Fiskus uznaje rabat, gorzej z premiami

Albert Stawiszyński
27-11-2003, 00:00

Firmy, stosując różne chwyty marketingowe, mogą liczyć, że zapłacą niższy podatek od towarów i usług.

Większość firm handlowych, zwłaszcza duże sieci, stosuje liczne zachęty dla klientów. Jedną z podstawowych jest zmniejszenie ceny towaru lub usługi poprzez udzielanie rabatu (np. telewizor kosztuje 1000 zł, ale sprzedawca daje upust wysokości 100 zł). Takie działania niosą za sobą różne konsekwencje na tle podatkowym. Zgodnie z przepisami o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów (bonifikat, upustów).

— Dokumentem pozwalającym na zmniejszenie obrotu w wyniku udzielonego rabatu jest faktura korygująca, dzięki której sprzedawca będzie mógł zmniejszyć obrót, a co za tym idzie zapłacić mniejszy podatek. W większości przypadków odbiór faktury musi być potwierdzony przez nabywcę. Zasadniczo dopiero faktura korygująca razem z potwierdzeniem jej odbioru stanowi podstawę do zmniejszenia obrotu w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca to potwierdzenie otrzymał — twierdzi Mariusz Prus, doradca podatkowy z kancelarii Dewey Ballantine Grzesiak.

Są wyjątki

Wystawienie faktury korygującej nie zawsze jest koniecznie.

— W przypadku tzw. rabatów transakcyjnych, które są udzielane w momencie sprzedaży, można je uwzględniać w fakturze dokumentującej sprzedaż i wówczas nie jest wymagane wystawianie faktur korygujących. Oczywiście w przypadku rabatów udzielonych np. 6 miesięcy od dnia sprzedaży należy obowiązkowo wystawić fakturę korygującą. Warto wspomnieć, że rabaty pomniejszają obrót, gdy zostały przyznane w ciągu roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usług — podkreśla Mariusz Prus.

Premia pieniężna

W zasadzie o rabacie można mówić wówczas, gdy następuje zmniejszenie ceny. Co w przypadku premii pieniężnych, jakich mogą udzielać sprzedający za np. nabyte u nich towary?

— Ministerstwo Finansów w piśmie z 1997 r. twierdzi, że udzielenie premii gotówkowej nie wpływa na zmianę podstawy opodatkowania u sprzedawcy, gdyż premia pieniężna nie jest rabatem, lecz inną czynnością nie podlegającą opodatkowaniu. Stąd nie pomniejsza ona obrotu sprzedawcy — mówi Inarda Bielińska, prawnik z kancelarii Gessel, Chajec i Wspólnicy.

Ale fiskus łagodzi stanowisko.

— W piśmie z sierpnia 2002 r. Ministerstwo Finansów stwierdziło, że „w przypadku, gdy sprzedawca ze swojej marży płaci bonusy, nagrody, udziela rabatów itp. pod warunkiem dokonania w ustalonym okresie pewnego limitu zakupów lub dokonania zapłaty należności w określonym terminie, to de facto powoduje to obniżenie kwoty należnej (ceny) z tytułu sprzedaży. Wówczas wynagrodzenie (premia), wypłacone z wypracowanej przez sprzedawcę marży, pod względem ekonomicznym spełnia funkcję rabatu. Znajduje tu zastosowanie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT” — podpowiada Inarda Bielińska.

Dodaje, że pismo z 2002 r. nie zostało wydane w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ordynacji podatkowej, nie stanowi więc wiążącej interpretacji prawa i tym samym nie zakończy sporów co do podatkowego traktowania premii pieniężnych.

Okiem praktyka

Mniejsze podatki to efekt uboczny

Przykładów stosowania rabatów można wymieniać bardzo wiele: wyselekcjonowane grupy towarów można sprzedawać w pewne dni z określonym upustem, np. 10 proc. przy zakupie spodni, 15 proc. na koszulę, lub za złotego. Takie rodzaje rabatów stosowane są coraz częściej. Oczywiście, wartość udzielonych rabatów zmniejsza obrót i sprzedawca płaci mniejszy podatek, ale to w wypadku detalistów efekt uboczny, a nie cel. Należy pamiętać, że każdemu detaliście zależy na sprzedaży towarów po tzw. pierwszej cenie, bo wtedy jego zakładana marża pozostaje nienaruszona. Stosowanie rabatów wymusza natomiast coraz większa konkurencja na rynku oraz budowanie lojalności klientów.

Katarzyna Górecka rzecznik Galerii Centrum

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Albert Stawiszyński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Fiskus uznaje rabat, gorzej z premiami