Firmom budowlanym nie zabraknie pracy

Agnieszka Janas
opublikowano: 28-11-2006, 00:00

Czeka nas ciekawa rywalizacja wśród deweloperów inwestujących w centra outlet. Niewykluczone, że na rynku takich obiektów stanie się za ciasno.

Targi nieruchomości MAPIC w Cannes przypominają pokaz mody, tu też prezentuje się obowiązujące trendy i oryginalne rozwiązania. Jednak nie dotyczą one ubrań lecz nieruchomości handlowych. Nic więc dziwnego, że deweloperzy, architekci i planiści chętnie właśnie w czasie tej imprezy prezentują swoje pomysły lub obwieszczają wejście na kolejny rynek.

Podczas tegorocznych targów pokazano kilka nowych projektów, które mają zostać zrealizowane w Polsce.

Nowy gracz

Trzy obiekty Outlet Village, centra handlowe outlet, pokazał inwestor Premiumred Real Estate Development. Jest on członkiem grupy Volksbank Group. Spółka odpowiada za realizację obiektów komercyjnych, począwszy do nabycia terenu, po sprzedaż gotowych inwestycji. Premiumred planuje budowę centrów w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu.

Outlet Village w okolicach Łomianek pod Warszawą będzie liczył 22,7 tys. mkw. powierzchni najmu (144 tys. mkw. łącznie) Zbudowany zostanie w dwóch etapach; w pierwszym powstanie 15,3 tys. mkw. w drugim 7,4 tys. mkw. Pomieści 95 sklepów. Planowany termin rozpoczęcia realizacji to 2007 r. Obiekt w Poznaniu będzie liczył 24,2 tys. mkw. powierzchni najmu (115 tys. mkw. łącznie). Również on będzie budowany w dwóch etapach: pierwszy — 15,3 tys. mkw., drugi — 8,8 tys. mkw. Znajdzie się w nim 105 sklepów. We Wrocławiu zaplanowano centrum o powierzchni sprzedaży 24,1 tys. mkw. (150 tys. mkw. łącznie). W obiekcie zlokalizowanych będzie 100 sklepów. Dwa etapy budowy to 16,2 tys. mkw. i 7,9 tys. mkw. powierzchni.

Tym samym, jeśli deweloperowi uda się zrealizować swoje ambitne plany, znajdzie się w miastach, w których działają już lub wkrótce zaczną powstawać takie obiekty.

W Warszawie są to outlety należące do hiszpańskiej spółki Neinver (w Ursusie) oraz do The Outlet Company. Ta ostatnia spółka wybudowała i stale powiększa centrum w podstołecznym Piasecznie. Ponadto na północy Warszawy Hiszpanie mają już działkę z planem, pozwalającym budować obiekt handlowy powierzchni 2 tys. mkw.

We Wrocławiu Neinver uruchomił jesienią swój outlet i zapowiada jego rozbudowę.

Także w Poznaniu nowy gracz natrafi na konkurentów. W nieodległym od stolicy Wielkopolski Luboniu Neinver buduje już centrum, którego otwarcie planowane jest na wrzesień 2007 r. The Outlet Company też chce walczyć o rynek wielkopolski. Dodatkowo planuje centrum w Szczecinie.

Analitycy twierdzą, że centra outlet z racji swoich cech charakterystycznych (wyprzedaże po stosunkowo niskich cenach) są formułą handlową, która nie może być tak szeroko reprezentowana jak sklepy przy głównych ulicach miast czy klasyczne centra handlowe. To z nich bowiem „płynie” strumień niesprzedanego, posezonowego, ale w pełni wartościowego towaru. Czy zatem w Polsce znajdzie się miejsce dla nowego gracza?

— Myślę, że projekty Premiumred trzeba rozpatrywać w kontekście coraz większej popularności takich form sprzedaży i rozwoju rynku w Polsce. Projekty tego dewelopera to jednak dość odległe perspektywy. Tymczasem my korzystamy z naszych doświadczeń na polskim i europejskim rynku. Cały czas inwestujemy w podnoszenie jakości naszych centrów oraz budowę nowych. Wkrótce ruszy przecież realizacja centrum outlet w Krakowie. Mamy tam działkę z uchwalonym planem pozwalającym na taką inwestycję. Myślę, że wejście konkurenta zmusi do jeszcze cięższej pracy obecnych na rynku deweloperów — ocenia Barbara Topolska, dyrektor generalna Neinver Polska.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Nie tylko handel

Trzy nowe obiekty prezentowało na MAPIC Echo Investment: Park Echo w Lublinie, Metropolis w Poznaniu i Mundo w Budapeszcie.

W Lublinie deweloper przystępuje do rewitalizacji 100-hektarowego terenu po dawnym poligonie. Projekt przewiduje, że na 90 proc. działki powstanie ogólnodostępny teren z arboretum (kolekcja drzew), parkiem krajobrazowym, rezerwatem roślin chronionych oraz miejscami przeznaczonymi dla celów rekreacyjnych. Centrum handlowe będzie miało 90 tys. mkw. powierzchni, na której znajdzie się duży sklep spożywczy, kino, galeria z ponad 100 butikami, część gastronomiczna i usługowa.

Lubelski projekt Echa jest wyjątkowy w Polsce. Czy jednak w sytuacji, gdy powstało tam już centrum Plaza, a do budowy szykuje się Gray International znajdzie się miejsce na tak skomplikowany projekt.

— W Lublinie nie ma ani jednego centrum handlowego, które spełniałoby dzisiejsze standardy i oczekiwania klientów. Będzie on jedną z pierwszych inwestycji, które swoją funkcją wykroczą poza działania czysto komercyjne. Lublin to miasto o dużych perspektywach. Choć dziś nieco uśpione, wkrótce zapewne zacznie wykorzystywać szanse, jakie daje mu świetne położenie przy ważnych szlakach komunikacyjnych i bliskość wschodniej granicy — podkreśla Krzysztof Giemza, dyrektor działu centrów handlowych Echo Investment.

Szacunkowy koszt inwestycji to 300 mln zł. Obecnie trwa proces zmiany miejscowego planu zagospodarowania terenu.

Metropolis w Poznaniu to obiekt kupiony przez Echo od Polimeni International w połowie 2006 r. Obiekt będzie miał 120 tys. mkw. powierzchni całkowitej. W centrum znajdzie się 200 sklepów, siedmiosalowe kino, kręgielnia, część gastronomiczna i rekreacyjna, plac zabaw dla dzieci.

W Poznaniu nie będzie łatwo. O możliwość realizacji swoich projektów walczą Apsys centrum handlowe Łacina i Neinver — Malta.

Czy zatem optymizm Echa jest uzasadniony?

— Poznań jest bardzo silnym ośrodkiem regionalnym i miastem o doskonałych warunkach ekonomicznych i demograficznych, świetnych perspektywach rozwoju. Według naszych szacunków, rynek poznański jest jeszcze bardzo chłonny. Zakładamy też, że Metropolis będzie największym i najsilniejszym obiektem tego typu w Poznaniu. A to predestynuje nasze centrum do pełnienia roli ośrodka regionalnego — uważa dyrektor Giemza.

Plan zagospodarowania terenu przewiduje możliwość realizacji takiej inwestycji. Budowa powinna rozpocząć się na wiosnę, a otwarcie na przełomie 2007 i 2008 r. Koszt realizacji szacowany jest na 100 mln EUR.

Oba centra podpisały już umowę najmu z operatorem kina — będzie nim sieć Helios.

Urośnie sieć Focusów

Nowymi projektami chwaliła się także brytyjska spółka Parkridge CE Retail. Focus Park w Jeleniej Górze powstanie w centrum miasta. Jego powierzchnia wyniesie 35 tys. mkw. Projekt powstał w pracowni MOFO Architekci. Rozpoczęcie prac planuje się na 2008 r., a otwarcie rok później. Deweloper podpisał już pierwszą umowę najmu z supermarketem Alma (2,2 tys. mkw.). Brytyjczycy potwierdzili budowę pierwszego parku handlowego — Multiparku w Świdnicy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Janas

Polecane