Giełdowy Femion Technology, ze współtwórcami Ultimo na pokładzie, zamienia pożyczki na obsługę płatności w internecie. Kapitałem wsparł go nowy inwestor.
Polski rynek e-commerce – wyceniany na ok. 100 mld zł – rośnie w dwucyfrowym tempie, a na popularności szybko zyskują odroczone płatności (BNPL – buy now, pay later). Chce na tym skorzystać notowana na NewConnect spółka Femion Technology (FT) i fundusz Millennials Venture Capital ASI, który zainwestował w nią 1 mln zł.
– Przyciągnął nas m.in. doświadczony zespół, gotowa technologia, niezbędne zezwolenia KNF oraz plan uproszczenia rynku płatności internetowych – komentuje Bartosz Mazurek, prezes Millennialsa.
Transformacja biznesu z pożyczek na e-płatności
Fundusz, którego pakiet 1,4 mln nowo wyemitowanych akcji da prawie 9 proc. udziału, chce być znaczącym akcjonariuszem spółki. Na razie są nimi Janusz Tchórzewski (54,5 proc.) i Agata Uchmanowicz (21,2 proc.). Pierwszy z nich oraz zasiadający do czerwca w radzie nadzorczej Tadeusz Uchmanowicz to założyciele firmy inwestycyjnej GCDF oraz windykacyjnej Ultimo, a w przeszłości także wiceprezesi Lukas Banku.
FT, jeszcze jako SMS Kredyt Holding, prowadził działalność pożyczkową i windykacyjną, ale ubiegłoroczne zmiany ustawowe ograniczyły wysokość pozaodsetkowych kosztów kredytu. Postanowił więc wykorzystać posiadane licencje i technologię do finansowania zakupów w internecie. Do końca września przedstawi zaktualizowaną strategię na lata 2021-24, uwzględniającą m.in. model komercjalizacji.
– Podstawą nowego biznesu są usługi dla e-sklepów – odroczone płatności, zakupy ratalne i monitoring płatności. Rynkową rewolucją będzie weryfikacja wiarygodności konsumentów pod kątem skorzystania z tych opcji. Dotychczas sprzedawcy nie mieli takiej możliwości, a Femion zrobi to „od ręki”. Ma w grupie spółkę TryPay posiadającą licencję krajowej instytucji płatniczej wydaną przez KNF i integrującą się z największymi bankami w Polsce pokrywającymi 90 proc. rachunków – mówi Bartosz Mazurek.
Jeden z ekspertów z branży odroczonych płatności podkreśla, że podobne rozwiązania są już stosowane, choć nowością może być skoncentrowanie się na ofercie dla e-sklepów. Jako barierę w rozwoju wskazuje jednak konieczność zgody konsumenta na wgląd do jego rachunku bankowego, traktowanego w Polsce jako bardzo wrażliwe dane.

Spłata zaległych zobowiązań
Zdaniem szefa Millennialsa posiadane zezwolenia pozwolą też wyprzeć model płatności pay-by-link, w którym pieniądze konsumenta wędrują na rachunek operatora płatności i dopiero – z opóźnieniem – do sklepu internetowego.
– Z Femionem pieniądze trafią bezpośrednio na rachunek sklepu. Spółka zamierza współpracować nie tylko ze sklepami B2C, ale również B2B – dotychczas omijanymi przez operatorów. Niedługo ogłosi pierwszego partnera – wyjaśnia Bartosz Mazurek.
Przychody firmy w 2020 r. spadły r/r o 68 proc. do 10,1 mln zł, a strata netto urosła niemal dwukrotnie do 12,3 mln zł. I kw. 2021 r. wypadł już lepiej – sprzedaż wyniosła 6,9 mln zł, a zysk netto i operacyjny ok. 2 mln zł.
– Firma rozpoczyna kolejny rozdział z czystą kartą – w marcu sfinalizowała sprzedaż biznesu pożyczkowego za 20,1 mln zł i spłaciła wszystkie zobowiązania. Już w tym roku uzyska przychody z nowej działalności – informuje prezes Millennialsa.
Początek inwestycji
FT to pierwsza inwestycja funduszu funkcjonującego od jesieni 2020 r. pod nazwą Millennials – obok czterech z przejętego portfela. W tym miesiącu ogłosi kolejną inwestycję, też związaną z e-commercem.
– Femion przeznaczy pozyskany 1 mln zł na rozwój technologii oraz marketing i sprzedaż, by pozyskać jak najwięcej klientów – na razie w Polsce, a docelowo też w Europie. Jego licencje i technologia umożliwiają sprawne rozpoczęcie działalności w całej Unii Europejskiej – mówi Bartosz Mazurek.
Fundusz zebrał na start 6 mln zł, a w marcu pozyskał z prywatnej oferty 2,8 mln zł od trzech inwestorów profesjonalnych. Prowadzi emisję crowdfundingową na 1 mln EUR poprzedzającą debiut na NewConnect zaplanowany na IV kw. 2021 r.