Finansiści mają coraz większy wpływ na firmę

opublikowano: 04-07-2013, 00:00

Wąska specjalizacja osoby zarządzającej finansami w firmie to przeszłość. Dzisiaj finansiści muszą umieć interpretować różne rodzaje ryzyka.

Rosną oczekiwania w stosunku do specjalistów, zajmujących się finansami w firmach — wynika z badania ACCA (The Association of Chartered Certified Accountants), międzynaroowej organizacji zrzeszającej specjalistów z dziedziny finansów.

— Od ekspertów z dziedziny finansów oczekuje się dziś nie tylko rozumienia liczb w dokumentach księgowych, ale także wpływu, jaki ich dynamika może mieć na rozwój biznesu. Są tam zaszyfrowane możliwości rozwoju danej instytucji, ale także różne rodzaje ryzyka — tłumaczy Tomasz Braun, członek zarządu i dyrektor zarządzający pionem prawnym i regulacyjnym w HSBC Bank Polska.

Według respondentów badania ACCA, rola nowoczesnego finansisty w firmie powinna być zbudowana na podstawie kilku filarów. Aż 93 proc. badanych oczekuje, żeby finansiści dokonywali analiz wariantowych, czyli wskazywali najlepsze rozwiązania dla firmy w różnych scenariuszach.

Według badanych, równie istotna jest analiza przeszłości i umiejętne wyciąganie wniosków, które uchronią przedsiębiorstwo przed niebezpieczeństwem. Kolejne ważne elementy to badanie wrażliwości prognoz na wahania (86 proc. odpowiedzi), umiejętność przewidywania możliwych skutków ubocznych decyzji (85 proc.) i dbanie o zawsze aktualną listę potencjalnych rodzajów ryzyka (85 proc.).

— Od osób zarządzających finansami oczekuje się dzisiaj wychodzenia poza wąską sferę ich specjalizacji i podejmowania interpretacji różnych rodzajów ryzyka. Wartość osób potrafiących przeprowadzić taką interpretację powinna być szczególnie doceniana — twierdzi Tomasz Braun.

— Kryzys z lat 2007-08 pokazał z całą siłą, że istotne są nie tylko drobiazgi, ale przede wszystkim całościowa ocena poziomu ryzyka związanego z prowadzoną działalnością. Nadchodzącego kryzysu nie było wyraźnie widać na poziomie elementarnych rodzajów ryzyka, natomiast uważni obserwatorzy widzieli go na poziomie ryzyka strategicznego — dodaje Krzysztof Radziwon, partner KPMG w Polsce, członek ACCA.

Zdaniem przedstawicieli ACCA, aby skutecznie walczyć z rodzajami ryzyka, które mogą przysporzyć firmie kłopotów, konieczne jest zadawanie trudnych pytań oraz kwestionowanie opinii współpracowników, nawet tych najwyższego szczebla. Warto także unikać przy podejmowaniu ważnych decyzji kierowania się nieobiektywnymi, personalnymi przesłankami. Równie istotne jest umiejętne wskazywanie rodzajów ryzyka z wyprzedzeniem i ostrzeganie o nich na podstawie konkretnych danych, a nie przeczucia. Liczy się także etyczne działanie oraz umiejętność „ostrożnego myślenia”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu