Czytasz dzięki

Firmy doceniają efektywność pracy zdalnej

  • Materiał partnera
opublikowano: 26-06-2020, 00:01

Rozmowa z Przemysławem Kanią, dyrektorem generalnym Cisco w Polsce

Nieco ponad roku temu rozmawialiśmy o rozwiązaniach Cisco do współpracy i ich możliwościach. Wtedy rozwiązania wspierające pracę zdalną były jednym z wielu obszarów IT na agendzie firm, wcale nie najważniejszym. W ostatnich miesiącach sytuacja uległa biegunowej zmianie. Jak to wyglądało z perspektywy Cisco?

Zobacz więcej

W ostatnich miesiącach zrealizowaliśmy też kilka akcji skierowanych do szkół i ochrony zdrowia – przychodni, szpitali. Zaowocowały one istotnym wzrostem zainteresowania rozwiązaniami Webex – mówi Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.

 Zainteresowanie rozwiązaniami do współpracy wzrosło, bo firmy zmuszone okolicznościami postawiły na wykonywanie pracy w sposób zdalny, i to w możliwie najszerszym zakresie. Zadziwiające jest to, jak sprawnie przestawiono się na wykonywanie pracy w trybie home office. Okazało się, że wiele firm ma łącza o wystarczającej przepustowości i poprzez nie może korzystać z platform komunikacyjnych online, w tym z rozwiązań Cisco Webex: Webex Teams, Webex Meetings, Webex Events, Webex Training.

Przed laty Webex był adresowany głównie do firm największych. Współpraca z użytkownikami z tego segmentu rynku doprowadziła do rozwoju rozwiązania. Dziś jest ono najbezpieczniejszą platformą do współpracy na rynku, w pełni skalowalną i wydajną. W dobie koronawirusa platforma Cisco Webex przeżywa renesans. Na świecie poziom jej użytkowania wzrósł trzykrotnie, a w Polsce jeszcze bardziej – prawie dziesięciokrotnie.

Czy jest to efekt nagłego i skokowego wzrostu popytu czy również zdolności wykorzystania przez Cisco czasu sprzyjającego rozwojowi biznesu?

 Rynek zainteresował się możliwością darmowego testowania rozwiązania Webex przez 90 dni. Wielu użytkowników sięgnęło też po bezpłatną wersję, która wprawdzie ma pewne ograniczenia, ale umożliwia realizowanie zdalnych spotkań w najprostszej formie. Niemniej różnej wielkości firmy, w tym firmy małe i średnie, śmiało sięgnęły też po wersje komercyjne. Tym bardziej że Webex jako produkt klasy enterprise jest znany w przedsiębiorstwach i użytkowany od lat. Korzystają z niego przede wszystkim duże firmy – wśród użytkowników naszej platformy można znaleźć większość firm z listy Fortune 500, a także rządy wielu państw i organizacje międzynarodowe. W Polsce tradycyjnie po ten produkt sięgały głównie podmioty zatrudniające od stu pracowników wzwyż. W dobie koronawirusa firmy te zdecydowały się na poszerzenie zakresu licencji i wdrożenie Webexa do obsługi pracy świadczonej z domu. Sięgnęły też po inne nasze produkty – do zabezpieczenia łączności i komunikacji.

W ostatnich miesiącach zrealizowaliśmy też kilka akcji skierowanych do szkół i ochrony zdrowia – przychodni, szpitali. Zaowocowały one istotnym wzrostem zainteresowania rozwiązaniami Webex.

Korporacje, szkoły, urzędy, szpitale, czyli duże organizacje z dedykowanymi zasobami IT. Ale czy Webex znajduje zainteresowanie także wśród mniejszych firm?

Świetnie sprawdza się także w mniejszych firmach. Firmy doceniają elastyczność i łatwość obsługi Webexa. W trakcie rozmowy jej uczestnicy mogą sobie pokazywać różne materiały, korzystając np. z aplikacji biurowych. Funkcja „podniesienia ręki” umożliwia prowadzącemu spotkanie przydzielanie głosu. Dla mniejszych firm ogromnym atutem Webexa jest też możliwość szerokiego dostępu do tego rozwiązania – z komputerów PC, z urządzeń mobilnych, z terminali wideo, a nawet z telefonu stacjonarnego i komórkowego. Niebagatelne znaczenie dla firm każdej wielkości mają też funkcje bezpieczeństwa wbudowane w Webexa. Przypisywanie uczestnikom spotkania indywidualnych identyfikatorów i haseł sprawia, że nieuprawniony dostęp osób trzecich można blokować, a dane przesyłane między uczestnikami są szyfrowane.

Co dzieje się z platformą Webex pod wpływem nagłego wzrostu liczby użytkowników?

