Franczyza zapewnia tradycyjny kontakt z klientem, a on właśnie tego oczekuje

MBE
opublikowano: 26-06-2009, 00:00

Franczyza jest formą dystrybucji, po którą często sięgają firmy z sektora finansowego, w tym leasingowe.

Franczyza jest formą dystrybucji, po którą często sięgają firmy z sektora finansowego, w tym leasingowe.

Raiffeisen-Leasing proponuje swoim partnerom bezpłatny program "RL-aktywny". W jego ramach partnerzy mogą działać od marką Raiffeisena, uzyskują dostęp do jego systemów informatycznych. A mogą też liczyć na laptopy czy skanery.

— Ta branża działa w oparciu o kilka struktur. Jedną z nich jest współpraca z pośrednikami leasingowymi — mówi Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Przedsiębiorstw Leasingowych.

Z kolei dla banków franczyza to alternatywa w zewnętrznych kanałach dystrybucji.

Bliżej do klienta

— Dużej części banków z sektora consumer finance zależy na zwiększeniu sieci dystrybucji. Franczyza ułatwia dotarcie do ostatecznego konsumenta i tę zaletę dostrzegają także doradcy finansowi i pośrednicy. Klienci chcą teraz coraz częściej korzystać ze specjalistycznych usług, zależy im na kontakcie tradycyjnym, a taki zapewnia placówka franczyzowa — mówi Andrzej Roter, dyrektor Konfederacji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF).

W sektorze finansowym dotarcie do klienta jest kluczowe. Jacek Piątkowski, menedżer sprzedaży z Getin Banku, podkreśla, że dzięki partnerom franczyzowym firma ma szansę przedstawić swoją ofertę tym klientom, którzy dotąd mieli utrudniony dostęp do jej produktów.

— W ten sposób realizujemy wzrosty sprzedaży. Oczywiście, korzyści z franczyzy odnosi nie tylko bank, ale też franczyzobiorcy. Najlepszy dowód, że ta działalność jest dla nich opłacalna, to fakt, iż wielu naszych partnerów prowadzi już po kilka placówek — mówi Jacek Piątkowski.

Getin Bank ma prawie 200 oddziałów partnerskich. Jacek Piątkowski zwraca uwagę, że walka o klienta toczy się obecnie poza centrami dużych miast. To tam coraz więcej instytucji otwiera oddziały.

— Uruchamiamy placówki w mniejszych miastach i na obrzeżach dużych miast. Tam jest nadal olbrzymia nisza rynkowa do zagospodarowania. Chcemy docierać do nowych grup klientów, którzy dotąd mieli ograniczony dostęp do bankowości. A klienci są coraz bardziej wymagający i to nie tylko ci wielkomiejscy. Dla coraz większej liczby Polaków ma znaczenie, czy korzystają z usług finansowych na jasnych i korzystnych zasadach, pod znaną i pewną marką — uważa specjalista z Getin Banku.

Kryzys nie straszny

Sytuacja na rynku nie sprzyja inwestowaniu w nowe przedsięwzięcia. Andrzej Roter zwraca uwagę, że każda instytucja myśli teraz o ograniczaniu kosztów, czego konsekwencją może być zmniejszanie sieci dystrybucji.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Są dwa podejścia — jeżeli instytucje z dużą siecią oddziałów własnych i franczyzowych, które nie mają dostępu do źródeł finansowania akcji kredytowych, będą musiały ciąć koszty, to w pierwszej kolejności będą likwidowały franczyzy. Natomiast instytucje, które mają dostęp do źródeł finansowania kredytów, nadal będą otwierały oddziały franczyzowe — twierdzi Andrzej Roter.

Dodaje, że bardziej opłaca się zrezygnować z pośredników finansowych niż z franczyzobiorców. Bo koszty likwidacji umowy z franczyzobiorcą są duże, a z pośrednikiem — praktycznie żadne.

Jacek Piątkowski nie zauważa wpływu kryzysu na rozwój sieci partnerskiej Getin Banku.

— Nasze tempo rozwoju jest dużo szybsze niż przed kryzysem. Niektórzy nasi kontrahenci z niepokojem patrzyli w przyszłość, ale widząc poczynania konkurencji, jestem pewien, że wyszliśmy z najgorszego okresu wzmocnieni — ocenia Jacek Piątkowski.

Z niekorzystną sytuacją gospodarczą radzi sobie też firma Fiolet, oferująca produkty i usługi banków i towarzystw ubezpieczeniowych. Współpracuje z partnerami na zasadzie dwustronnej umowy.

— Nie jest to typowa franczyza, ale raczej jej odmiana. Takie umowy nawiązujemy od początku działalności firmy — informuje Jacek Kaczmarek z Fioletu.

Ten model współpracy pozwala instytucjom finansowym na stworzenie szerokiej sieci bez konieczności utrzymywania i administrowania punktami sprzedaży. Franczyzodawcom umożliwia rozwijanie marki i ograniczanie kosztów, a franczyzobiorcom — działanie w sektorze finansowym.

Andrzej Filipek z Raiffeisen-Leasing Polska uważa, że kryzys sprzyja rozwojowi franczyzy w wielu branżach. Nie powoduje wzrostu kosztów stałych, co jest ogromną zaletą dla franczyzodawców, a franczyzobiorcom umożliwia prowadzenie stabilnego biznesu w trudnych czasach.

— Firmy pośredniczące w usługach finansowych, dostawcy sprzętu, dilerzy samochodowi są coraz bardziej zainteresowani współpracą i z pewnością ten rodzaj partnerstwa będziemy dalej rozwijać — zapewnia Andrzej Filipek.

— Powszechnie mówi się o kryzysie w branży. Oczywiście, wpływa on na działalność naszych placówek franczyzowych ze względu na ograniczenie podaży kredytów, ale bogata oferta produktowa zapewnia nam i naszym partnerom stabilną sytuację — przekonuje natomiast Jacek Kaczmarek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MBE

Polecane