Firmy nie dbają o standardy w stosowaniu uczenia maszynowego

DI, PAP
opublikowano: 29-09-2018, 11:04

Takich standardów jak ochrona danych i prywatności, etyka i neutralność w stosowaniu algorytmów uczenia maszynowego nie przestrzega dziewięć na 10 firm. Wdrażanie tej technologii wciąż nie jest objęte dostatecznym nadzorem - wynika z badań firmy O’Reilly Media.

Według raportu z badania O’Reilly, bardzo często w procesie wdrażania technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w firmach uczestniczą jedynie osoby zajmujące się przetwarzaniem danych. W opinii ekspertów, aby procesy te przebiegały poprawnie, potrzebna jest również obecność prawników oraz specjalistów zajmujących się m.in. prywatnością i ochroną danych osobowych.

Ponad połowa (55 proc.) firm w krajach członkowskich Unii Europejskiej podczas budowania modeli dla uczenia maszynowego nie uwzględnia zasad ochrony prywatności - twierdzą autorzy raportu. 62 proc. firm z kolei nie interesuje się w swoich działaniach możliwymi konsekwencjami wynikającymi z braku neutralności stosowanych algorytmów.

Autorzy badania podkreślili, że brak stosowania reguł zabezpieczających procesy obsługiwane przez algorytmy np. przed możliwością utraty danych bądź brakiem neutralności w konsekwencji może zaowocować błędnymi wynikami obliczeń czy prognoz.

“W uczeniu maszynowym chodzi o dużo więcej, niż tylko o optymalizację procesów biznesowych” - ocenił szef zespołu analityki danych w O’Reilly Ben Lorica.

“Niezwykle istotne jest, by ci, którzy zajmują się rozwojem narzędzi sztucznej inteligencji i obsługą procesów z jej wykorzystaniem zdawali sobie sprawę z tego, jak małe błędy mogą przyczynić się do dużych szkód w późniejszych etapach pracy” - dodał.

Lorica podkreślił, że mimo wdrożenia w maju tego roku przepisów RODO we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, ponad połowa firm pracująca z uczeniem maszynowym wykorzystującym dane nie przestrzega reguł niezbędnych dla prawidłowej ochrony tych informacji.

“To proszenie się o duże problemy w przyszłości” - przestrzega.

Jego zdaniem inne błędy, takie jak brak neutralności w działaniu algorytmów, mogą z kolei przyczyniać się do niemożliwości osiągania przez firmy pożądanej wydajności pracy z uczeniem maszynowym.

“Możemy nagle znaleźć się w sytuacji kiedy mamy aplikacje, które działają niedokładnie i w gruncie rzeczy są bezwartościowe” - stwierdził.

Badanie firmy O’Reilly zostało przeprowadzone na podstawie ankiety 2 tys. liderów ze świata biznesu działających na obszarze Unii Europejskiej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / IT&Internet / Firmy nie dbają o standardy w stosowaniu uczenia maszynowego