Firmy: już nie tylko inteligentne, ale także symfoniczne

  • Materiał partnera
opublikowano: 17-02-2019, 22:00

Symphonic enterprise — to pojęcie pojawia się ostatnio w dyskusji o transformacji cyfrowej. Symfoniczne przedsiębiorstwo to firma przyszłości — organizacja, w której każdy element jest ważny, a współgranie ich wszystkich buduje nową wartość dla firmy.

Dążenie do stworzenia „symfonii” to trend, który się stał się możliwy z nadejściem najnowszych technologii.

Tworząc Deloitte Reimagine Platform stawialiśmy sobie za cel
pokazanie firmom, jakie możliwości oferują nowe technologie i co dzięki nim
może osiągnąć firma. Jesteśmy przekonani, że IoT potrzebuje każda branża —
podkreślają Agata Nejc-Sobura, Manager z Zespołu SAP w Deloitte i Mikołaj
Pawlukiewicz, Senior Manager z Zespołu SAP w Deloitte.
Zobacz więcej

DLA KAŻDEJ FIRMY:

Tworząc Deloitte Reimagine Platform stawialiśmy sobie za cel pokazanie firmom, jakie możliwości oferują nowe technologie i co dzięki nim może osiągnąć firma. Jesteśmy przekonani, że IoT potrzebuje każda branża — podkreślają Agata Nejc-Sobura, Manager z Zespołu SAP w Deloitte i Mikołaj Pawlukiewicz, Senior Manager z Zespołu SAP w Deloitte. Fot. Marek Wiśniewski

— Mówiąc „symphonic”, mamy na myśli firmę, w której strategia, technologia i operacje współdziałają ponad podziałami, w harmonii, a wykorzystywane rozwiązania i systemy — zarówno te nowe, jak i te dojrzałe, dostraja się, by umożliwić przedsiębiorstwu nowy rozwój, wyższą efektywność. Przyglądamy się temu trendowi, a same firmy wspieramy w wyborze i skutecznym wdrożeniu narzędzi, które pomogą im stać się „symfonicznymi” — mówi Agata Nejc-Sobura, Manager z Zespołu SAP w Deloitte.

Era „symphonic” następuje po erze przedsiębiorstw silosowych i procesowych. W przedsiębiorstwie symfonicznym, opartym na nowoczesnych technologiach chodzi o to, aby pracownicy koncentrowali się na działaniach przyczyniających się do rozwoju i wzrostu wartości firm, a nie na rutynowych pracach, takich jak wpisywanie danych do systemu — tym skuteczniej mogą się zająć maszyny, roboty czy zintegrowane systemy.

— To nowoczesne technologie cyfrowe są warstwą synchronizującą wszystkie elementy w firmie, co umożliwia wejście na wyższy poziom integracji i rozwoju — przekonuje Mikołaj Pawlukiewicz, Senior Manager z Zespołu SAP w Deloitte.

Firmy mają obecnie do wyboru równie dużo technologii, jak osoba prywatna aplikacji w smartfonie. Jak zatem wybrać te właściwe?

— Podstawą myślenia o wykorzystaniu nowoczesnych technologii powinna być jasna wizja zmiany uwzględniająca cele strategiczne i aktualne problemy do rozwiązania. Przedsiębiorcy powinni sobie odpowiedzieć na pytanie, jakie są ich ambicje i co im najbardziej doskwiera. Te dwa elementy pomogą w wyborze odpowiednich technologii, ich funkcjonalności, integracji, bezpieczeństwa, elastyczności, modelu licencjonowania, itp. — radzi Agata Nejc-Sobura. Eksperci przyznają, że nie ma w tej chwili jednego dostawcy ani technologii, które można określić jako właściwe dla każdej organizacji.

— Dla danego przedsiębiorstwa zawsze znajdziemy kilka propozycji o zbliżonej funkcjonalności, choć opartych na różnychrozwiązaniach technologicznych. Warto, by nowe rozwiązania były jak najbardziej kompatybilne z już istniejącymi, bo to znacząco wpływa na koszty — uzupełnia Mikołaj Pawlukiewicz.

Ekspert przekonuje, że warto inwestować, bo teraz technologie umożliwiają rozwijanie firmy nie tylko przez usprawnienie produktu czy procesu, ale np. wymyślenie nowej linii biznesu.

— Przykładem może być jeden z naszych klientów — globalny producent opon. W nowym modelu działania w aucie oraz w oponach umieszczone są czujniki, które wysyłają dane do hurtowni danych ulokowanej w chmurze. Analiza danych, uwzględniająca zachowania kierowców oraz warunki jazdy — m.in. prędkość, temperaturę czy rodzajnawierzchni — umożliwia obliczenie stopnia zużycia opon, a przez to kosztu przejechanego kilometra. W efekcie firma, która do niedawna sprzedawała produkt, teraz sprzedaje usługę — wyjaśnia Mikołaj Pawlukiewicz.

To tylko jeden z przykładów pokazujących jak Deloitte, w ramach Deloitte Reimagine Platform, współpracuje z SAP przy tworzeniu rozwiązań internetu rzeczy (IoT). W uproszczeniu polega to na podłączeniu czujników z urządzeń, produktów lub nawet środowiska naturalnego, poprzez chmurę danych, do centralnego systemu. Rosnącą popularność tych rozwiązań zawdzięczamy trzem czynnikom. Po pierwsze, rozwój elektroniki umożliwił masową dostępność zaawansowanych czujników. Po drugie, rozwój telekomunikacji dał szansę na masowe przekazywanie danych w czasie rzeczywistym. Po trzecie, dysponujemy obecnie narzędziami do gromadzenia i obróbki olbrzymich zbiorów danych. Dzięki temu klienci mają możliwość dokonania analizy w czasie rzeczywistym, co przyspiesza i ułatwia proces decyzyjny. Spektrum możliwości, jakie daje IoT, jest bardzo szerokie, obejmując każdą z branż Deloitte posiada gotowe rozwiązania do monitorowania linii produkcyjnych, zarządzania budynkami i wiele innych.

— Tworząc Deloitte Reimagine Platform, stawialiśmy sobie za cel pokazanie firmom, jakie możliwości oferują nowe technologie i co dzięki nim może osiągnąć firma. Jesteśmy pewni, że IoT potrzebuje każda branża — przekonuje Mikołaj Pawlukiewicz.

— Na razie najbardziej są tego świadome firmy działające w branży spożywczej i handlu detalicznym, ale też telekomunikacyjne i logistyczne — dodaje ekspert Deloitte.

Jednak szanse związane z technologiamicyfrowymi niosą również zagrożenia. Jak wynika z badania Deloitte, ponad 50 proc. projektów związanych z transformacją cyfrową ponosi porażkę w konsekwencji braku odpowiedniego zarządzania zmianą.

— Zwykle wynika to z braku odpowiedniego przygotowania transformacji i przekonania do planowanych zmian. Dlatego kluczowa jest właściwa i terminowa definicja i komunikacja — co i kiedy chcemy osiągnąć, w jaki sposób oraz co dzięki temu zyska organizacja — mówi Agata Nejc-Sobura.

— Konieczne są również dostosowane do odbiorców szkolenia, bieżąca komunikacja i adresowanie kwestii otwartych podczas całego procesu transformacji. To ważne, aby rosła świadomość i poziom akceptacji zmian, żeby wszyscy wiedzieli, jakie są ich zmienione zadania i jak wykorzystywać nowoczesne technologie. Bazując na szerokich doświadczeniach w zarządzaniu zmianą Deloitte pomaga firmom przejść przez ten trudny proces, jest to szczególnie ważne dla klientów przygotowujących się do transformacji na nową platformę SAP S/4HANA — dodaje ekspertka.

Niewątpliwie w gąszczu dostępnych rozwiązań technologicznych, wobec rosnących oczekiwań klientów, warto jest przejrzeć zarówno posiadane jak i potencjalne rozwiązania. Tam, gdzie można — należy dostroić już istniejące technologie, gdzie indziej — powiązać je harmonijnie z nowymi rozwiązaniami. Tak by nie pozostać w tyle, wejść na nowy poziom budowania wartości przedsiębiorstwa i stworzyć prawdziwą symfonię.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu