Firmy zapominają o kryzysie

  • Jacek Kowalczyk
opublikowano: 09-04-2014, 00:00

Koniunktura: Mikroprzedsiębiorcy wiążą z 2014 rokiem duże nadzieje. Dwie trzecie wierzy, że ich obroty będą w tym czasie rosły

W ostatnich miesiącach wiele danych makroekonomicznych wskazuje, że polska gospodarka przyspiesza. Dynamika PKB rośnie, odbudowuje się konsumpcja, spada bezrobocie i rośnie eksport. Dotychczas jednak nie było widać, by ta poprawa sięgała najdrobniejszych przedsiębiorców — tu nadal nastroje były raczej słabe. Na szczęście to się zmienia.

Według badania Idea Banku i Tax Care, w ostatnich tygodniach mikrofirmy nabrały dużego optymizmu.

Idzie wiosna

W sondażu, jak co kwartał, wzięło udział około tysiąca drobnych przedsiębiorstw.

Wyniki są najlepsze w dwuletniej historii badania: już 68 proc. szefów firm uważa, że w najbliższym roku zwiększą swoje obroty. Jeszcze kwartał temu było to 48 proc., a rok temu — 43 proc. Odsetek firm, które spodziewają się spadku obrotów, zmniejszył się tymczasem do rekordowo niskich 6 proc. (wobec 15 proc. w poprzednim kwartale i 17 proc. sprzed roku).

— Ten wzrost optymizmu ma związek z ożywieniem gospodarczym, które przekłada się na wzrost zamówień odnotowywany przez mikrofirmy — mówi Dariusz Makosz, członek zarządu Idea Banku. Co prawda, nastroje wśród przedsiębiorców mogła częściowo poprawiać dobra pogoda. Takie zewnętrzne, jednorazowe czynniki mają często spory wpływ na wyniki badań ankietowych.

— Zima w tym roku była wyjątkowo krótka i łagodna, co znacznie ograniczyło czas przestoju w wielu branżach i mogło wpływać na odpowiedzi firm dotyczące przyszłości — zaznacza Dariusz Makosz.

Jednak, z drugiej strony, badanie było prowadzone w lutym i marcu, a więc w okresie silnych niepokojów geopolitycznych wokół sytuacji na Ukrainie. Gdyby nie to, optymizm drobnych przedsiębiorców wzrósłby prawdopodobnie jeszcze silniej.

Firmy idą na zakupy

Wiara przedsiębiorców w poprawę koniunktury skłania ich do inwestowania w rozwój. Obecnie aż 75 proc. mikrofirm deklaruje, że w najbliższym roku zrealizuje znaczącą inwestycję. Kwartał temu odsetek ten wynosił 56 proc., a rok temu — zaledwie 39 proc. Podobnie jak w poprzednich edycjach badania, przedsiębiorcy najchętniej inwestują w zakup floty samochodowej, a także sprzętu i oprogramowania IT.

— Rosnąca skłonność firm do inwestowania cieszy, bo właśnie to jest najlepszym odbiciem nastrojów ekonomicznych przedsiębiorców — zaznacza Dariusz Makosz. Ten optymizm skłania też firmy do tworzenia nowych miejsc pracy.

Odsetek mikroprzedsiębiorstw, które planują w najbliższym roku zatrudnić nowych pracowników, wzrósł z 43 do 50 proc., tymczasem odsetek tych, które zamierzają zwalniać ludzi, spadł z 2 do 1 proc. To pokazuje, że mikroprzedsiębiorstwa mogą znacząco przyczynić się do poprawy koniunktury w polskiej gospodarce.

— Małe firmy mogą szybciej i łatwiej podźwignąć się z kryzysu. Są dużo bardziej elastyczne, nie mają twardych struktur. Ponadto, nikt tak dobrze nie zarządza firmą jak jej właściciel, a taki układ możliwy jest tylko w małych przedsiębiorstwach — mówi Jakub Domeracki, jeden z zarządzających Inkubatorem Przedsiębiorczości Idea Banku.

Rzeczywistość zaskoczyła

Optymizm przedsiębiorców podzielają ekonomiści — oni również w ostatnich miesiącach silnie w górę zrewidowali swoje prognozy. Według niedawnej ankiety „PB” wśród 15 banków, analitycy prognozują, że w 2014 r. wzrost gospodarczy w Polsce wyniesie 3,4 proc. (taka jest mediana prognoz). Jeszcze kwartał temu ekonomiści oczekiwali 3 proc., a dwa kwartały temu — zaledwie 2,5 proc.

— W ostatnich miesiącach rynek wewnętrzny w Polsce — konsumpcja i inwestycje — okazał się silniejszy, niż prognozowaliśmy. Poprawiły się też perspektywy dla popytu zagranicznego ze strony głównych partnerów handlowych, czyli państw strefy euro — tłumaczy Agata Urbańska-Giner, ekonomistka HSBC.

Prognozy byłyby wyższe, gdyby nie dwie kwestie, które studzą naszą koniunkturę — spadek eksportu do Rosji i na Ukrainę oraz słabnący wzrost gospodarczy w Chinach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu