Firma w sieci: Entuzjazm i opór

MK
27-09-2011, 10:06

Duże przedsiębiorstwa z internetu korzystają odważnie. Mniejsze — nazbyt powściągliwie. Oto 5 korzyści, które firma może czerpać z internetu.

5 korzyści z sieci

Dzięki sieci możesz robić interesy z dosłownie każdego miejsca.
Zobacz więcej

Dzięki sieci możesz robić interesy z dosłownie każdego miejsca.

1. Ekspansja geograficzna bez konieczności fizycznej obecności na danym rynku.

2. Opłacalna sprzedaż produktów z tzw. krótkiej serii, mających wąskie grono odbiorców.

3. Automatyzacja i wymiana informacji umożliwiające zwiększenie wydajności pracy.

4. Lepsze współpraca z klientami, kontrahentami, partnerami biznesowymi.

5. Ograniczenie liczby i roli pośredników.

Polski biznes zdaje sobie sprawę z korzyści, jakie przynosi sieć. Od 2007 r. rynek reklamy internetowej rośnie średnio o 30 proc. rocznie. Inwestycje krajowych firm w internet będą rosły w tempie 9 proc. rocznie — prognozuje międzynarodowa firma badawcza The Boston Consulting Group (BCG) w najnowszym raporcie „Polska internetowa.

Jak internet dokonuje transformacji polskiej gospodarki”. Do branż, które już na początku poprzedniej dekady śmiało zaczęły wykorzystywać internet, należą: handel, turystyka i finanse. Tej odwagi nie straciły do dzisiaj, o czym świadczy m.in. udział rodzimej bankowości internetowej na poziomie 21 proc. (proporcja rachunków w sieci do wszystkich rachunków). To sprawia, że Polska jest liderem w Europie Środkowo-Wschodniej. Wyprzedziła np. Czechy (18 proc.) i Węgry (16 proc.), według raportu Online banking and research (Deutsche Bank, listopad 2010). Co ważne, banki używają nowych technologii komunikacyjnych nie tylko do budowania relacji z klientami, ale też do zarządzania np. personelem.

— W MultiBanku większość operacji kadrowych i związanych z informowanie pracowników odbywa się za pośrednictwem intranetu. Serwis istnieje od 10 lat i wraz z rozwojem firmy jest poszerzany o nowe aplikacje. Wszystkie szkolenia o szerokim zasięgu, np. wymagane regulacjami prawa bankowego, obywają się za pośrednictwem naszej platformy e-learningowej. Wykorzystujemy ją również do wsparcia rozwoju umiejętności menedżerskich — informuje Adam Stolarzewicz, dyrektor biura zasobów ludzkich bankowości detalicznej BRE Banku.

Mała świadomość

Ale nie wszystkie firmy wykorzystują potencjał sieci z jednakowym entuzjazmem. — Duże międzynarodowe korporacje korzystają z internetu na dużą skalę. Mniejsze, lokalne spółki w małym zakresie — twierdzi Grzegorz Cimochowski, dyrektor BCG, współautor raportu „Polska internetowa”.

Niemal wszyscy przedsiębiorcy z sektora MŚP deklarują,że korzystają z internetu (98 proc.) i poczty elektronicznej (96 proc.). A ponad 70 proc. oświadcza, że mają strony www. Jednak firmy zajmujące się utrzymaniem tych serwisów twierdzą, że tylko połowa przedsiębiorstw ma własne witryny, reszta najwyżej dorobiła się wizytówki w internetowej książce telefonicznej lub lokalizatorze (np. Mapy Google czy Zumi).

Jeszcze gorzej jest z wykorzystaniem posiadanych stron — przytłaczająca większość zawiera podstawowe informacje o firmie, a tylko co trzecia (32 proc.) cenniki i oferty. Zaledwie co piąta umożliwia zaś aktywny kontakt z klientem online — 10 proc. takich firm ma stronę w serwisie społecznościowym, a niespełna 15 proc. reklamuje się za pomocą płatnych bannerów. Jedynie 12 proc. przedsiębiorstw zatrudniających ponad 10 osób zaopatruje się przez internet.

Po co to wszystko

— Właściciele małych i średnich firmy są już świadomi, że sieć może im pomóc w rozwijaniu biznesu. Nie wiedzą jednak, jak konkretne narzędzia IT wykorzystać w codziennej działalności — uważa Grzegorz Cimochowski.

Wnioskuje tak na podstawie tego, jak przedsiębiorcy uzasadniają inwestowanie w strony online. Prawie połowa (46 proc.) mówi ogólnie, że takie witryny potrzebne są każdej spółce. Tylko 20 proc. zwraca uwagę, że dzięki nim łatwiej pozyskać klientów. I jedynie 13 proc. wskazuje, że strona jest najlepszą formą przedstawienia się. A 10 proc. — że zwiększa rozpoznawalność firmy.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Firma w sieci: Entuzjazm i opór