Firma skoncentrowana na strategii

Magdalena Krukowska
16-02-2005, 00:00

Zrównoważona karta wyników to nie tylko system mierzenia wskaźników i rezultatów, ale również kompleksowy system zarządzania.

Jak połączyć przywództwo z zarządzaniem inicjatywami, doskonaleniem procesów i bieżącymi działaniami pracowników — to główne problemy związane z wdrażaniem strategii. Metodą, która umożliwia ich rozwiązanie, jest Balanced Scorecard, czyli zrównoważona karta wyników. Jeden z jej twórców, profesor Robert Kaplan z Harvard Business School, prowadził w ubiegłym tygodniu (9 lutego) seminarium w Warszawie, w trakcie którego przedstawił założenia oraz zastosowanie tego coraz bardziej popularnego narzędzia realizacji strategii. Organizatorem spotkania był Institute for International Research. Wzięło w nim udział ponad 300 osób.

Cztery perspektywy

Historia zrównoważonej karty wyników rozpoczęła się w 1992 roku, gdy Robert Kaplan i David Norton, wychodząc naprzeciw krytyce tradycyjnego finansowego systemu pomiaru efektywności firm, zaproponowali narzędzie oceniające przedsiębiorstwa z czterech perspektyw: finansowej, klienta, organizacyjnej oraz nauki i wzrostu. Zrównoważona karta wyników pomaga przypisać ogólnie sformułowanym celom strategicznym konkretne miary i wartości. Jednocześnie służy jako narzędzie komunikowania, ułatwia ocenę wyników, pomaga powiązać wynagrodzenia z realizacją celów i umożliwia kontrolowanie efektów działań.

— Od 70 do 90 proc. inicjatyw strategicznych kończy się fiaskiem — twierdzi Robert Kaplan.

Menedżerowie często myślą, że samo opracowanie strategii jest wystarczającym atutem w walce z konkurencją. Tymczasem najważniejsze jest wdrożenie jej do codziennych procesów biznesowych i to właśnie okazuje się najtrudniejszym elementem cyklu zarządzania strategicznego. Zrównoważona karta wyników ułatwia ukierunkowanie działań na realizację i bieżącą aktualizację określonych zamierzeń strategicznych, a w efekcie — na stworzenie tzw. organizacji skupionej na strategii. Trzeba jednak w tym celu spełnić szereg zasad.

Rola liderów

Według Roberta Kaplana, konieczne jest zmobilizowanie kierownictwa do wprowadzenia zmian, dopasowanie organizacji do strategii, zmotywowanie wszystkich pracowników oraz przełożenie założeń strategicznych na kategorie operacyjne. Trzeba również zapewnić, aby strategia stała się procesem ciągłym i stanowiła element bieżącego zarządzania.

Zrównoważona karta wyników to praktyczny sposób przełożenia strategii na biznesową codzienność. Pomagają w tym mapy strategiczne — graficzne szkice celów firmy i powiązań przyczynowo-skutkowych pomiędzy poszczególnymi założeniami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Krukowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Firma skoncentrowana na strategii