 Powstaje konieczność takiego jej wyskalowania, by sprawnie obsługiwała rosnącą liczbę użytkowników i odpowiedziała na ich wymagania. Jeszcze w 2019 r. Webex funkcjonował głównie w środowiskach IT dużych przedsiębiorstw. Teraz stanęliśmy przed wyzwaniem obsłużenia ruchu pochodzącego z różnego typu łącz i miejsc, co z jednej strony wymagało dużo pracy, ale z drugiej – doprowadziło do poszerzenia zdolności obsługiwania przez Webex potrzeb, wydawałoby się ekstremalnych. Cisco otrzymało od użytkowników Webex dużo zapytań o funkcje tego systemu. Przysłużyły się one do dalszego jego rozwijania.

Czas pandemii wzmocnił zainteresowanie firm usługami IT. Jeśli dotychczas ktokolwiek miał jeszcze jakieś wątpliwości dotyczące roli IT w biznesie, to teraz zostały one całkowicie rozwiane. Wśród menedżerów rośnie przekonanie, że IT jest niezbędną częścią firmy. Proces transformacji cyfrowej przyspieszył.

Koniunkturę, jaką cieszą się w ostatnich miesiącach usługi IT, w tym rozwiązania wideokonferencyjne, zakłócają wiadomości o incydentach bezpieczeństwa. Okazuje się, że nie wszystkie usługi IT i systemy kolaboracyjne są bezpieczne. A jaka jest charakterystyka bezpieczeństwa platformy Webex?

Komunikacja na platformie Webex jest zabezpieczana kryptograficznie. Każda sesja, kontrolowana przez gospodarza i zakładająca logowanie się, wymaga wprowadzenia hasła i przeprowadzenia identyfikacji użytkownika. Dane przesyłane za pośrednictwem platformy Webex są podwójnie zabezpieczone. Istotną rekomendacją dotyczącą poziomu bezpieczeństwa Webexa jest to, że w ostatnich miesiącach nie zanotowaliśmy żadnych incydentów hakerskich włamań ani wycieków danych, które stałyby się przedmiotem publicznych analiz.

Bezpieczeństwo pracy zdalnej to szerszy temat. Nie wynika ono wyłącznie z solidnej ochrony systemu obsługującego komunikację, jakim jest Webex. Dla pracowników wykonujących zdalnie swoje zadania ważne jest, by łącza, z których korzystają, były solidnie zabezpieczone, np. rozwiązaniem VPN Cisco AnyConnect, które przez zaawansowany algorytm szyfrowania chroni sieć przed nieautoryzowanym dostępem.

Łącza umożliwiają pracownikom dostęp do danych firmy, coraz częściej przechowywanych w chmurze, tak jak dane platformy Webex. Czy bezpieczne jest pobieranie danych z chmury i przetwarzanie ich z każdego niemal miejsca będącego w zasięgu wi-fi?

W ostatnich miesiącach Cisco otrzymało bardzo dużo zapytań o usługi VPN (virtual private network). W porównaniu do 2019 r. liczba tego rodzaju zapytań ze strony firm, umotywowanych chęcią zabezpieczenia zdalnych pracowników, wzrosła prawie dziesięciokrotnie. Komunikacja za pomocą VPN zapewnia wyższe bezpieczeństwo w porównaniu z innymi metodami komunikacji, jak korzystanie jedynie z różnego typu, często w żaden sposób niezabezpieczonych, łącz wi-fi.

Z pomocą Cisco firmy wdrażają strategię „zero trust”, która ma na celu zabezpieczenie wszelkiego dostępu urządzeń zdalnego pracownika (komputera, smartfona, terminala wideo), niezależnie od jego lokalizacji, do aplikacji biznesowych. Firmy sięgają po Cisco Duo Security – rozwiązanie umożliwiające potwierdzanie tożsamości użytkowników oraz określenie poziomu bezpieczeństwa urządzeń, z których korzystają, zanim otrzymają dostęp do aplikacji.

Czy zmiana w sposobie pracy wywołana pandemią zostanie z nami na dłużej?

Prędzej czy później opanujemy koronawirusa, ale zmiana metod pracy pozostanie z nami dłużej. Przedsiębiorcy byli bardzo pozytywnie zaskoczeni, że większość zadań biurowych można wykonać zdalnie, bez szkody dla biznesu. Dlatego praca zdalna będzie stosowana śmielej i częściej niż przed pandemią. Firmy poddadzą gruntownej analizie stanowiska pracy, by ustalić, jakie obowiązki można powierzyć pracownikom zdalnym, a które wymagają obecności w biurze. Powstaną mieszane systemy pracy, które połączą oba typy pracowników w jeden zespół. Firmy śmielej zainwestują w usługi IT. Być może dojdzie do zmian w prawie, by ułatwić pracę zdalną i poprawić równowagę między aktywnością zawodową i życiem prywatnym. Wszystko to jest już nam, jako dostawcy nowych technologii, po części znane z doświadczenia. Chętnie podzielimy się tym doświadczeniem z rynkiem.

Rozmawiał Krzysztof Polak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane