzje na temat produktów. Sama możliwość codziennego zanalizowania tego, co klienci danej marki w Europie powiedzieli dzień wcześniej na temat produktu na podstawie dostępności danych strukturalnych i niestrukturalnych, pozwoli nam przewidywać potrzeby i dzięki temu lepiej na nie odpowiadać. Technologia sprzyja także całościowemu doświadczeniu marki (brand experience). Konsumenci chcą kupować produkty, ale chcą także dzielić się swoimi wrażeniami, udzielać rad, chcą być influencerami. Chcą odgrywać wybraną przez siebie rolę, ale na własnych zasadach.

To co musi się zmienić według menadżerki, to także podejście do rozwoju umiejętności ludzi w firmach, zwłaszcza w obszarze marketingu, czy jak to nazywa – budowania marek. Czym powinni się więc wykazać architekci przyszłości?

Powinni łączyć w sobie zdolności rozumienia nauk ścisłych i kreatywności. Potrzebne będą zarówno takie cechy jak wyobraźnia, intuicja czy rozumienie emocji, jak i perfekcyjne opanowanie wiedzy technicznej i umiejętności pracy z algorytmami, danymi, platformami technologicznymi. Kombinacja tych dwóch czynników - technologii i kreatywności kryje w sobie ogromny potencjał tworzenia innowacyjnych odpowiedzi na potrzeby dzisiejszych konsumentów.

Według Blum nie może też zabraknąć umiejętności czerpania wiedzy, doświadczenia i pomysłów z zewnętrznych ekosystemów. Firma Procter & Gamble stosuje takie praktyki od wielu lat, między innymi przez platformę Connect & Develop, w ramach której m.in. niezależni naukowcy, instytucje czy małe firmy mogą dzielić się swoimi pomysłami, rozwijanymi następnie przez firmę. Dzisiaj firma angażuje się we współpracę ze start-upami, uczestnicząc w wielu wydarzeniach z ich udziałem na całym świecie (jak np. Start-up Hatch podczas Dmexco - jednych z największych targów technologicznych na świecie, odbywających się w Kolonii) oraz samodzielnie tworząc platformy innowacyjności. Polska jest jednym z hubów innowacyjnych firmy, w którym powstają rozwiązania produktowe i komunikacyjne na skalę światową (jak np. aplikacja w szczoteczce elektrycznej Oral-B łącząca się przez Bluetooth ze smartfonem). Warszawa była także jednym z centrów uczestniczących w ogólnoeuropejskim hackathonie firmy. Sama menadżerka zachęca swoich pracowników do rozwijania umiejętności poprzez angażowanie się w takie inicjatywy.

Nie ma innej możliwości, by być pionierem innowacyjności, niż być w ścisłym i ciągłym kontakcie z otwartym systemem innowacyjności, poprzez coaching start-upów i wspieranie ich w rozwoju ich pomysłów, czy udział w jury w konkursach i hackatonach. To także część dzisiejszej transformacji – podsumowuje Blum.

Zmiany w postawach i oczekiwaniach konsumentów wymuszają wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych przez globalne firmy. Odniesienie sukcesu zależy nie tylko od tego czy zmiany będą wdrażane, ale także od ich jakości i poziomu innowacyjności. Postawienie konsumentów w centrum wszystkich działań i prawidłowe rozpoznanie ich potrzeb, jest najważniejszym elementem w procesie przeprowadzania technologicznej transformacji w biznesie. Odpowiednio dobrany zespół cechujący się technologicznymi umiejętnościami i kreatywnością, wsparty dodatkowo świeżymi pomysłami płynącymi ze współdziałających z firmą start-upów, pod mądrym przywództwem, będzie motorem zmian, tworzącym innowacyjne rozwiązania, stanowiące odpowiedź na oczekiwania konsumentów.

1 Pokolenie informacji: cyfrowa transformacja biznesu; badanie IDG dla EMC Poland, wrzesień 2015; raport EMC Information Generation: Transforming The Future, Today, luty 2015

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Filary sukcesu w dobie technologicznych przemian globalnych firm