Franczyza kusi przedsiębiorców profitami

Anna Gołasa
opublikowano: 06-12-2011, 00:00

Rośnie zainteresowanie franczyzą wśród polskich firm. Biznes pod rozpoznawalnym szyldem minimalizuje ryzyko niepowodzenia.

Franczyza przynosi korzyści licencjobiorcom i licencjodawcom, jednak eksperci przestrzegają — by współpraca przynosiła stronom korzyści, musi opierać się na partnerstwie.

Wsparcie biznesu

Małgorzata Górnicka, konsultantka ślubna w firmie Perfect Moments, prowadzi działalność na zasadzie franczyzy od września br. — Otworzenie własnej agencji ślubnej i zaczynanie wszystkiego od zera wiąże się z kilkumiesięczną pracą

nad stworzeniem wizerunku, strony internetowej, wzorów dokumentów itp. Jeszcze dłużej potrwa, zanim branża usłyszy o istnieniu firmy, a klienci obdarzą ją zaufaniem — mówi Małgorzata Górnicka.

Ułatwieniem są wypracowane przez markę standardy i procedury działania. — Najlepsze dla firmy rozwiązania poznałam na szkoleniu. Z właścicielami marki wymieniamy się doświadczeniami i ciekawostkami z branży ślubnej — dodaje Małgorzata Górnicka.

— Otrzymuję wsparcie w zakresie instrukcji know-how prowadzenia lokalu gastronomicznego, jego promocji, zaopatrzenia w towar oraz szkolenia pracowników — wyjaśnia Martyna Lewandowska, która prowadzi dwa lokale Da Grasso w Świeciu i Bydgoszczy.

Franczyzobiorcy podkreślają, że wytyczne dotyczące działania firmy określone przez centralę ułatwiają im pracę.

— Zdejmują ze mnie część obowiązków i mogę się skoncentrować na operacyjnym zarządzaniu restauracją — mówi Daniel Milczewski, franczyzobiorca sieci Sphinx i WOOK Łódź.

Zgrzyty w branży

Piotr Szpakowski, były współwłaściciel poznańskiego oddziału jednej ze szkół językowych, przestrzega jednak przed trudnościami, na jakie może trafić franczyzobiorca.

— W tego rodzaju działalności obowiązuje odpowiedzialność zbiorowa. Jeśli któryś oddział jest nieuczciwy w swoich praktykach, to „obrywa się” całej sieci — mówi Piotr Szpakowski. Zdarza się, że niezadowolony klient wchodzi na forum internetowe i wysyła niepochlebne posty pod adresem całej sieci, a nie konkretnego jej oddziału. Wśród problemów, z jakimi się spotkał, będąc franczyzobiorcą,wymienia m.in. brak wsparcia i motywacji ze strony centrali oraz brak kontroli nad wizerunkiem firmy i kosztem proponowanych usług. Wskazuje ponadto na biurokrację w podejmowaniu decyzji dotyczących promocji oddziału.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Forma i treść reklam musiała być ustalana z centralą sieci — mówi Piotr Szpakowski. Jak dodaje, jej know-how sprowadzało się do pomysłu na pośredniczenie w sprzedaży korepetycji w danym mieście oraz kilku kserówek.

Poprawna współpraca

Licencjodawcy mówią, że franczyza korzystna dla obydwu stron powinna się opierać na wzajemnym wsparciu i partnerstwie. Franczyzobiorcy muszą być jednak świadomi pełnej odpowiedzialności za swój biznes.

— Mają obowiązek przestrzegania podstawowych norm i procedur, podejmowania działań marketingowych, a przede wszystkim dbania o jakość oferowanych produktów.

Jeśli wyjdą z założenia, że franczyzodawca zrobi wszystko za nich i zabraknie ich zaangażowania, z pewnością odbije się to negatywnie na ich biznesie — mówi Magdalena Piróg, wiceprezes Da Grasso.

By rozpocząć działalność na zasadach franczyzy, należy spełniać wymogi określone przez licencjodawcę.

— Musiałam odbyć dwa szkolenia oraz wziąć udział w dwudniowej koordynacji ślubu i wesela. Konieczne było również uiszczenie opłaty licencyjnej — mówi Małgorzata Górnicka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane